Základné pravidlo v prípade pneumatík znie: nikdy nepodceňovať voľbu správneho rozmeru a kvalitného plášťa. Každý motorista by si mal uvedomiť, že elektronika nie je všemocná. Celá táto elektronika stojí na štyroch plochách veľkosti mužskej dlane. Ak sú tieto plochy zjazdené, staré alebo vzhľadom na sezónu nesprávne, asistenčné systémy, nech sú akokoľvek prepracované, nič nezmôžu.

Ilustračná snímka
Zdroj: GTÜ

1. Prezujte pneumatiky v predstihu

Mnohí motoristi odkladajú prezutie z letných na zimné pneumatiky do poslednej chvíle. V zásade platí, aj keď to samozrejme nie je žiadna kategoricky neprekročiteľná hodnota, že zimné plášte by sa mali obuť v momente, keď priemerné teploty klesnú pod 7°C. Rozdelenie pneumatík na zimné a letné má svoj význam, nakoľko základným rozdielom je kvalita gumy. Letné pneumatiky sa vyrábajú z tvrdšej zmesi, ktorá pri nižších teplotách ešte viac stvrdne, stratí pružnosť a príde tak o najdôležitejšiu vlastnosť: priľnavosť.

Podľa zákona musíte mať zimné gumy, ak je vozovka pokrytá súvislou vrstvou snehu alebo ľadu. Objednávať sa na prezutie v momente, keď napadne prvý sneh, je príliš neskoro. Preto odporúčame prezuť pneumatiky v jesenných mesiacoch, teda práve v tomto období. V tejto súvislosti je potrebné upozorniť, že európske štáty v zásade pracujú v dvoch režimoch. Niektoré krajiny určujú povinnosť používať zimné obutie termínovo, iné ich definujú podobne ako u nás. Napríklad, Rakúsko používa kombináciu oboch: zimné pneumatiky sú povinné od 1. novembra do 15. apríla, pokiaľ sa na vozovke nachádza ľad alebo sneh.

Ilustračná snímka
Zdroj: GTÜ

2. Vyvažovanie kolies so zimným obutím

Niektorí motoristi si môžu myslieť, že vzhľadom na spravidla pomalšiu jazdu v zime nie vyvažovanie kolies natoľko dôležité. Omyl, a to veľký. V súčasnosti môže byť zima v niektorých regiónoch suchá alebo s minimálnou snehovou nádielkou, preto sa rozhodne pomalšie nejazdí. Nesprávne vyváženie môže spôsobiť vibrácie celého vozidla, ktoré následne vedie k predčasnému a nerovnomernému opotrebovaniu kľúčových častí podvozku aj samotných pneumatík. Vyvažovanie patrí k štandardným procedúram pneuservisov a navyše nestojí veľa. Šetriť sa skrátka neopláca.

3. Rýchlostný index zimných pneumatík

U mnohých vodičov vyvoláva neistotu rýchlostný index pneumatík. Niektorí motoristi si myslia, že v prípade zimných plášťov nemusí rýchlostný index zodpovedať údajom v osvedčení o evidencii. V podstate je to pravda, ak sa v zime jazdí pomalšie než v lete. V takom prípade by ale vodič za žiadnych okolností nemal index pneumatiky prekročiť. V zásade ale nevidíme dôvod, pre ktorý by si motorista kupoval plášte s nižším rýchlostným indexom. Ideálne sú preto pneumatiky s indexom zodpovedajúcim údajom v dokladoch.

zdroj: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

4. Prechodné oteplenie plášte nezničí

Mnohí motoristi sa obávajú, že pri prechodnom oteplení, teda nad zaužívaných 7°C, dôjde k zvýšenému opotrebovaniu pneumatiky a nárastu spotreby. Ide skôr o predsudok. V prvom rade preto, že vonkajšie teploty v súčasnom období už zďaleka nedosahujú hodnoty, ktoré by mohli pneumatike reálne uškodiť. Výrazný rozdiel v brzdnej dráhe či opotrebovaní by ste zaznamenali pri dlhodobom používaní pri podstatne vyšších a letných teplotách.

Za predsudok možno považovať aj zvýšenú spotrebu. Tá v chladných obdobiach narastá predovšetkým dlhším časom potrebným na zahriatie motora na prevádzkovú teplotu. A pokiaľ sa jazdí iba na krátkych trasách v meste, je preto zvýšenie spotreby pripisované zimným pneumatikám zanedbateľné.

5. Pozor na hĺbku dezénu

Slovenská legislatíva predpisuje minimálnu hĺbku dezénu zimných pneumatík na tri milimetre. Celý rad testov však dokázal, že v reálnom živote takto hlboký dezén nestačí, nakoľko pneumatika stráca väčšinu dôležitých vlastností. V prvom rade sa zhoršuje odvádzanie vody, čo na mokrej vozovke znamená väčšiu náchylnosť k šmyku a aquaplaningu. Navyše v niektorých európskych krajinách, napríklad v Rakúsku či Nemecku, platí minimálna hĺbka dezénu 4 mm. To, čo je ešte akceptovateľné u nás, môže v zahraničí znamenať mastnú pokutu.

