Byť naobliekaný za volantom, to je bežná súčasť rán viacerých z nás. Uznávaná nemecká organizácia ADAC však teraz upozorňuje, že šoférovanie v hrubej zimnej bunde je síce častým, no nebezpečným zlozvykom. Je logické, že okrem iného takáto zimná bunda vo vozidle môže limitovať reflexy vodiča či celkovo jeho pohyblivosť, no zďaleka nejde len o to.

ADAC urobil reálny test, v ktorom do fiktívneho auta posadil figurínu človeka a do detskej sedačky zasa figurínu dieťaťa, aby ukázal, že hrubá zimná bunda si tak úplne nerozumie s bezpečnostným pásom, ktorý objíma brucho šoféra, ale aj posádky. Testovacie vozidlo simulovalo núdzové brzdenie z rýchlosti 16 km/h - to sa vám môže bežne prihodiť aj v pokojnej premávke, len pár metrov od domova. Výsledky boli desivé.

Anketa
Šoférujete niekedy v hrubej zimnej bunde?
  • 64%
  • 36%

Pri experimente sa ukázalo, že hrubá zimná bunda nejde dokopy s horizontálnou časťou bezpečnostného pásu, ktorá obopína brušnú dutinu cestujúcich. Pri vodičovi, ale aj dieťati v autosedačke, sa pás zarezal hlbšie do brušnej dutiny, čo by v reálnej premávke podľa poškodení na figurínach mohlo znamenať zranenia citlivých vnútorných orgánov. V ohrození by podľa všetkého mohli byť črevá ale aj pečeň či slezina. Vylúčené by podľa ADACu nebolo ani vnútorné krvácanie.

Problémom je fakt, že pri návrhu bezpečnostných pásov ako takých sa bežne neráta s tým, že sa medzi nimi a telom osoby nachádza ešte hrubá vrstva "vaty" či iného izolačného materiálu. Pás tak neobopína pasažiera ako by mal a kým ho pri nehode stiahne, naberie  ešte jeho telo dodatočnú kinetickú energiu. Preto by sme si za volant nemali sadať v hrubých zimných bundách.

Pozrite si experiment ADACu na názornom videu:

ADAC ďalej varoval aj pred používaním rukavíc, v ktorých človek nemá pevný úchop a môže sa mu šmýkať volant. Nemci zároveň zdôraznili, že zvážiť treba aj šoférovanie v ťažkých zimných topánkach, ktoré znižujú citlivosť nôh vodiča. Na dlhšie trasy sa rozhodne oplatí prezúvať a na nevyhnutný čas si obuť radšej tenisky. Za volantom vám nebude také teplo a navyše budete vedieť citlivejšie pracovať s pedálmi automobilu.