ikona

Poradca Nabíjanie elektromobilov: Zástrčkový guláš

Foto: AUTO BILD

26.12. 2016 8:00 Prídete na svojom elektromobile k nabíjacej stanici, siahnete po konektore a chcete ho zastrčiť do zástrčky, ale nepasuje. Ako je to možné?

Konektory na nabíjanie elektromobilov nie sú jednotné, a to z troch dôvodov. Ten prvý je historický a spočíva v tom, že niektoré staré elektromobily vznikli jednoducho v čase, keď žiadna celosvetová norma neexistovala. Výrobca si preto musel vyvinúť vlastnú zástrčku.

Druhým dôvodom sú rozličné elektrické sústavy – v Európe 220 až 240 V, v Severnej Amerike a Japonsku 120 V. Tretím dôvodom je vývoj rýchlejších spôsobov nabíjania, ktoré potrebovali oveľa vyššie prúdové zaťaženie, a teda aj novú, robustnejšiu konštrukciu konektorov. A k tomu aj potreba zvládnuť okrem striedavého prúdu aj jednosmerný.

Rýchlonabíjacia stanica siete VIBRATe s konektorom CHAdeMO je vhodná pre Mitsubishi Outlander PHEV
Rýchlonabíjacia stanica siete VIBRATe s konektorom CHAdeMO je vhodná pre Mitsubishi Outlander PHEV
Zdroj: AUTO BILD

Tento trend stále pokračuje a najnovšie rýchlonabíjacie systémy opäť raz nemajú vhodný konektor. Potom sú tu snahy o zosúladenie, vďaka ktorým vznikali rozličné kombinácie, čo bolo často skôr na škodu než na osoh. No aj slepé uličky môžu posunúť vývoj dopredu. To, že štandardizácia zaostáva, ukazujú príklady rýchleho vzniku rozličných „neznačkových“ adaptérov, ktoré umožňujú nabíjanie elektromobilov aj v regiónoch, kde by sa inak nedali.

Typ 1: Yazaki (SAE J1772-2009)

Konektor je známejší hovorovým označením Yazaki (podľa výrobcu), inak vyvinutý SAE (Society of American Engineers). Prvý z roku 2001 mal dokonca obdĺžnikový tvar podľa návrhu Avcon, neskôr bol v roku 2009 revidovaný do okrúhlej podoby. Má päť kolíkov: dva na napájanie striedavým prúdom, jeden na uzemnenie a dva signálne. V hornej časti má poistku proti vytrhnutiu. Priemer: 43 mm. Pracuje s americkým napätím 120 V (16 A) alebo európskym 240 V až do prúdu 80 A.

Vpravo je konektor Yazaki (typ 1), vľavo Mennekes (typ 2). Rozdiel je zreteľný
Vpravo je konektor Yazaki (typ 1), vľavo Mennekes (typ 2). Rozdiel je zreteľný
Zdroj: AUTO BILD

Typ 2: Mennekes (VDE-AR-E)

Nazýva sa podľa výrobcu aj Mennekes a tiež prešiel historickým vývojom. V roku 1990 vznikol ako štvorkolíkový, potom francúzsko-nemecká komisia pre e-mobilitu v roku 2009 podporila nový štandard, ktorý bol prijatý výrobcami v Európe. Má sedem kolíkov. Horný rad dvoch malých slúži na signalizáciu, prostredný riadok má tri kolíky (bočné pre napájanie jednou fázou 230 V, stredný uzemnenie), v spojení s dvoma kolíkmi na spodnom riadku pre napájanie vyššími prúdmi (trojfázových 380 V). Priemer konektora bol 68 mm (16A) až 83 mm (125 A), neskôr sa menší zmenšil na 55 mm pre lepšiu manipuláciu a dostal dolu sploštenie, aby sa zabránilo prepólovaniu.

