Ilustračná snímka

Poradca Prekvapiví víťazi: Tieto autá sa kazia najmenej

Foto: redakcia AUTO BILD

20.5. 13:30 Iný kraj, iný mrav. Toto pravidlo je univerzálne, čo dokazuje aj najnovšia štúdia J.D. Power o spoľahlivosti modelov z Británie.

Snaha automobiliek napchať do nových modelov najnovšie technológie sa pre motoristov stáva nočnou morou. Ako vyplýva z najnovšieho prieskumu spoľahlivosti konzultačnej spoločnosti J.D. Power v Británii, navigácia, audio a multimediálne systémy tvoria polovicu z desiatich najproblematickejších oblastí, na ktoré sa sťažujú majitelia nového vozidla. Táto oblasť technológií v autách vedela nahnevať aj Američanov v podobnej štúdii.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Štúdia vychádza už piaty rok a sleduje počet problémov na sto vozidiel (PP100) a čím je toto číslo nižšie, tým lepší výsledok daného modelu či značky. Spoločnosť stanovila 177 problémov, ktoré rozdelila do ôsmich kategórií: exteriér; jazdné skúsenosti; funkcie/ovládače/displeje; audio/komunikácia/zábava/navigácia (ACEN); sedadlá; vykurovanie, vetranie a klimatizácia; interiér; motor a prevodovka.

V porovnaní s vlaňajšou štúdiou došlo k zlepšeniu PP100 vo všetkých kategóriách, s výnimkou sedadiel. Práve ACEN (audio/communication/entertainment/navigation) dosahuje priemernú hodnotu 16,6 bodu PP100, čo je síce zlepšenie oproti roku 2018, no zabudované pripojenie bluetooth, rozpoznávanie hlasu, navigačné systémy a slabý príjem rádia robia z tejto kategórie jednu z najproblémovejších. Dôvodom je predovšetkým navigácia a viac problémov majú paradoxne majitelia prémiových značiek. Pravdepodobne stojí za tom fakt, že zabudovaná navigácia sa vyskytuje zväčša v drahších modeloch, kým v lacnejších býva skôr zriedkavá.


Podrobné výsledky či víťazov jednotlivých tried nájdete v galérii


Na celkové skóre kvality a spoľahlivosti majú pochopiteľne najväčší vplyv poruchy motora a týka sa to všetkých značiek bez výnimky. Pravdepodobnosť, že majitelia prémiových modelov si auto od danej značky viac nekúpia, výrazne stúpa práve po problémoch s motora. Opačný trend možno pozorovať u Britov, ktorí vlastnia elektrické alebo hybridné vozidlo. Hoci celkový počet technických problémov je vyšší než u áut so spaľovacím motorom, ich majitelia sú ochotní aj napriek tomu znovu kúpiť model rovnakej značky.

Ako sa technológie stávajú čoraz sofistikovanejšími, spolu s tým vznikajú aj nové problémové oblasti. Napríklad priemerné skóre 2,4 bodu PP100 majú najnovšie bezpečnostné systémy, ako monitorovanie mŕtveho uhla, antikolízne systémy či varovanie pri opustení jazdného pruhu, pričom v prípade masových značiek je to 1,8 bodu a u prémiových 4,0. Toto skóre je podstatne vyššie než 1,5 bodu PP100 za voliteľné systémy typu alarm, bezkľúčový systém či tempomat.

„Pri pohľade na skóre relatívne nové bezpečnostných systémov je zjavné, že výrobcovia ešte majú pred sebou veľa práce, aby tieto systémy vyšperkovali do dokonalosti. A týka sa to predovšetkým prémiových značiek, ktoré ich využívajú ako hlavne lákadlo,“ hovorí Josh Halliburton, riaditeľ európskych operácií J.D. Power. „Pre výrobcov bude nevyhnutné získať dôveru zákazníkov k technológiám, ak majú potenciálnych kupcov presvedčiť, že plne automatizované vozidlá v budúcnosti budú spoľahlivé. Záujemcovia určite budú pochybovať o bezpečnosti autonómnych áut, ak značky stále majú problémy s presnosťou navigačných systémov.“

Prekvapiví víťazi: Tieto autá sa kazia najmenej
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Štúdia ukázala aj ďalšiu vec. Záujem o kúpu vozidla rovnakej značky sa zvýšil, keďže až 49 percent respondentov uviedlo, že určite si kúpia produkt danej značky. V roku 2015 ich bolo 43 percent. Tento postoj je ešte zjavnejší u ľudí, ktorí nemali s autom žiadne problémy. Bolo ich až 54 percent, rovnako ako vlani. Lojalitu výrazne ovplyvňujú drahé opravy. Spomedzi motoristov, ktorí náklady na vlastníctvo daného modelu považujú za neuspokojivé, len 16 percent si chce znova kúpiť auto rovnakej značky.

Ako vzniká štúdia

Štúdia spoľahlivosti vo Veľkej Británii pre rok 2019 je založená na odpovediach 11 530 majiteľov nových vozidiel, zaregistrovaných od novembra 2015 do januára 2018. Spoločnosť sleduje problémy prvých majiteľov počas uplynulých 12 mesiacov, pričom sa zameriava najviac na trojročné vozidlá. Štúdia sa vykonávala od novembra 2018 do januára 2019.

Zaujímavosťou tohtoročnej štúdie je fakt, že deväť z desiatich prvých miest obsadili masoví výrobcovia a prvé tri miesta obsadili značky, ktoré sú populárne aj u nás. Na prvom so skóre 77 bodov PP100 skončil Peugeot, druhé miesto získala Škoda (88 bodov) a tretie Hyundai (90 bodov). Spomedzi prémiových značiek bolo najúspešnejšie Volvo (106 bodov) a druhý bol Mercedes (136 bodov).

Zdroj: Soňa Zverková

Video

Diskusia