Najnespoľahlivejšie autá: Jazdenky so šokujúco vysokým počtom porúch
9. 4. 2025, 10:00
Pozor, tieto modely prepadávajú na technickej kontrole nadpriemerne často a patria medzi problémové. Na ktoré slabiny by si mali záujemcovia dať obzvlášť pozor?
Zdroj: Auto Bild
Zdroj: Auto Bild
Zdroj: Auto Bild
Galéria k článku
Inšpektori sa na tieto problematické typy pozerajú obzvlášť pozorne, pretože na nich majú čo odhaľovať. Vybrali sme modely, ktoré patria medzi najväčšie zlyhania podľa aktuálnej správy TÜV. Ide o vozidlá, ktoré pri technickej kontrole neprejdú mimoriadne často.
Kľúčovým ukazovateľom je pritom miera vážnych nedostatkov. Tá v zoskupení podľa vekových kategórií ukazuje, ako vysoká je chybovosť konkrétneho modelu. Aby sme spravodlivo a bez ohľadu na vek určili najzraniteľnejšie modely, pri výbere sme zohľadnili aj priemerný počet najazdených kilometrov a vek kandidátov. Čím starší model bol a čím mal vyšší počet najazdených kilometrov, tým viac bodov bolo udelených.
Modely sa mimoriadne líšia, najmä čo sa týka počtu najazdených kilometrov. Napríklad trojročný Fiat 500 má priemerne najazdených 24 000 kilometrov, zatiaľ čo Ford Mondeo, tiež trojročný, má za sebou už trojnásobok vzdialenosti v priemere 72 000 kilometrov.
Aby sme zachytili širšie spektrum problematických modelov, z každého typu sme vybrali vždy len najhorší ročník. Nápadne často sa medzi nimi objavujú vozidlá značiek Dacia a Renault, ale aj Ford, Tesla, BMW, Opel či viaceré modely z koncernu Volkswagen. Ak niektorý z týchto modelov patrí medzi vašich favoritov, pred kúpou si auto dôkladne preverujte – aj v prípade, že má čerstvú technickú kontrolu.
Dacia Dokker
- Obdobie výroby: 2012 až 2021
- Výkon: 61 kW/83 k až 96 kW/131 k
- Cena: od 3 900 eur
Zdroj: Auto Bild
Inšpektori si na Dokkeri často všimnú zhnité brzdové vedenie.
V mladosti zvláda rodinne ladený Dokker (2012 až 2021) technickú kontrolu pomerne suverénne – najmä pri prvej sa len málokedy objavia vážnejšie výhrady. Kritickejšie to začína byť až pri tretej kontrole (modely staré 5 až 6 rokov): príliš často sa objavuje únik oleja z motoru a zlyhanie pri emisnej kontrole.
Výfukový systém síce vydrží prekvapivo dobre, no problémovými oblasťami sa stávajú nápravy, riadenie, pružiny a tlmiče, ako aj často skorodované brzdové potrubia. Na druhej strane, mnohé Dacie Dokker zvládnu aj viac než 250-tisíc kilometrov, keď majú dobrú starostlivosť.
Dacia Logan I
- Obdobie výroby: 2005 až 2012
- Výkon: 50 kW/68 k až 77 kW/105 k
- Cena: od 1 000 eur
Zdroj: Martin Meiners
Prvá Dacia Logan má niekoľko problémových oblastí, pokiaľ ide o TÜV. Kontrolóri opakovane nachádzajú chyby najmä na podvozku.
Dacia Logan prvej generácie (2005 – 2012) je naozaj výhodná kúpa. Najmä sedan sa dá zohnať už od približne 1 500 eur, a to aj s nájazdom hlboko pod 100-tisíc kilometrov. Pri technickej kontrole však často prichádza vlna kritiky: skorodované brzdové vedenie a slabá účinnosť nožnej brzdy robia technikom vrásky na čele, pričom problémy nezriedka spôsobujú aj zadné či stretávacie svetlá. Typickým problémom Dacie sú skorodované výfukové systémy.
