ikona parkovanie

Poradca Otestovali sme vplyv alkoholu na vodiča

Foto: redakcia

13.9. 2012 2:00 REÁLNY TEST   Chceli sme zistiť, ako alkohol v skutočnosti ovplyvňuje reakcie vodiča. Naši jazdci absolvovali tri disciplíny so skutočným alkoholom v krvi.

O vplyve alkoholu na vnímanie vodiča sa toho popísalo neúrekom. Niektoré informácie sú pravdivé, iné menej a ďalšie sú zas obyčajné mýty. Zaujímalo nás, ako je to v skutočnosti, a preto sme sa rozhodli zorganizovať test s reálnym alkoholom.

Polročná odysea

Cesta k tomuto testu bola dlhá a trvalo zhruba pol roka, kým sme mohli pristúpiť k činu. Dôvodom je Trestný zákon, konkrétne novela z novembra minulého roka. V rámci nej sa jazda pod vplyvom alkoholu nad jedno promile stala trestným činom.

Problém spočíva v tom, že § 289 definuje skutkovú podstatu trestného činu, ale nie miesto. A hoci areál školy šmyku Driving Academy nespadá pod zákon o cestnej premávke, profesor trestného práva Fakulty práva Paneurópskej univerzity Jozef Záhora nás upozornil, že „trestný zákon na rozdiel od zákona o priestupkoch neviaže postih na cestnú premávku, ale na stav a činnosť, pri ktorej by páchateľ mohol ohroziť život alebo zdravie ľudí.”

Inými slovami, zákon nezaujíma, kde sa skutok stal, ale to, že sa stal. Ak sa trebárs zraní vodič traktora pri práci na svojom vlastnom a úplne uzatvorenom poli a polícia po dychovej skúške, prípadne po krvnom teste, skonštatuje obsah alkoholu viac ako 0,48 mg/l v dychu (jedno promile), vodič bude obvinený z trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.

Navyše pri teste „na divoko” by sme porušili § 21 Trestného zákona, ktorý hovorí o navádzaní na trestný čin. Ako zamestnanci by totiž vodiči jazdili v pracovnom čase na pokyn zamestnávateľa.

Existuje ale východisko. Je ním § 27, ktorý hovorí o spoločensky prospešnej činnosti v oblasti výroby a výskumu. Na základe tohto odporúčania sme oslovili Ústav súdneho inžinierstva v Žiline, ktorý nám v osobe svojho riaditeľa Gustáva Kasanického poskytol podporu a zastrešenie v rámci jednej zo svojich vedeckých úloh. Vďaka nemu a podpore nemalého počtu ľudí zo školy šmyku Driving Academy a z Prezídia PZ SR sa nám napokon test podarilo zrealizovať.

Ako sme testovali

Pre test sme zvolili dvoch jazdcov. Jedným bol inštruktor školy šmyku Ján Močko, druhým naša redaktorka Soňa Zverková. Test sme rozdelili na dve časti, v každej naši jazdci absolvovali tri disciplíny. Prvou bol slalom s priečnym a pozdĺžnym parkovaním, pretáčavý šmyk na odtrhovej plošine a vyhýbací manéver na mokrom povrchu v zákrute dolu kopcom. Bezpečnosť zaisťovali zdravotníci záchrannej služby Falck a vozidlo autoškoly Havran, ktorého inštruktor si počas jázd pod vplyvom alkoholu sadol na pravé sedadlo.

Ešte kúsok a ten kužeľ padne
Ešte kúsok a ten kužeľ padne
Zdroj: redakcia

V prvej časti jazdili vodiči triezvi, čo otestovala prítomná policajná hliadka svojím prístrojom. Po obedňajšej prestávke prišiel čas zvýšiť hladinu alkoholu v krvi. Súdny lekár Peter Kováč podľa hmotnosti a veku vypočítal, že na hranicu jedného promile musí Jano vypiť sedem poldeci tvrdého alkoholu a Soňa šesť. Počas pitia sme merali alkohol v dychu trikrát: po vypití polovice stanoveného množstva, po 20-minútovej prestávke a napokon po vypití celého množstva, čiže asi po hodine. A pochopiteľne sme si odmerali alkohol aj pred každou disciplínou.

Hladinu alkoholu v krvi vodičov pravidelne
Hladinu alkoholu v krvi vodičov pravidelne
Zdroj: redakcia

Namerané hodnoty alkoholu testovacích jazdcov
Meranie
Ján Močko
Soňa Zverková
Na začiatku
0
0
Prestávka 20 minút
0,26 mg/l (0,54 ‰)
0,30 mg/l (0,63 ‰)
Po hodine
0,69 mg/l (1,44 ‰)
1,12 mg/l (2,33 ‰)
Parkovanie a slalom
0,52 mg/l (1,08 ‰)
0,62 mg/l (1,29 ‰)
Pretáčavý šmyk
0,52 mg/l (1,08 ‰)
0,62 mg/l (1,29 ‰)
Vyhýbací manéver
0,69 mg/l (1,44 ‰)
0,61 mg/l (1,27 ‰)

V tejto súvislosti je zaujímavý fakt, že v prípade našej kolegyne sme po hodine a vypití šiestich poldeci zaznamenali vysoký obsah alkoholu v dychu, až 1,12 mg/l (2,33 promile). Ten však veľmi rýchlo klesol a pred prvou disciplínou bol takmer polovičný: 0,62 mg/l (1,29 promile).

Alkohol vplýval na každého jazdca inak

V samotnom teste sa vplyv alkoholu podpísal pod dlhší čas jazdy u obidvoch jazdcov a tendenciou viac rozprávať. Obaja sa priznali, že to nebolo len prítomnosťou druhej osoby v aute. Alkohol skrátka odbúral zábrany pred kamerou a mikrofónom nainštalovanými v kabíne.

Keby namiesto vodného stĺpca išiel chodec, už mu
Keby namiesto vodného stĺpca išiel chodec, už mu
Zdroj: redakcia

Ďalšie reakcie sa už líšili. Naša kolegyňa jednoznačne robila viac chýb a spomalené reakcie sa prejavili najmä na vyhýbacom manévri, s ktorým mala veľké problémy. Jano robil chýb menej, ťažil najmä z toho, že trať veľmi dobre poznal. S autom však narábal podstatne drsnejšie, predovšetkým pri rozjazdoch a brzdení mal oveľa ťažšiu nohu ako v prvej polovici testu.

Výsledky testu spolu s atraktívnymi videami a našimi postrehmi vám prinesieme v sérii článkov.

Test vznikol v spolupráci portálu AutoMoto.sk so školou šmyku Driving Academy, Ústavom súdneho inžinierstva v Žiline, Policajným zborom SR, záchrannou službou Falck Záchranná a.s. a autoškolou Havran.

BANNER300

Diskusia  ()

Video

Diskusia