Pohonné jednotky nových automobilov sa už dávno nerozdeľujú iba na benzínové a dieselové. Výrobcovia vyvíjajú stále nové technológie, ktoré majú za cieľ zmenšiť negatívny vplyv na životné prostredie, znížiť spotrebu a spríjemniť jazdu. Vyzdvihnúť rozdiely medzi čistým elektromobilom a hybridom je na dlhú debatu, no v tomto článku sa sústredíme na to, ako jednotlivé hybridné a elektrické ústrojenstvá pracujú a v čom sú ich silné stránky.

Porsche Taycan.
Zdroj: Porsche

V stručnosti by sa dali tieto tri elektrifikované pohony vysvetliť nasledovne: Hybridné auto je také, ktoré poháňa benzínový alebo dieselový motor, ktorý je zároveň hlavným zdrojom pohonu. K nemu je doplnený elektromotor a malá batéria, ktorá ponúka pomocnú ruku pri rozjazde alebo na krátke vzdialenosti. Na druhej strane máme plug-in hybrid, ktorý má už väčšiu batériu, ktorú je možné dobíjať a tak vám dokáže napríklad v meste poskytnúť čistý elektrický dojazd, zväčša do 50 kilometrov. Auto na elektrický pohon, rovnako ako napovedá názov, nemá žiadny spaľovací motor. Namiesto toho sa spolieha na elektromotory a veľkú batériu, ktorú treba nabíjať.

Klasický "full-hybrid"

Full-hybrid, bežne označovaný aj termínom "hybrid", predstavuje ideálne riešenie pre ľudí, ktorí sú ochotní zaplatiť za čistejší pohon a zároveň nechcú byť otrokmi nabíjacím staníc. Hybridné auto je také, ktoré využíva aspoň dva rôzne zdroje energie. Všeobecne platí, že sa kombinuje benzínový motor s tým elektrickým, ale to neznamená, že sa výrobcovia dieselovým alternatívam v minulosti vyhýbali. Veľmi dobrým príklad bol v minulosti Peugeot 508, ktorý kombinoval naftový pohon s elektrickým. Za hybrid možno označiť aj vozidlo, ktoré využíva stlačený zemný plyn (CNG) alebo skvapalnený ropný plyn (LPG).

Obsluha hybridu je veľmi jednoduchá, nie je na nej nič strašidelné. Existujú tri možnosti, ako môže hybrid fungovať – buď hýbe kolesami elektrický alebo spaľovací motor, alebo sú za prenos energie do kolies zodpovedné oba naraz. Túto funkciu im spravidla umožňuje automatická prevodovka, ktorá je buď dvojspojková, s meničom krútiaceho momentu alebo CVT-čka. Pohonný systém je v tomto prípade autonómny, čo znamená, že za riadenie prechodov medzi jedným a druhým zdrojom energie nie ste zodpovedný vy, ale auto samotné. Ak však predsa len chcete o zvolenom pohone rozhodovať sami, vo väčšine áut existuje séria jazdných režimov, spravidla najmä čisto elektrický. A odkiaľ sa elektrická energia v akumulátore berie? Čiastočne sa o jej výrobu stará spaľovací agregát a čiastočne sa získava pri brzdení za pomoci rekuperácie. O zber elektrickej energie sa tu vodič nestará, z vášho pohľadu sa v batérii iba zjavuje.

Hybridná Toyota Prius 2. generácie.
Zdroj: Toyota

Full-hybrid si veľa ľudí pletie s mild-hybridom. Pri mild-hybride je však pomoc elektrickej energie motoru len minimálna a vodič ju pocíti napríklad na hladších rozbehoch agregátu po deaktivácii spaľovacej jednotky systémom štart-stop. Mild-hybrid má automobilkám najmä pomáhať znižovať emisie pohonných jednotiek pri relatívne nízkych nákladoch na úpravu pohonných jednotiek. Zjednodušene, mild-hybrid efektívne riešenie, ako sa čo najviac vyhýbať pokutám za prekročenie emisných limitov, resp. ich znižovať. Ako môže tieto dve technológie ľahko rozlíšiť aj laik? Mild-hybrid nedokáže jazdiť v čisto elektrickom režime, zatiaľ čo klasický full-hybrid dokáže

Výhody

  • dostupnejšia cena
  • dištanc od nabíjania na staniciach

Nevýhody

  • žiadny alebo veľmi nízky elektrický dojazd (zvyčajne na úrovni 1-2 km)