Konektor Mennekes je v súčasnosti najrozšírenejší a považuje sa za štandard
Konektor Mennekes je v súčasnosti najrozšírenejší a považuje sa za štandard
Zdroj: AUTO BILD

Typ 3: Scame (EV PLUG ALLIANCE)

Francúzsko-talianska aktivita pre ľahké elektrické vozidlá, ktorý vychádza zo staršieho konektora Scame, ktorý by mal po vylepšeniach zvládnuť aj tri fázy 380 V a prúd 32 A. Konektor mal 5 alebo 7 kontaktov. Ďalší vývoj bol v roku 2015 zastavený a aliancia prešla na konektor typu 3. Napriek tomu existujú stále v prevádzke vozidlá, hlavne vo Francúzsku, ktoré používajú konektor typu 3.

Schneider, Legrand a Scame sa spojili do aliancie, aby vytvorili vlastný konektor na nabíjanie s jednou aj tromi fázami, ale neuplatnil sa
Schneider, Legrand a Scame sa spojili do aliancie, aby vytvorili vlastný konektor na nabíjanie s jednou aj tromi fázami, ale neuplatnil sa
Zdroj: AUTO BILD

Typ 4: CHAdeMO

Systém nabíjania vyvinutý rovnomenným konzorciom (Nissan, Mitsubishi, Subaru, Toyota), ktorý používa nabíjanie jednosmerným prúdom. V Japonsku je podporované rozvodnou sieťou TEPCO, takže stojanov s týmto konektorom je tam 5 960. V Európe ich je 2 755, z toho 19 na Slovensku (sieť Greenway a VIBRATe). Okrem japonských vozidiel používa CHAdeMO aj Kia Solu EV či japonské odvodeniny ako Citroën C-Zero a Peugeot-ion. Cez adaptér možno nabíjať aj vozidlá Tesla. Konektor má desať kontaktov, dva slúžia na napájanie a osem na digitálnu aj analógovú komunikáciu. Prenesie 100 ampérov a 500 voltov jednosmerného prúdu.

CHAdeMO je čisto japonský systém, ale s dobrým rozšírením v USA aj Európe. Zásuvky CHAdeMO (vľavo) na rýchle nabíjanie z rýchlonabíjačky a Yazaki (vpravo) na pomalé nabíjanie z domácej siete
CHAdeMO je čisto japonský systém, ale s dobrým rozšírením v USA aj Európe. Zásuvky CHAdeMO (vľavo) na rýchle nabíjanie z rýchlonabíjačky a Yazaki (vpravo) na pomalé nabíjanie z domácej siete
Zdroj: AUTO BILD

Kombinovaný systém nabíjania

Hovorovo konektor Combo. Tým, že nejestvujú rovnaké elektrické siete na celom svete (napätie, fázy, uzemnenia) SAE a ACEA sa snažia o istú kombináciu, ktorá by pridala DC (jednosmerný prúd) drôty do existujúcich AC (striedavý prúd) konektorov. V hornej časti vyzerá konektor ako typ 1 alebo 2 (z neho sa používajú len signálne kolíky), pod ním je časť, ktorá umožňuje nabíjanie striedavým prúdom.

Toto je Combo, ktoré má v hornej časti konektor typu Mennekes
Toto je Combo, ktoré má v hornej časti konektor typu Mennekes
Zdroj: AUTO BILD

Tesla

Model S používa v Európe iný konektor ako v USA. Konkrétne Mennekes (Typ 2) z dôvodu využívania troch fáz, ktoré sú v Európe bežne dostupné. V USA používa adaptér pre nabíjacie stanice J1772 (Yazaki). Dostupné pre Teslu sú aj adaptéry na nabíjanie cez domácu trojfázovú zástrčku IEC 30309 (400 V).

Adaptér CHAdeMO pre Teslu. Ponuka adaptérov pre Teslu je široká
Adaptér CHAdeMO pre Teslu. Ponuka adaptérov pre Teslu je široká
Zdroj: AUTO BILD

Záver

Snaha o zrýchľovanie nabíjania vedie k vývoju čoraz výkonnejších nabíjacích systémov. Tomu sa musia prispôsobovať aj štandardy konektorov. Či tu aj o desať rokov budú typy, ktoré sa presadzujú dnes, to nevieme. Univerzálny konektor zatiaľ nejestvuje.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD
Diskusia  ()

Video

Diskusia