Okrem toho Logan pravidelne nezvláda emisnú kontrolu a hrdza sa okrem výfuku nevyhýba ani karosérii. Skutočný postrach technických kontrol však tkvie v podvozku: opotrebované koncové čapy riadenia, zničené stabilizačné tyčky, ramená a stabilizátory či problémy s riadením sú častou príčinou neúspechu pri kontrole. Ide o typické známky starnutia inak sympatického Logana, ktorý sa v čase uvedenia predával ako nový už od 7200 eur.
Renault Twingo
- Obdobie výroby: 2007 až 2014
- Výkon: 43 kW/58 k až 98 kW/133 k
- Cena: od 1 250 eur
Zdroj: Krieger
S Twingom II je veľká šanca, že dostanete problémové auto. Preto: Kupujte len s čerstvou STK.
Druhá generácia modelu Twingo (2007 – 2014) pôsobí popri populárnom predchodcovi a úspešnom nástupcovi trochu nenápadne. No pri technickej kontrole TÜV sú inšpektori okamžite v strehu, keď príde na rad tento malý automobil postavený na základoch Clia. Medzi 12- až 13-ročnými vozidlami vykazuje Twingo II najvyšší podiel vážnych nedostatkov v aktuálnej správe TÜV.
Takmer každé druhé auto v tomto veku už kontrolou neprejde. Čím to je? Nie emisnou kontrolou – tú zvláda dokonca lepšie ako jeho nástupca Twingo III s motorom vzadu. Aj výfuková sústava je prekvapivo odolná a pri kontrole býva podpriemerne často predmetom výhrad. K problémovým oblastiam patrí únik oleja – motor a prevodovka už vo vyššom veku často netesnia.
To je pre malé autá ako Twingo prakticky rozsudok smrti, pretože drahé opravy motora sa pri starších vozidlách väčšinou jednoducho neoplatia. Lacnejšie sa dajú vymeniť opotrebované čapy riadenia a technici často nachádzajú aj prasknuté pružiny, netesné tlmiče a opotrebované silentbloky. Ako by toho nebolo dosť, brzdové potrubia bývajú skorodované a účinok nožnej brzdy je často nedostatočný. Roztomilé autíčko, no s pribúdajúcim vekom jeho čaro bledne...
Tesla Model 3
- Obdobie výroby: od 2017
- Výkon: 190 kW/258 k až 393 kW/534 k
- Cena: od 19 000 eur
Zdroj: Auto Bild
Tesla Model 3 už pri prvej kontrole TÜV budí negatívnu pozornosť.
Pri technickej kontrole majú elektromobily, ako napríklad Tesla Model 3, často problémy s brzdami. Kvôli využívaniu rekuperácie (spomaľovanie motorom, ktorý pri tom generuje elektrinu a dobíja batériu) sa brzdové doštičky len zriedka dostanú do kontaktu s brzdovými kotúčmi či bubnami. No v prípade Modelu 3 je tých problémových oblastí ešte viac: slabinou je takmer celé osvetlenie vozidla – výnimku tvoria len smerovky.
A nie je to len banalita – za slabým osvetlením nemusia byť len chybné žiarovky, ale aj poruchy elektroniky, čo opravu výrazne predražuje. Oveľa závažnejší je však iný problém: hoci hrdza sa vyskytuje zriedka, v niektorých prípadoch je už pri prvej technickej kontrole natoľko vážna, že ju vozidlo neabsolvuje. Brzdové vedenie tiež začína korodovať pomerne skoro. No najčastejšie sa objavujú poruchy podvozku – chyby na zavesení kolies sa u trojročných áut vyskytujú až 15-krát častejšie, než je priemer.
Dacia Duster I
- Obdobie výroby: 2010 až 2018
- Výkon: 63 kW/86 k až 92 kW/125 k
- Ceny: od 4 500 eur
Zdroj: Roman Raetzke
Prvá generácia Dusteru je známa mnohými slabinami, napr. napr. stratou oleja, slabým brzdným výkonom a či poruchami riadenia.
