Ilustračná snímka

Poradca Dôležitá časť bŕzd: Viete, čím jej najviac škodíte?

Foto: Soňa Zverková

28.5. 10:00 Brzdové strmene? Znie to ako pojem z jazdeckého športu. V skutočnosti ide o jeden z najdôležitejších komponentov brzdového systému.

Keď vodič zošliapne brzdový pedál, auto spomalí. No premena tohto jednoduchého pohybu nohy na skutočnú brzdnú silu na kolesách si vyžaduje množstvo komponentov. Jedným z nich je strmeň, občas prezývaný aj brzdová čeľusť. Prečo? Nuž preto, že kotúč poriadne zovrie.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Soňa Zverková

Na nábojoch kolesa sú upevnené brzdové kotúče a na nich sedia strmene podobne ako sedlá na koni. Strmene možno teoreticky umiestniť na kotúči do ľubovoľnej polohy. Ak si kotúč predstavíte ako hodinový ciferník, v prípade osobných vozidiel sú umiestnené medzi deviatou a treťou hodinou. Iba u motocyklov sa môžu vyskytnúť strmene na šiestej hodine.

Brzdové strmene fungujú ako čeľuste. Zošliapnutím pedála sa brzdová kvapalina pohne smerom k strmeňom a uvedie do pohybu brzdový piest. Piest sa pohne najviac o zlomok milimetra, uzatvorí čeľuste a tým pritlačí brzdové platničky na vnútornej strane strmeňa ku kotúčom. Auto začne spomaľovať. Keď vodič uvoľní pedál, piest sa stiahne a čeľuste sa roztvoria. Určitý minimálny bočný pohyb kotúča uľahčí uvoľnenie brzdových platničiek a zabráni vzájomnému obrusovaniu.

Existujú dva konštrukčné typy strmeňov: pevné a plávajúce. Pevné strmene sú vybavené brzdovými valcami po oboch stranách kotúča. Po stlačení pedála každý piest ovláda platničky, samotný strmeň sa nepohybuje. Odtiaľ označenie pevný. Keďže ich výroba je náročná a teda aj drahá, vyskytujú sa obvykle vo výkonnejších modeloch, vtedy však na každý strmeň pripadá až osem piestov.

Plávajúce strmene fungujú na opačnom princípe. Platničky sú pevné a pohybujú sa celé čeľuste. Ich výhodou je fakt, že v bežnej veľkosti si vystačia len s jedným valcom. Najčastejšie sa podobajú mierne zovretej pästi. Piest zatlačí čeľusť z jednej strany na brzdový kotúč, čím sa celý strmeň posunie opačným smerom a ku kotúču pritlačí aj platničky na druhej strane.


Najčastejšie príčiny a symptómy zlyhania strmeňov nájdete v galérii


Nevýhodou tejto konštrukcie fakt, že platničky a kotúč na strane, kde sa nachádza piest, sa o niečo rýchlejšie opotrebúvajú. Odporúčame preto pravidelnú kontrolu. Väčšina moderných plávajúcich strmeňov je vybavená dvomi vodiacimi čapmi, ktorých jedinou úlohou je zabezpečiť pohyblivosť strmeňa v smere pohybu piestu a zároveň ho stabilizovať.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD, Soňa Zverková

Video

Diskusia