Ilustračná snímka

Poradca Plesne a baktérie v aute: Na toto vodiči zabúdajú

Foto: ADAC

23.4. 8:40 Pravidelná sezónna údržba auta obsahuje aj čosi viac ako prezutie pneumatík, výmenu oleja alebo umytie karosérie. Hovoríme o klimatizácii, ktorá je dôležitou súčasťou vozidla.

Mnohí motoristi si pod pojmom pravidelnej údržby po zime predstavujú prezutie pneumatík, tí zodpovednejší možno nechajú vymeniť olej. Väčšina však zabúda na podstatné zariadenie, ktoré si vyžaduje pravidelné kontroly a starostlivosť. Reč je o klimatizácii. Odpovedzte si na otázku: Kedy ste naposledy nechali dezinfikovať systém a vymeniť peľový filter? Ak je tomu viac ako dva roky, máte najvyšší čas.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: ADAC

Začína sa otepľovať, auto sa na slnku ľahko prehreje aj v tomto období. Ľahká pomoc: stačí stlačiť tlačidlo klimatizácie. A následne sa v kabíne rozšíri nepríjemný a intenzívny zápach. Akonáhle ho zacítite, je naozaj najvyšší čas nechať vydezinfikovať klimatizáciu a celkovú údržbu. Teplé a vlhké prostredie vo výparníku je ideálne pre plesne, baktérie a mikroorganizmy, ktoré sú dôvodom zápachu.

Ďalší problém spočíva v úniku chladiaceho média. Zo systému klimatizácie totiž v priebehu jedného roka môže uniknúť až 15 percent. Odborníci preto radia vykonať kompletnú údržbu klimatizácie najneskôr každé dva roky. Navyše funkčná klimatizácia nie je len prvkom komfortu, ale aj významný bezpečnostný faktor, nakoľko vysoká teplota v kabíne ovplyvňuje sústredenie vodiča a zvyšuje riziko nehody.

Ceny za dezinfekciu a údržbu klimatizácie nie sú vysoké, dokonca ani v autorizovaných servisoch. Musíte však počítať so zaplatením za novú náplň. Nové modely po roku 2017 musia používať nové médium R1234yf, ktorého doplnenie spolu s údržbou stojí od 150 eur. Staršia plniaca látka R134 vás spolu so servisným úkonom vyjde od 50 eur, no aj tu je potrebné počítať s postupným zvyšovaním cien. EÚ chce totiž znížiť produkciu tejto chemikálie do roka 2030 o 79 percent, čo povedie k nedostatku a teda aj zdražovaniu.

Najneskôr vtedy, keď v dôsledku možného úniku chladiaceho média, klesne účinok klimatizácie, je potrebné navštíviť servis. Spolu s únikom totiž môžu vzniknúť veľmi nákladné škody. Náplň sa totiž stará nielen o chladenie, ale keďže sa zmiešava s olejom, zodpovedá za mazanie kompresora a chráni tesnenia pred vysušením. Ak dôjde k poškodeniu kompresora, výmena a oprava sa predraží o ďalších niekoľko stoviek eur.

Servisy nevykonávajú inšpekciu klimatizácie automaticky, preto je dôležité vopred si ju objednať. Pri údržbe klimatizácie mechanici preveria funkčnosť dôležitých komponentov, vrátane výparníka, kompresora, kondenzátora a expanzného ventilu. Nakoľko vekom starnú hadice a tesnenia, je potrebné zmerať tesnosť celého systému. Tento úkon v zásade dokážu urobiť len špecialisti, ktorí majú potrebné meracie zariadenia.

Servisy preskúmajú funkčnosť celého systému, vymenia chladiace médium, doplnia olej, dezinfikujú systém a v prípade potreby opravia alebo vymenia poškodené diely. Odporúčame spolu s údržbou klimatizácie vymeniť aj peľový filter, ktorý sa taktiež časom zanáša a obmedzuje prístup peľových alergénov do kabíny.

Klimatizáciu môžete dezinfikovať aj sami

Ak chcete ušetriť za servis, nenahradíte síce profesionálnu prácu, môžete však zabrániť nepríjemnému zápachu. V prvom rade je potrebné dezinfikovať výparník a potrubia. Na trhu je k dispozícii množstvo čistiacich sprejov a pien, my však odporúčame spoľahnúť sa na produkty, ktoré predávajú autorizované servisy. Mnohé nové modely majú predĺženú záruku a predajcovia si nemôžu riskovať dobré meno a predávať nekvalitné spreje.