Prvá generácia modelu Dacia Duster už v dlhodobom teste Auto Bildu neoslnila – po 25 000 kilometroch sa objavili problémy s prevodovkou a približne po 33 000 kilometroch musela byť vymenená. Vzhľadom na ďalšie poruchy, napríklad v oblasti elektroniky, si Duster I vyslúžil v teste celkové hodnotenie len známkou 4 (známkovanie ako v škole). Na technickej kontrole môže dopadnúť ešte horšie – najmä ak úniky kvapalín z pohonnej sústavy presiahnu únosnú mieru.
Okrem únikov oleja sa pri modeli Duster častejšie objavujú aj problémy pri emisnej kontrole. Výfuková sústava koroduje rýchlejšie než priemer u porovnateľných vozidiel. Ďalším slabým miestom je riadenie – často sa vyskytuje nadmerná vôľa v čapoch riadenia, ťažší chod alebo nezvyčajné zvuky. Navyše, technici pri kontrole často kritizujú aj brzdy.
Renault Clio III
- Obdobie výroby: 2005 až 2014
- Výkon: 48 kW/65 k až 148 kW/201 k
- Ceny: od 1 800 eur
Zdroj: Sven Krieger
Všetko, len nie očarujúce: hrdza často spôsobuje Cliu problémy.
Ďalší milý Francúz, pri ktorom by ste sa však nemali nechať oklamať šarmom. Tretia generácia Renaultu Clio má problémy nielen s čapmi riadenia, tlmičmi a pružinami. Ešte vážnejší je štatistický údaj o korózii – miera zlyhaní pri kontrole STK pre štrukturálne oslabenie karosérie je takmer štvornásobná oproti priemeru. Pozornosť si zaslúžia aj brzdové kotúče, brzdové vedenie a funkcia ručnej i nožnej brzdy. Pridávajú sa aj problémy s osvetlením – najmä zadné svetlá nefungujú správne približne pri každom šiestom vozidle.
Dacia Sandero I
- Obdobie výroby: 2008 až 2012
- Výkon: 50 kW/68 k až 77 kW/105 k
- Ceny: od 1 500 eur
Zdroj: Dacia
Sandero kedysi stálo ako nové menej než 10 000 eur. Vekom sa však začínajú objavovať slabiny.
Štvrtým a zároveň posledným zástupcom značky Dacia v našom prehľade je prvá generácia modelu Sandero. Tento malý hatchback má popri priaznivej cene aj niekoľko pozitív, pretože ani po 13 rokoch nie je najhorší – existujú konkurenti, ktorí častejšie zápasia so stratou oleja alebo koróziou. Na druhej strane je však poruchovosť riadenia a zavesenia náprav pri Sandere I nadpriemerné.
Aj brzdy často spôsobujú zápisy do protokolu o nedostatkoch pri TK. Ak Sandero úspešne prejde všetkými uvedenými kontrolnými bodmi, stále nemôžete relaxovať. Na emisnej kontrole sa mu totiž takisto často nedarí. Situácia sa pritom príliš nezlepšila ani pri modeli Sandero II. Až tretia generácia ponúka solídnejšie výsledky.
Volkswagen Sharan II
- Obdobie výroby: 2010 až 2022
- Výkon: 85 kW/115 k až 162 kW/220 k
- Ceny: od 7 900 eur
Zdroj: Auto Bild
Pri Sharane inšpektori TÜV presne vedia, že má často problémy s odpružením.
Volkswagen Sharan je známy ako rodinný van či firemný pracant, no technici na STK vedia svoje: už pri druhej technickej kontrole sa často objavujú vážne problémy so zavesením kolies. Viac než každý desiaty Sharan neprejde pre problémy sa ramenami, čapmi alebo ložiskami kolies. K tomu sa pridávajú opotrebované brzdové kotúče a časté nedostatky na prednom osvetlení – najmä pri dennom svietení alebo hmlovkách.
V mnohých iných oblastiach testovania si síce Sharan vedie lepšie než priemer, no kvôli spomenutým slabinám je celková neúspešnosť na STK viac než dvojnásobná v porovnaní s bežnými hodnotami. A s pribúdajúcim vekom (od štvrtej kontroly) ohrozuje platnosť technickej aj korózia.