Trojmilimetrová hĺbka dezénu síce spĺňa zákon, pre bezpečnosť nestačí. zdroj: ÚAMK ČR
Zdroj: ÚAMK ČR

6. Zimné reťaze či špeciálne návleky?

V poslednom období sa rozširuje ponuka alternatívy k zimným reťaziam. Ide o špeciálne návleky, tzv. ponožky, ktoré podľa výrobcov dokážu nahradiť tradičné reťaze. Je pochopiteľné, že výrobca sa snaží svoj produkt predať, avšak neodporúčame veriť doslovne všetkým reklamám. Návleky zväčša slúžia len na uľahčenie rozjazdu, hoci do určitej miery môžu pomôcť aj pri jazde po zľadovatenej vozovke. V skutočnosti ale nenahradia plnohodnotné reťaze a presne tak sa na to pozerá aj polícia. Otázka znie, ako je naformulované príslušné ustanovenie zákona. Pokiaľ v ňom figurujú iba reťaze, polícia nebude návleky akceptovať. Na spreje zabudnite úplne, ich účinok je len kozmetický.

V tejto súvislosti upozorňujeme, že niektoré krajiny, vrátane susedného Česka, Maďarska alebo Rakúska, môžu v určitých oblastiach, najmä v horách, požadovať použitie snehových reťazí. Hoci v žiadnej z nich nie sú reťaze súčasťou zákonom predpísanej povinnej výbavy, dopravné značky v niektorých oblastiach môžu za určitých podmienok prikázať ich použitie, a to aj na vozidlách s pohonom 4x4. Týka sa to predovšetkým obdobia s hustým snežením, keď sa na ceste vytvorí ľad alebo hlboká vrstva snehu. Ak vodič reťaze nemá, polícia mu môže zakázať ďalšiu jazdu.

Ilustračná snímka. zdroj: DVR
Zdroj: DVR

7. Zimné pneumatiky len na hnanú nápravu?

Medzi potenciálne nebezpečné mýty patrí aj informácia, že zimné plášte stačí použiť len na poháňanú nápravu. V slovenských podmienkach je to spravidla predná náprava. Umiestnenie kvalitných zimných pneumatík len na jednu nápravu síce vodičovi pomôže ušetriť peniaze, ale v kritickej situácii môže až fatálne znížiť stabilitu vozidla. Ak sa v zákrute začne nekontrolovateľne šmýkať zadok auta, vodičovi nepomôže nič, ani stabilizačný systém. Presne v duchu toho, čo sme napísali hneď na začiatku článku.

8. Nehoda na letných pneumatikách v zime

To, že počas neskorej jesene a v zimných mesiacoch stúpa nehodovosť, zažívame denno-denne. A spolu s nehodou, i keď je to obyčajný „ťukanec“, prichádzajú na scénu poisťovne. Spravidla poisťovne škodu preplatia, no akonáhle sú v policajnej správe uvedené letné pneumatiky ako príčina alebo aspoň jedna z príčin nehody, pripravte sa na problémy.

Poisťovňa v prípade povinného zmluvného poistenia síce poškodeného vyplatí, no následne od vinníka bude vymáhať časť alebo dokonca celé poistné plnenie. Pokiaľ sa škoda vypláca z havarijnej poistky, môže poisťovňa skrátiť plnenie alebo ho úplne zamietnuť. Nedajbože dôjde pri takejto nehode k zraneniu alebo úmrtiu. Vtedy môžu byť letné pneumatiky považované za priťažujúcu okolnosť a viesť k prísnejšiemu trestu.

Ilustračná snímka
Zdroj: GTÜ

9. Nie je nová ako nová

Veľmi dôležité je vybrať správny model. Pravdepodobne najlepšou referenciou je odporúčanie blízkeho človeka alebo známeho, ktorému dôverujete. Určitú orientáciu v neprebernom množstve modelov môžu poskytnúť testy pneumatík, ktoré zverejňujeme dvakrát ročne. Z hľadiska kombinácie vlastností si vyberte podľa vlastností pneumatiky ten najvhodnejší model pre lokalitu, v ktorej sa pohybujete. Pre motoristov z vysokohorských oblastí určite nebude vhodný plášť, ktorý má síce dobré vlastnosti za mokra, ale nedostatky na snehu či ľade. A naopak. V nížinách sa zas viac uplatnia pneumatiky s výbornými výsledkami na mokrom a suchom povrchu.

A pochopiteľne voľte rozumne medzi cenou a vlastnosťami. V súčasnosti nájdete v obchodoch bohatú ponuku, preto sa určite oplatí porovnávať ceny vybraného modelu u viacerých predajcov. Na jednom plášti môžete ušetriť desiatky eur a niektorí predajcovia ponúkajú aj kúpu na splátky. Najvýhodnejšie ponuky pravdepodobne nájdete na internete.

