Škoda OPF

Poradca Benzínový filter častíc: Nový strašiak vodičov?

Foto: Škoda/faurecia.de

30.3. 2018 10:00 OPF dostane počas najbližších mesiacov množstvo vozidiel, jedným zo zasiahnutých modelov bude aj najpredávanejšie auto na Slovensku.

Základný princíp spaľovacích motorov je nemenný dlhé desaťročia, pohonné jednotky však prešli počas histórie obrovským množstvom úprav. Nezanedbateľnú rolu v tom zohrali sprísňujúce sa emisné limity. Okrem iného priniesli naftovým agregátom filter, ktorého úlohou je obmedziť počet pevných častíc vo výfukových plynoch. Časom sa nimi môže upchať. Jeho výmena zväčša vychádza poriadne draho, pre mnohých šoférov sa preto skratka DPF (Dieselpartikelfilter) stala nočnou morou.

Z dôvodu zmeny noriem dostanú filter pevných častíc aj benzínové modely
Z dôvodu zmeny noriem dostanú filter pevných častíc aj benzínové modely
Zdroj: Škoda/faurecia.de

Nenávidený komponent začínajú v ostatnom čase automobilky pod tlakom európskych inštitúcii inštalovať aj do zážihových modelov. Tento dielec je známy pod písmenami OPF, čo znamená nemecký výraz Ottopartikelfilter. Počas najbližších mesiacov ho dostane množstvo vozidiel z dôvodu ostrého štartu normy Euro 6c, meracieho cyklu WLTP (World Harmonized Light Vehicles Test Procedure) lepšie reflektujúceho skutočnosť i sledovania emisií podľa systému RDE (Real Driving Emissions).

Jedným zo zasiahnutých modelov bude aj Škoda Fabia, najpredávanejšie auto na Slovensku. V rámci nedávno prezentovaného faceliftu príde s motormi 1.0 TSI disponujúcimi obávaným technickým príslušenstvom. Bude to nový strašiak vodičov, alebo je panika zbytočná?

Implementácia OPF je celoplošným trendom

S otázkami týkajúcimi sa technickej zmeny sme oslovili zastúpenie českej automobilky. Ako sme sa dozvedeli, jej prvé vozidlá vybavené novým filtrom sa na cestách objavia v druhej polovici tohto roka. Nepôjde pritom len o spomínaného reprezentanta segmentu B. Mladá Boleslav plánuje dielec počas roka implementovať do všetkých motorov TSI, zmena teda zasiahne aj typy Octavia či Superb.

Škoda v tomto nebude sama, rovnaký proces čaká prakticky celý koncern Volkswagen. Obdobné kroky možno očakávať aj od väčšiny ostatných značiek pôsobiacich na európskych trhoch. O zavedení OPF začal medzi prvými hovoriť Mercedes-Benz a postupne sa pridali automobilky Audi, DS, Ford, Lexus, Peugeot či Volvo. Ide teda o celoplošný trend. Nevyhlo sa mu ani BMW, ktoré musí dokonca na niekoľko mesiacov ukončiť výrobu modelu M550i. Obnoví ju až po implementácii filtra.

BMW M550i patrí k modelom, ktoré sa pre OPF na nejaký čas nebudú vyrábať
BMW M550i patrí k modelom, ktoré sa pre OPF na nejaký čas nebudú vyrábať
Zdroj: BMW

Obavy týkajúce sa zavedenia tohto komponentu sú opodstatnené, nakoľko mnohí majitelia naftových automobilov za prítomnosť DPF draho zaplatili. Najmä pri častých krátkych jazdách sa filter môže časticami upchávať. Ak nedôjde k jeho pravidelnému regenerovaniu, výsledkom môže byť znehodnotený dielec zrelý na výmenu. V servise si za tento zásah môžu vypýtať rádovo tisíce eur.

Na motory by filter nemal mať zásadný vplyv

OPF funguje na rovnakom základnom princípe ako DPF, no vďaka vyššej teplote výfukových plynov benzínových motorov sa pri bežnej jazde samovoľne regeneruje. K upchávaniu filtra by teda malo dochádzať menej často. Voči tomuto neduhu však nebude odolný úplne, všetko závisí od režimu používania. V prípade potreby bude teda aj tu nutné absolvovať „vypaľovaciu“ cestu s dlhším trvaním.

Princíp filtra sa nemení, no teplota plynov umožní jeho samovoľnú regeneráciu
Princíp filtra sa nemení, no teplota plynov umožní jeho samovoľnú regeneráciu
Zdroj: Mercedes-Benz

Ak bude vodič ignorovať kontrolku hovoriacu o nutnosti regenerácie, Ottopartikelfilter sa môže zničiť. Jedinou voľbou bude potom výmena. Koľko by to mohlo stáť, nám zatiaľ Škoda neprezradila. Nevyjadrila sa ani k prípadnému vplyvu nie práve lacnej súčiastky na spotrebiteľské ceny jej automobilov. Možno však očakávať, že sa ho bude česká automobilka snažiť minimalizovať. V prípade drahších značiek by teoreticky mohlo dôjsť k navýšeniu predajných súm o nejaké stovky.

Na samotné motory by aplikácia OPF nemala mať žiaden zásadný vplyv. Mladá Boleslav hovorí, že maximálny výkon väčšiny agregátov sa meniť nebude. Postarajú sa o to vhodné konštrukčné zmeny a úpravy parametrov riadiacich jednotiek. Z tohto pohľadu sa teda niet čoho báť, pričom vďaka lepšej prirodzenej regenerácii než v prípade naftových modelov to snáď nebude nočná mora ani z hľadiska dlhodobej spoľahlivosti. Toľko hovorí teória. Až čas ukáže, či bude taká aj prax.

Zdroj: Marek Pokrývka
Diskusia  ()

Video

Diskusia