Ilustračná snímka

Poradca Hyundai a Kia zaplatia milióny

Foto: archív

4.11. 2014 12:29 Americké úrady vyšetrujú automobilky Hyundai a Kia už dva roky. Napriek miliónom na odškodné, ktoré za tieto dva roky minuli, musia znovu platiť.

Vyšetrovanie automobiliek Hyundai a Kia pre nesprávne údaje o spotrebe trvalo dva roky a týkalo sa približne 1,2 milióna vozidiel. Jeho výsledkom je mimosúdne vyrovnanie v hodnote 350 miliónov dolárov (zhruba 280 miliónov eur).

Stratia milióny

Na základe dohody musia obidve značky zaplatiť pokutu 100 miliónov dolárov a uvoľniť 50 miliónov dolárov na vytvorenie nezávislej skupiny, ktorá bude zodpovedať za kontrolu spotreby. K tomu sa pridružuje prepadnutie 4,75 milióna emisných certifikátov v hodnote 200 miliónov dolárov, ktoré mali na základe platných pravidiel uložené v Úrade pre ochranu životného prostredia (EPA).

Hyundai z pokuty zaplatí 56,8 milióna dolárov a príde približne 2,7 milióna certifikátov v hodnote 121,5 milióna dolárov. Kia zaplatí zostávajúcich 43,2 milióna dolárov a stratí 2,05 milióna certifikátov v celkovej hodnote 92,3 milióna dolárov.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: archív

Ako na včerajšej tlačovej konferencii uviedol generálny prokurátor Eric Holder, dohoda dokazuje odhodlanie štátnych inštitúcií potrestanie každej spoločnosti, ktorá zavádza verejnosť a porušuje zákony. „Tento typ správania sa jednoducho nemienime tolerovať. A ministerstvo spravodlivosti bude pokračovať v akciách proti každej firme, ktorá sa do pustí do podobných aktivít. Kedykoľvek a kdekoľvek ich odhalíme,“ cituje ho portál Automotive News.

Podľa riaditeľky EPA Giny McCarthyovej rozsah vyrovnania odzrkadľuje nečestné trhové výhody, ktoré automobilky získali podhodnotením spotreby. Práve spotreba je totiž závažným faktorom, ktorý rozhoduje pri kúpe vozidla a jej zmanipulovanie znamená výhody pre tých, ktorí nehrajú podľa pravidiel a naopak, poškodzuje ostatné značky. „Toto jednoducho nie je čestné ani legálne,“ dodala McCarthyová.

Dva roky vyšetrovania

Prvýkrát sa Hyundai a Kia dostali do pozornosti úradov v novembri 2012, keď priznali, že upravili údaje o spotrebe v prípade 13 modelov z rokov 2011 až 2013. Ak príčinu uviedli chyby pri testovaní. Informácie prenikli na verejnosť po tom, čo technici EPA odhalili nezrovnalosti medzi továrenskými údajmi a číslami, ktoré vyplynuli z ich vlastných testov. Okamžite to viedlo k otvoreniu vyšetrovania v rámci kompetencií EPA.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: archív

Podľa Automotive News revízie údajov o spotrebe znamenali poškodenie imidžu oboch značiek. Najviac to pocítil Hyundai, ktorého modely sa z hľadiska spotreby stali trhovou jednotkou. Hyundai a Kia následne minuli milióny dolárov na kompenzácie pre majiteľov dotknutých modelov a súhlasili s dohľadom úradov. Dodatočne museli zvládnuť sériu súdnych procesov, ktoré napokon v decembri 2013 ukončili mimosúdnym vyrovnaním v hodnote 395 miliónov dolárov.

BANNER300

Následne sa EPA zamerala na všetky automobilky a postupne odhalila nezrovnalosti v údajoch o spotrebe u niektorých modelov Mini, hybridov Fordu a Mercedesu C300. Žiadna z automobiliek sa zatiaľ terčom oficiálneho vyšetrovania nestala.

Otázka továrenských údajov o spotrebe sa v poslednom čase stali témou č. 1 a verejnosť je čoraz skeptickejšia k tomu, čo automobilky oficiálne uvádzajú. V Európe k tomu v nemalej miere prispievajú aj legislatívne diery a čoraz väčší tlak na znižovanie spotreby a emisií oxidu uhličitého. Brusel pracuje na novej smernici, ktorá by mala tieto medzery zatvoriť a upraviť metódy testovania tak, aby odzrkadľovali reálne podmienky. Rovnakým spôsobom v súčasnosti uvažujú aj úrady v USA.

Diskusia  ()

Video

Diskusia