Ford Mondeo V
- Obdobie výroby: 2014 až 2022
- Výkon: 85 kW/115 k až 176 kW/240 k
- Ceny: od 7 500 eur
Zdroj: Redakcia Auto Bild
Mondeo je bežcom na dlhé trate a na svoju prvú návštevu TK prichádza s najvyšším priemerným počtom najazdených kilometrov.
Priestranný, cenovo dostupný na kúpu aj prevádzku, úsporné motory – niet divu, že si Ford Mondeo obľúbili mnohé firmy ako vozidlo pre obchodných zástupcov. Záujemcovia o ojazdený kúsok by si však mali takéto firemné Mondeo poriadne preveriť. A to najmä zospodu. Únik oleja z motora a prevodovky patrí pri mladších modeloch Mondeo medzi najčastejšie a najzávažnejšie nedostatky.
A keď už ho máte na zdviháku, oplatí sa hneď pozrieť aj na výfuk a brzdové kotúče! Výfukové potrubie totiž môže byť už po troch rokoch natoľko zhrdzavené, že býva nutná opakovaná technická kontrola. Ešte častejšie sa však vyskytujú výrazne opotrebované brzdové kotúče.
Škoda Scala
- Obdobie výroby: od roku 2019
- Výkon: 66 kW/90 k až 140 kW/190 k
- Ceny: od 10 000 eur
Zdroj: Auto Bild
Scala je v zásade spoľahlivý typ, no má jednu slabinu.
Škoda Scala sa vo všeobecnosti vníma ako veľmi solídne kompaktné auto. Pri technických kontrolách sa však opakovane ukazuje jej slabé miesto – brzdové kotúče. Práve kvôli nim nedostane tento model postavený na platforme MQB pri prvej technickej kontrole "zelenú" o tri razy častejšie než je priemer. Ďalšou, hoci menej výraznou, slabinou je osvetlenie. Technici častejšie evidujú poruchy denného svietenia a zadných svetiel, ktoré môžu pri kontrole takisto zohrať rozhodujúcu úlohu.
Vyhýbať sa Scale kvôli brzdám či osvetleniu? Nie, pretože v mnohých kontrolovaných oblastiach zvláda technickú prehliadku bezchybne. Len výnimočne sa vyskytne únik oleja alebo problém so systémom riadenia motora, kvôli ktorému neprejde emisnou kontrolou. Takéto poruchy sú však skôr raritou. Reálne tak ostáva ako hlavný problém najmä situácia s brzdovými kotúčmi – tú je našťastie možné jednoducho skontrolovať aj odstrániť.
Seat Alhambra II
- Obdobie výroby: 2010 až 2022
- Výkon: 85 kW/115 k až 162 kW/220 k
- Ceny: od 8 500 eur
Zdroj: Seat
Seat Alhambra vychádza z VW Sharan a slabiny sú až na malé detaily podobné.
Už pri pohľade na štatistiky TÜV je zrejmé, že Alhambra má blízko k Sharanu. To, čo platí pre tohto platformového súrodenca z dielne Volkswagenu, totiž platí aj pre španielsku verziu: van je zrejme často využívaný s výrazným zaťažením, na čo však zavesenie náprav nie je dostatočne pripravené.
Rovnako ako pri Sharane, aj tu dosahuje miera porúch už pri druhej technickej kontrole dvojciferné hodnoty – čo je až dvadsaťnásobok priemeru. To isté platí pre brzdové kotúče, ktoré sa v dôsledku vysokej hmotnosti opotrebúvajú rýchlejšie. Problémy s predným osvetlením a smerovkami sú v porovnaní s tým skôr okrajového charakteru.
Opel Crossland X
- Obdobie výroby: 2017 až 2024
- Výkon: 60 kW/81 k až 96 kW/130 k
- Ceny: od 6 900 eur
Zdroj: Auto Bild
Crossland sa síce počas svojho života nezoderie ako Alhambra, no aj tak sa už v ranom veku objavujú pri technickej kontrole prvé problémy.
