Keď sa v Európe začali sprísňovať normy emisií, výrobcovia automobilov s naftovými motormi museli nájsť spôsob, ako sa zbaviť čo najväčšieho množstva emisií oxidov uhlíka. A práve vďaka tomu sa na výslnie dostala špeciálna kvapalina pre naftové motory, dnes známa pod názvom AdBlue. AdBlue je vodný roztok používaný na premenu až 85 % oxidov dusíka na vodku a dusík. Skladá sa z demineralizovanej vody (67,5 %) a čistej močoviny (32,5%). Zariadenie ho vstrekuje do výfukového systému medzi motorom a katalyzátorom SRC (selektívna katalytická redukcia).

Kvapalina AdBlue sa objavila na našom trhu v osobných automobiloch v roku 2014, keďže práve v tomto období zaviedla Európska únia prísnejšie normy Euro6. Aj keď dieselové autá majú často vysoký výkon, nízku spotrebu a schopnosť najazdiť veľké množstvo kilometrov, nevýhodou je, že uvoľňujú viac oxidu dusíka ako benzínové motory. Hlavné značky, ktoré vo svojich modelov využívajú SCR, sú Audi, BMW, Citroën, Ford, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes, Opel, Peugeot, Seat, Škoda, Toyota aj Volkswagen. Vďaka tejto rozmanitej škále značke sami môžete vidieť, že zmeny sa týkajú všetkých, nielen vyvolených.

ČISTÁ ZÁLEŽITOSŤ Praktickým riešením je umiestnenie otvoru na AdBlue pod rovnaký kryt, vedľa otvoru nádrže.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Ide skutočne o celú plejádu výrobcov, ktorí vedia, ako vyrobiť kvalitný naftový agregát. Ten dokáže spáliť všetky vyprodukované sadze, no jeho vedľajšími produktmi sú nadmerné emisie oxidov dusíka a tieto látky môžu spôsobiť závažné ochorenia, rovnako ako jemné sadze vyletujúce z výfuku do atmosféry. Za účelom riešenia problému sa AdBlue vstrekuje do výfukového potrubia, čo zaručí rozklad močoviny na amoniak a oxid uhličitý, no voda sa v tomto prípade odparí. Akonáhle tento proces zasiahne SCR, amoniak redukuje oxidy dusík na dusík a vodnú paru. Týmto postupom sa odstráni asi 90 % emisií oxidov dusíka.

Ak sa náhodou ocitnete v situácii, že vám počas jazdy dôjde AdBlue, výkon motora sa zníži aby sa obmedzili jeho emisie. Ak v takomto prípade zastavíte na mieste a zhasnete motor, pričom nádrž na močovinu bude naďalej prázdna, vo väčšine prípadov už nebudete môcť znova naštartovať. K takejto nešťastnej situácii by ale v novšom aute nemalo dôjsť, pretože automobil vás bude upozorňovať ako pri klasickom palive, že už jazdíte na hranici možností. Spravidla sa na prístrojovej doske objaví upozornenie už pri dojazde 1 500 kilometrov.

Kvapalinu si jednoducho môžete zakúpiť na čerpacej stanici a sami si ju doplniť, netreba ísť do servisu. Veko nádrže na močovinu sa spravidla nachádza vedľa viečka na doplnenie nafty. Niektorí výrobcovia však považovali za vhodné umiestniť prístup k nádrži pod podlahu kufra alebo priamo pod kapotu. Je preto nevyhnutné vedieť, kde sa močovina dopĺňa – najistejšie bude, keď si preštudujete príručku k vozidlu.  Takto sa snažia výrobcovia vyhnúť neželaným poruchám. Preto dávajte pozor, aby ste nikdy netankovali AdBlue do nádrže na naftu. Poškodíte palivovú nádrž, čerpadlo a celý vstrekovací systém. Ak v tomto prípade ešte aj naštartujete motor, zarobili ste si na drahú opravu motora.