Ilustračná snímka. Zdroj: Hartmut910/pixelio

Poradca Na diaľnici v strednom pruhu? Zbytočný risk

Foto: Hartmut910/pixelio

26.7. 2017 8:54 Diaľnice na Slovensku sú, žiaľ, plné vodičov, ktorí za svet neopustia stredný či ľavý jazdný pruh. Veď v pravom pruhu je kamión. To, že je od nich vzdialený niekoľko stoviek metrov, nie je podstatné. Alebo je?

Jazda po diaľnici sa miestami vyrovná adrenalínovému športu. Nehovoríme teraz o stave našich diaľnic, ktorý má od ideálu naozaj ďaleko. Dokonca nebudeme hovoriť ani o agresoroch, ktorí jazdia 150+ a nemajú problém pomalšiemu vozidlu sa nasťahovať do kufra. Tentokrát sa zameriame opäť na chronických „ľavých krídelníkov“ a medzi Bratislavou a Trnavou na „stredopoliarov“.

Ilustračná snímka. Zdroj: Hartmut910/pixelio
Ilustračná snímka. Zdroj: Hartmut910/pixelio
Zdroj: Hartmut910/pixelio

Zákon o premávke hovorí jasnou rečou: „Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.“ Na diaľnici otáčanie a odbočovanie doľava pochopiteľne neprichádza do úvahy.

Až priveľmi často sa stáva, že vozidlo zostáva v strednom alebo ľavom pruhu, hoci pravý je voľný alebo kamión sa nachádza ďaleko vpredu. A zdá sa, že tento neduh sa šíri ako mor. Hoci ide o priestupok, za ktorý môže vodič dostať pokutu 30 až 50 eur, má aj oveľa nebezpečnejší rozmer. Pokiaľ pomalší vodič neuvoľní cestu rýchlejšiemu, ten sa môže rozhodnúť zaradiť do pravého pruhu a pokračovať v jazde v ňom. Neraz sa však stáva, že práve vtedy sa pomalší vodič spamätá, vyhodí smerovku a šup do pravého pruhu. Spätné zrkadlo sem, spätné zrkadlo tam.

Veľmi často sa ozývajú argumenty, že kamión v pravom pruhu je predsa vzdialený len 200 metrov a trvalo by pár sekúnd, kým by ho dobehol. To by platilo len vtedy, keby kamión stál. Poznáte bájku o Achillovi a korytnačke? Aj na diaľniciach platí podobný princíp, nakoľko kamión je v pohybe a za každú sekundu prejde určitú vzdialenosť.

Vezmime si na pomoc matematiku. Osobné vozidlo ide rýchlosťou 130 km/h, kamión 100 km/h a vzdialenosť medzi nimi je 200 m. Po prepočte rýchlostí na metre za sekundu ide osobné auto rýchlosťou 36,1 m/s a kamión 27,8 m/s. Osobné vozidlo prejde dráhu 200 m za 5,5 sekundy a za rovnaký čas prejde kamión ďalších takmer 160 m. Vzdialenosť sa pochopiteľne bude skracovať, ale postupným výpočtom zistíme, že kým osobné auto dobehne kamión a bude ho musieť predísť, prejdú celkovo takmer 780 metrov zhruba za 21 sekúnd. Za tento čas mohli pomalšie vozidlo obehnúť dve či tri rýchlejšie. A to by plynulosť premávky podstatne zlepšilo.

Arogancia pomalých

A presne o to ide. Arogantní nemusia byť len „pretekári“, veľkou mierou arogancie sa vyznačujú aj tí pomalší. Ich neochota zapnúť smerovku a pootočiť volantom spôsobuje na diaľniciach nekonečné rady áut v ľavom pruhu , nervozitu a nebezpečné manévre, keď sa rýchlejší vodiči pokúsia ukázať tým pomalším, že aj vyššou rýchlosťou možno pokojne jazdiť v pravom pruhu. Á propos, jazdili by ste takto aj na vidieckych dvojprúdovkách? Pretože presne tak vyzerá predchádzanie: smerovka vľavo, predchádzanie, smerovka vpravo, späť do pravého pruhu. Rovnaký princíp platí aj na diaľniciach a v časoch dopravnej špičky obzvlášť.

Premávka hustne a situácia na našich diaľniciach nie je práve ružová. Bez ohľadu na to, akými pokutami sa vyhráža zákon o premávke a priestupkový zákon, podstatná je najmä tolerancia. A to platí aj pre tých, ktorí ani za svet nezložia nohu z plynu a preradia sa do ľavého pruhu pred rýchlejšie vozidlo. Veď načo by som spomalil zo 100 km/h, keď môžem prinútiť „flekovať“ auto so 130 km/h či 140 km/h na tachometri? Za mokra veľmi nebezpečná kombinácia.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia