foto: AUTO BILD

Poradca Sprísnenie zákona: Po mobiloch zakážu tablety

Foto: AUTO BILD

2.2. 2017 9:50 Telefón za volantom je zakázaný už dlhšie, no vodiči mu nevedia odolať. Experti žiadajú zvýšiť pokuty a rozšíriť platnosť zákona aj na inú techniku, napríklad na tablety.

Nevenovanie pozornosti riadeniu je podľa štatistík jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd. Aj preto je vo väčšine krajín zakázané vykonávať za volantom činnosti, ktoré s vedením vozidla priamo nesúvisia. Patrí k nim i používanie mobilných telefónov, podľa odborníkov by však mal zákaz platiť aj na iné zariadenia, napríklad na tablety.

foto: AUTO BILD
foto: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

Rozšírenie navrhol Kay Nehm, prezident nemeckej dopravnej asociácie. Zákaz by sa mal vzťahovať na všetky mobilné komunikačné zariadenia, ktoré nie sú potrebné k jazde. Ako uviedol, až 57 % vodičov používa mobil pri šoférovaní aspoň občas. Podľa neho ale príliš podceňujú riziko, pretože dopravné nehody, ktoré s tým súvisia majú na svedomí približne každú desiatu obeť. Návrh má podporu, je preto zrejme len otázkou času, kedy sa niečo podobné dostane aj do slovenskej legislatívy.

Telefonovanie však nie je jediným prehreškom vodičov, podľa prieskumu nemeckých poisťovní je ešte oveľa nebezpečnejšie čítanie a písanie textových správ. Takisto vyzvali na výrazné sprísnenie sankcií za používanie mobilných telefónov a smartfónov v aute.

foto: AUTO BILD
foto: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

Podľa nich, kto počas jazdy telefonuje bez súpravy hands free, alebo dokonca číta, či nebodaj píše SMS správu, mal by dostať výrazne vyššiu pokutu než je dnes na nemeckých cestách platných 60 eur. Proti previnilcom zároveň odporúčajú využiť prísnejšie opatrenia a takisto aj ostrejší postup polície.

Dramatické zvýšenie rizika havárie

Zoznam za volant nepatriacich činností, ktorým sa bezohľadní vodiči venujú, je pritom stále dlhší. Popri surfovaní na internete, písaní správ a telefonovaní k nemu patria napríklad aj selfie. Dopravní experti uvádzajú, že sa tým riziko nehody zvyšuje minimálne šesťkrát, predstavitelia autoklubu hovoria, že dokonca až 23-krát! V septembri 2015 sa preto rozbehla rozsiahla kampaň nazvaná Be smart – Hände ans Steuer, Augen auf die Straße, teda Buď smart – ruky na volante, oči na ceste.

foto: AUTO BILD
foto: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

Osveta medzi motoristami je pritom stále nutná, dokonca snáď ešte nutnejšia než v minulosti. Veď napríklad podľa nedávneho prieskumu nemeckých autoklubov takmer 77% respondentov používa smartfón počas jazdy a z nich vyše polovica veľmi často, často, alebo čas od času. Obľúbené sú predovšetkým služby a aplikácie ako WhatsApp (16,4 %), navigácia (13,5 %), telefonovanie (10,3 %), SMS (8,9 %), Facebook (8,6 %), zábava (8,6 %), či fotografovanie, vrátane selfies (7,7 %).

Až 28,9 percenta opýtaných pritom pripustilo, že sa z dôvodu rozptýlenia mobilným telefónom dostali do nebezpečnej situácie. Je paradoxné, že deväť z desiatich účastníkov ankety považuje používanie mobilu za volantom za nebezpečné, no napriek tomu to robia. Našťastie však 71,1 percenta respondentov uviedlo, že by v tomto smere nezaškodilo viac osvety.

foto: AUTO BILD
foto: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

Nevenovanie sa riadeniu je priestupkom aj podľa slovenskej legislatívy. Zakázané je používanie telefónneho prístroja počas vedenia vozidla, okrem telefonovania s použitím systému hands free alebo vykonávanie inej obdobnej činnosti, ktorá nesúvisí s vedením vozidla. Previnilcom hrozí pokuta 50 eur.

Jazdci a spolujazdci na motocykli, či motorovej trojkolke prípadne na štvorkolke majú okrem toho zakázané aj jesť, piť, alebo fajčiť. Kto by tomuto pokušeniu podľahol, musí podľa aktuálneho sadzobníka pokút počítať s finančným postihom 30 až 50 eur.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD
Diskusia  ()

Video

Diskusia