Na viacerých čerpacích staniciach teraz nájdete takýto leták, ktorý podáva základné informácie o benzíne E10.

Poradca Nový benzín už je na pumpách: Toto je najväčšia nástraha paliva E10, o ktorej nevie skoro nikto

Foto: Filip Kadlečík

4.1. 8:00 Komplikácie s používaním benzínu E10 neprichádzajú len v prípade vozidiel, ktoré s ním nie sú kompatibilné. Problémové je aj jeho dlhšie skladovanie.

Na našich čerpacích staniciach už niekoľko dní nájdete klasický 95-oktánový benzín s prívlastkom E10. O diskutovanej zmene sme sa dozvedeli v posledných týždňoch minulého roka. V porovnaní s doteraz používaným benzínom E5 má novinka vyšší podiel bioetanolovej zložky, konkrétne nad 7,4 %. V praxi má táto zmena pomôcť naplniť stanovené emisné ciele Slovenskej republiky v najbližších rokoch.

 

Pozor, nový typ benzínu v nádrži radšej skladujte iba niekoľko mesiacov, vo všeobecnosti sa hovorí o bezchybnom stave do uplynutia troch mesiacov.
Pozor, nový typ benzínu v nádrži radšej skladujte iba niekoľko mesiacov, vo všeobecnosti sa hovorí o bezchybnom stave do uplynutia troch mesiacov.
Zdroj: Filip Kadlečík

Prechod na benzín E10 zaujal najmä preto, lebo približne 10 % vozidiel v EÚ vyrobených po roku 2000 s ním nie je kompatibilných. Prehľad týchto automobilov nájdete v našom staršom článku. Podľa informácií, ktoré dnes môžete prostredníctvom letáku “Fakty o E10” nájsť na množstve čerpacích staníc, sa majiteľom takýchto vozidiel odporúča tankovať vysokooktánový benzín, ktorý podielom bioetanolovej zložky v rozmedzí od 5 % do 7,4 % stále napĺňa štandardy paliva E5. 

My sa k tejto zmene staviame rezervovane. Samozrejme, väčšina vodičov problémy s prechodom na nové palivo nepocíti, avšak tí, ktorí majú starší automobil, budú musieť tankovať drahšie palivo. To sa môže dotknúť najmä časti obyvateľstva, ktorá beztak nemá financie nazvyš. Ak sa do vozidla, ktoré na E10 nie je stavané, toto palivo rozhodnete tankovať, môžu prísť komplikácie v podobe zlyhaní pri studených zimných štartoch či degradovanie jazdných vlastností automobilu v dôsledku nesprávneho pomeru vzduchu a paliva v zápalnej zmesi.

Na viacerých čerpacích staniciach teraz nájdete takýto leták, ktorý podáva základné informácie o benzíne E10.
Na viacerých čerpacích staniciach teraz nájdete takýto leták, ktorý podáva základné informácie o benzíne E10.
Zdroj: Filip Kadlečík

Veľký pozor si budú musieť dávať aj motoristi, ktorí svoje vozidlá na cestách prevetrajú maximálne párkrát za rok. Vyšší podiel bioetanolovej zložky v benzíne totiž znamená, že palivo časom bude strácať svoje vlastnosti. Ak teda takýto benzín natankujete napríklad do poľnohospodárskych strojov, ktoré cez zimu budú iba stáť, robíte chybu. Vo všeobecnosti sa benzín E10 odporúča skladovať nanajvýš tri mesiace.

Pred dlhým “zimným spánkom” či inou plánovou odstávkou sa vozidlo odporúča vyjazdiť tak, aby v ňom bolo čo najmenej benzínu E10. Neplatí to pritom iba v prípade záhradných traktorov či kosačiek, degradovanie paliva bude nevyhnutné napríklad aj v nádrži automobilu, ktorý bude dlhšie stáť na mieste. Dávajte si pozor aj na skladovanie benzínu. Ak ste doteraz mali vo zvyku nechať si doma pokojne i mesiace kanister s benzínom, teraz by ste sa mali uistiť, že v ňom palivo nebude stáť príliš dlho, napríklad celú zimu. 

Video

Diskusia