Ilustračná snímka
Zdroj: GTÜ

10. Správne uskladňovanie

Samostatné pneumatiky je najlepšie uskladniť nastojato a približne raz mesačne jemne pootočiť, aby nevznikli „preležaniny“, ktoré pneumatiku zdeformujú. Pokiaľ máte pneumatiky na každú sezónu na diskoch, zaveste ich, napríklad, na háky alebo na stenu. Druhou možnosťou je položiť ich na seba naležato.

Odporúčame označiť si sezónne obutie tak, aby ste ich pri prezutí namontovali na rovnaké koleso. Dôležité je to najmä vtedy, ak sú plášte na diskoch vybavené senzormi tlaku. V opačnom prípade by sa vám mohlo stať, že vás palubný počítač upozorní na pokles tlaku, napriklad, v zadnej ľavej pneumatike, pričom v skutočnosti bude mäkká pravá predná.

11. Pozor na staré pneumatiky

Okrem hĺbky dezénu rozhoduje o kvalite pneumatiky aj jej vek. Staré zimné gumy nie sú bezpečné, i keď môžu pôsobiť mimoriadne zachovalo a hĺbkou dezénu zodpovedajú zákonu. Z testov rakúskeho autoklubu ÖAMTC totiž vyplynulo, že potenciálne nebezpečné sú už šesťročné plášte a viac ako 10-ročné už definitívne stratili väčšinu svojich dobrých vlastností. Zvýšenú obozretnosť odporúčame najmä pri kúpe ojazdených pneumatík, a to nielen od súkromnej osoby, ale aj z pneusevisu. V takom prípade skontrolujte tzv. DOT číslo. Na fotografii je pneumatika s číslom 1610, čo znamená, že plášť bol vyrobený v 16. týždni roku 2010.

Číslo na pneumatike označuje týždeň a rok výroby
Zdroj: GTÜ

12. Tlak pneumatiky je kľúčový

Nejeden motorista zvykne zabudnúť na ďalší dôležitý faktor, ktorý ovplyvňuje bezpečnosť jazdy. Hovoríme o správnom nahustení pneumatiky. V prípade o 20 percent prehustenej pneumatiky sa životnosť skracuje asi o desať percent a opotrebúva sa najmä stredná časť behúňa. Podhustenie opotrebúva okraje behúňa a o 20 percent nižší tlak znamená o 20 percent kratšiu životnosť. Dlhodobým podhustením o 0,5 baru prídete až o 8 000 kilometrov.

Najrizikovejšie je podhustenie, ktoré zvyšuje valivý odpor pneumatiky a teda aj spotrebu. Závažnejším dôsledkom je podstatne nižšia stabilita vozidla v zákrutách, najmä priečna. Nízky tlak v pneumatikách na prednej náprave zvyčajne zvyšuje nedotáčavé tendencie vozidla, na zadnej náprave zas vyvoláva pretáčavosť.

Práve s deformáciou podhustenej pneumatiky súvisí aj brzdná dráha, ktorá sa môže v niektorých prípadoch predĺžiť až o 11 metrov. Nehovoriac o jazde na mokrej vozovke, kde výrazne narastá riziko aquaplaningu. Vo všeobecnosti platí, že pri rýchlosti 80 km/h na päťmilimetrovom vodnom filme sa každou chýbajúcou polovicou baru zmenšuje dotyková plocha pneumatiky o polovicu.

Ilustračná snímka. Zdroj: GTÜ
Zdroj: GTÜ

13. Zimné pneumatiky v lete

Snaha motoristov dojazdiť staré zimné pneumatiky v letnom období môže vyzerať ako dobré úsporné opatrenie, no v konečnom dôsledku to ale môže priniesť vyššie náklady. Podľa výpočtov českého autoklubu ÚAMK sa môže zvýšiť spotreba až o desať percent, napríklad, vodič Octavie takto môže v prepočte prerobiť 75 až 110 eur ročne. Ak sú pneumatiky novšie, ich opotrebovanie sa môže zvýšiť až o 20 percent a pokiaľ sú aj nesprávne nahustené, v konečnom dôsledku vodič neušetrí nič. Skôr naopak.

A potom je tu otázka bezpečnosti. Zimné pneumatiky sú vyrábané z mäkšej gumy, čo znamená, že za jazdy viac „plávajú“ než letné. Ďalším dôsledkom je výrazne dlhšia brzdná dráha. Pri spoločnom teste ÚAMK a ÖAMTC sa ukázalo, že pri brzdení z rýchlosti 80 km/h je brzdná dráha vozidla na zimných pneumatikách o 6,4 metra dlhšia. Pri rýchlosti 100 km/h na suchom povrchu malo auto na zimných plášťoch rýchlosť 42 km/h v mieste, kde vozidlo s letnými už stálo.

Zdroj: Soňa Zverková