Marec je obyčajne obdobím, keď mnohí motoristi začínajú uvažovať o prezutí na letné pneumatiky a najmä v južných častiach Slovenska začína byť táto téma aktuálna. Výrobcovia obyčajne odporúčajú, aby sa sezónne pneumatiky menili pri teplotách nad resp. pod 7°C. Hovoríme však o dlhodobejšom priemere a počas celého dňa. Rozhodne nestačí, ak teploty stúpnu nad 7°C len počas dňa, pretože aj na „dolniakoch“ sa ranné teploty ešte stále pohybujú okolo nuly a stúpajú až v priebehu dňa.

Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Prechodné obdobie medzi zimou a jarou býva v našich končinách poriadne kostrbaté, pani zima sa vlády nevzdáva bez boja. Toto obdobie charakterizujú nielen veľké rozdiely medzi dennými a nočnými teplotami, ale nie je vylúčené ani sneženie. Preto odporúčame poriadne zvážiť, kedy navštívite pneuservis a traktorky vymeníte za sandále. A nezabudnite skontrolovať hĺbku dezénu, ktorej minimálna hranica je stanovená na 1,6 mm.

Jarné teploty zimným pneumatikám neuškodia

Základným rozdielom medzi zimným a letným obutím je kvalita gumy a dezén. Zimné pneumatiky sú vyrobené z mäkšej gumy, ktorá si zachováva pružnosť aj pri nízkych teplotách, a dezén je členitejší, aby zlepšil záber na snehu. V zásade platí, že zimné obutie je pri vyšších teplotách bezpečnejšie než letné pri nízkych. Krátkodobé použitie zimných pneumatík aj pri teplotách okolo 10 až 15°C im rozhodne neuškodí a na rozdiel od zaužívaných mýtov ani výrazne nezvýši spotrebu.

Pochopiteľne nehovoríme o používaní zimných pneumatík pri letných tropických teplotách, čo je úplne iný prípad. Vtedy už dochádza k ich výraznému opotrebovaniu a vzhľadom na ich vyšší valivý odpor aj k rastu spotreby. Zimné pneumatiky majú v lete viacero slabín, ktoré preukázal aj test Autoklubu ČR. Navyše vysoké teploty môžu postupne zmeniť jazdné vlastnosti zimnej pneumatiky natoľko, že počas nasledujúcej zimy už nebude spoľahlivo plniť svoju úlohu.

Nepodceňujte správny tlak v pneumatikách

Okrem správneho obutia je pre bezpečnosť vozidla a jeho posádky dôležité aj správne nahustenie. Každý výrobca uvádza v príručke odporúčané hodnoty tlaku v pneumatikách pre prednú a zadnú nápravu a často je možné aj priamo na vozidle nájsť nálepky s týmito údajmi. Niektoré značky dokonca uvádzajú odporúčané tlaky pre jazdu v bežnej premávke a na diaľnici.

Nesprávne nahustenie podstatne skracuje životnosť pneumatiky, no má aj nezanedbateľný vplyv na jej jazdné vlastnosti a teda aj na správanie sa vozidla. Z tohto hľadiska je podhustenie rizikovejšie, keďže predlžuje brzdnú dráhu, zvyšuje riziko aquaplaningu a v zákrutách podstatne zhoršuje stabilitu vozidla. Pri podhustení sa nadmerne opotrebovávajú vonkajšie okraje behúňa a ak je tlak zhruba o 30 percent nižší oproti optimálnemu, životnosť pneumatiky sa skracuje až o polovicu. Tým ale nechceme tvrdiť, že prehustenie je v poriadku. Pri ňom sa najviac opotrebováva stredná časť behúňa a tvrdšia pneumatika znamená nielen nižší jazdný komfort, ale aj väčšie zaťaženie tlmičov.

Správne nahustenie pneumatiky ovplyvňuje jej
Zdroj: Dreamstime

Výrobcovia a pneuservisy tvrdia, že tlak v pneumatikách je potrebné kontrolovať aspoň raz mesačne a pred dlhou jazdou. Nepopierateľnú výhodu majú majitelia vozidiel vybavených indikátorom tlaku, väčšina ostatných motoristov na dôležitosť tlaku v pneumatikách jednoducho zabúda. Rovnako ako na správne nahustenie rezervného alebo dojazdového kolesa.

BANNER300

Hoci výrobcovia uvádzajú ako ideálnu teplotu na meranie tlaku 18°C, je však pochopiteľné, že bežný vodič tieto optimálne podmienky nemá šancu dodržať. Vo všeobecnosti však platí, že každá zmena vonkajšej teploty o 10°C znamená zmenu tlaku približne o 0,13 baru. Tlak je potrebné kontrolovať za studena, nakoľko počas jazdy sa pneumatika a teda aj vzduch v nej zahrieva a tlak postupne stúpne. Pokiaľ by sa tlak kontroloval po dlhšej jazde, ráno bude pneumatika podhustená aj v lete. Ako sme spomenuli, podhustenie je z hľadiska bezpečnosti rizikovejšie než mierne prehustenie. O to viac, že práve hustá ranná premávka vo väčších mestách je na kritické situácie bohatšia, než by bolo komukoľvek milé.

Zdroj: Soňa Zverková