Sprej a pena sa používajú odlišným spôsobom. Penu je potrebné s pomocou dlhšej hadice nastriekať priamo do výparníka. Zhruba po polhodine je potrebné naštartovať motor, otvoriť všetky výduchy a klimatizáciu spustiť na plný výkon. Všetko musí bežať nejaký čas, aby sa účinná látka efektívne rozptýlila po systéme.

Sprej sa používa inak. V prvom rade je potrebné naštartovať motor, zatvoriť okná, zapnúť vnútorný okruh na maximum a nastaviť najvyššiu možnú teplotu. Sprej sa položí na podlahu, odkiaľ klimatizácia ťahá vzduch, a následne sa aktivuje. Zhruba po 15 minútach sa tekutina spreja úplne spotrebuje. Jedna náplň postačuje na kompletnú dezinfekciu klimatizácie.

V oboch prípadoch platí, že počas dezinfekčného procesu sa v aute nesmie nikto nachádzať a následne je potrebné poriadne vyvetrať kabínu. Pena, ktorá sa strieka priamo do výparníka, je obvykle účinnejšia, nakoľko dezinfekcia sa dostáva priamo ku zdroje baktérií a plesní. Naproti tomu sprej si najprv musí nájsť cestu cez celý nasávací systém. Na druhej strane je sprej oveľa jednoduchší na použitie.

I keď sa o klimatizáciu postaráte sami, odporúčame zároveň s tým vymeniť aj kabínový peľový filter. Výmena je obvykle o niečo náročnejšia, nakoľko sa nachádza za zvukovou izoláciou v motorovom priestore. Budete potrebovať trochu šikovnosti a trpezlivosti, no výmenu filtra by ste mohli zvládnuť aj sami. Vždy však preštudujte manuál k vášmu vozidlu, aby ste si nevzali príliš veľké sústo. A pokiaľ chcete ešte niečo špeciálne, môžete kúpiť kabínový filter s aktívnym uhlím, ktorý na rozdiel od bežného filtra zachytí 92 percent oxidov dusíka.

Zvyšuje klimatizácia spotrebu a náklady?

Používanie klimatizácie vždy zvyšuje spotrebu, líši sa len rozsah. Kompresor klimatizácie poháňa motor s pomocou remeňa, čím narastá aj pracovný odpor a teda aj spotreba. V posledných rokoch však došlo k technickému pokroku a optimalizácii činnosti kompresora. Regulované kompresory upravujú výkon podľa potreby chladiaceho výkonu, čím sa znižuje zaťaženie motora.

Nie je klimatizácia ako klimatizácia a rôzne typy inak vplývajú na spotrebu
Nie je klimatizácia ako klimatizácia a rôzne typy inak vplývajú na spotrebu
Zdroj: ADAC

Rozdiel je aj medzi rôznymi typmi klimatizácie. Podľa nemeckého autoklubu ADAC najviac zvyšujú spotrebu manuálne klimatizácie, najmenej automatické. Spotrebu určite ovplyvňuje aj zvolená teplota a výkon motora. V prípade slabších motorov sa totiž na pohon klimatizácie použije väčšia časť ich výkonu, silnejšie motorizácie nemusia klimatizáciu pocítiť vôbec alebo len minimálne. S vyššou spotrebou musíte počítať skôr v meste než na diaľnici.

Ďalšie rady a typy, ako pomôcť klimatizácii

Mnohí motoristi si myslia, že ušetria, ak klimatizáciu vôbec nezapnú. Omyl. Z dlhodobého hľadiska totiž riskujete jej poškodenie. Kompresor je totiž poháňaný počas každej jazdy, no akonáhle máte vypnutú klimatizáciu, nedostáva sa do ložísk olej. Ten chráni aj tesnenia a ak klímu nepoužívate, netesnosť sa dostaví oveľa skôr. To isté platí aj v zime. Ak chcete ušetriť, nastavte teplotu kúsok nad vonkajšiu teplotu. To znamená, že kompresor síce pracuje, ale nespotrebúva nadbytok energie.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD, Soňa Zverková

Video

Diskusia