Pre Opel je Crossland jedným z najúspešnejších modelov – popri Corse a Astre patrí toto malé SUV s praktickým a variabilným interiérom k najobľúbenejším v ponuke značky. Technici TÜV majú však trochu iný názor. A dôvody sú celkom vážne. Napríklad únik oleja, ktorý sa už po troch rokoch vyskytuje dvaapolkrát častejšie než je priemer.
Skutočne vážny problém si Crossland pripisuje v oblasti podvozku – tlmiče a pružiny sú zničené takmer 20-násobne častejšie než je bežné v tomto veku vozidiel. Nedostatočne dimenzované sú aj brzdové kotúče. Napriek pomerne nízkemu nájazdu (v priemere 28 000 kilometrov) sú už po troch rokoch opotrebované takmer trikrát častejšie ako u iných áut rovnakého veku.
Ford S-Max II
- Obdobie výroby: 2015 až 2023
- Výkon: 88 kW/120 k až 177 kW/240 k
- Ceny: od 9 000 eur
Zdroj: Auto Bild
Športový S-Max príliš často stráca olej a častejšie prepadá emisným testom.
To, že aj veľké vany môžu fungovať bez problémov s podvozkom, dokazuje druhá generácia Fordu S-Max. Okrem ojedinelých porúch riadenia zvláda tento model z Kolína túto oblasť veľmi suverénne.
Niektoré slabiny sa však pri S-Maxe predsa len nájdu. Jednou z nich je únik oleja. Už pri prvej technickej kontrole sa pomerne často objavujú kvapky spod pohonnej jednotky, a pri druhej kontrole je výskyt úniku ešte častejší.
Aj emisnou kontrolou prechádza S-Max nápadne často neúspešne. V ojedinelých prípadoch sa už po troch rokoch objavujú praskliny na výfukovom potrubí. Menej závažné sú častejšie výhrady k prednému osvetleniu, no opotrebované brzdové kotúče predstavujú nákladnejšiu položku pri oprave.
Škoda Superb III
- Obdobie výroby: 2015 až 2023
- Výkon: 88 kW/120 k až 206 kW/280 k
- Ceny: od 12 500 eur
Zdroj: Auto Bild
Pri modeli Superb technici často zaznamenávajú nedostatky v oblasti riadenia, podvozka a bŕzd. Témou býva už v ranom veku aj únik oleja.
Podobne ako Ford Mondeo, aj Škoda Superb sa často využíva vo firemnom prostredí. Inými slovami, Superb vedie náročný život. Je však prekvapujúce, že tento veľký český model už po troch rokoch vykazuje toľko slabín.
Pri prvej technickej kontrole sa tak stáva, že sa objaví únik oleja a Superb sa nadpriemerne často neúspešne zúčastňuje emisnej kontroly. V ojedinelých prípadoch je potrebné dokonca vymeniť časti výfukovej sústavy. Zvýšené percento porúch spôsobujú aj problémy s riadením, pružinami a tlmičmi, ako aj opotrebované brzdové kotúče.
Renault Mégane III
- Obdobie výroby: 2008 až 2016
- Výkon: 66 kW/90 k až 195 kW/265 k
- Ceny: od 2 700 eur
Zdroj: Auto Bild
Mégane má nezvyčajne vysokú poruchovosť v oblasti podvozku.
Tretia generácia Renaultu Mégane je určite zaujímavou a relatívne cenovo dostupnou alternatívou. Treba však počítať s určitými kompromismi, najmä pokiaľ ide o údržbu a trvácnosť. Pre kompaktné vozidlo je miera porúch v oblasti podvozku nezvyčajne vysoká.
Aj pri emisnej kontrole sa francúzske auto nápadne často potýka s problémami. O opotrebovaných brzdových kotúčoch sa taktiež často hovorí ako o nedostatku tohto kompaktného modelu. Zároveň sa pravidelne objavujú poruchy na zadných svetlách. Pozitívom je však odolná výfuková sústava. Únik oleja a hrdza tiež nepatria medzi problémové oblasti Mégane. Napriek tomu po jedenástich rokoch neprejde hlavnou technickou kontrolou takmer tretina všetkých z nich.