Výrobcovia už do automobilov neinštalujú iba kamery, ktoré skenujú okolie auta, ale bežnou súčasťou sa stávajú aj tie, ktoré monitorujú vodiča pri zapnutom poloautmatickom režime jazdy. Mnohí z nás sa však teraz pýtajú, čo všetko moderné kamery zaznamenávajú a ako obmedzujú kontrolu nad vodičom. Kamery v autách zatiaľ kontrolovali predovšetkým vodiča, či pozerá na cestu alebo či počas jazdy nezaspal. Ak nastal jeden zo spomínaných scenárov, systémy šoféra zobudili hlasným pípnutím alebo ho na nebezpečenstvo upozornili podobným spôsobom. 

Fraunhofer Institute ale vyvinul nový typ fotoaparátu, ktorý funguje v spojení s umelou inteligenciou a dokáže rozpoznať, čo presne robí celá posádka. Na jednej strane by sa táto technológia mohla zísť automobilkám, pretože s takýmto vybavením budú môcť rýchlejšie zaviesť autmatizované systémy riadenia. V prípade neortodoxného vodiča za volantom bude autonómna jazda deaktivovaná.

Fraunhofer Institute prezentuje kameru ako zariadenie, ktoré by mohlo zlepšiť bezpečnosť funkcií poloautmatickej jazdy. Rozpoznávacia čočka používa na vytváranie digitálnych náčrtov vodiča umelú inteligenciu. Vzhľadom na digitálny obraz môže systém riadenia neustále kontrolovať, čo robíte. Ak vám zazvoní telefón a vy ho zdvihnete, hneď vás upozorní, že sa to robiť nemá. 

Podľa výskumníkov spomínanej technológie bude kamera schopná o nejaký čas schopná rozoznať aj jednotlivé gestá. Ako príklad uvedieme situáciu, keď idete zaparkovať na parkovisku. V prípade, že inovácie postúpia žiadaným smerom, budete môcť ukázať na parkovacie miesto prstom a automatický parkovací systém iba na základe zdvihnutého prsta zaparkuje auto na vami zvolenom mieste

Tím vedcov vyvinul algoritmy strojového učenia, ktoré dokážu v reálnom čase analyzovať údaje z kamery a zistiť, či sa vodič hrá s deťmi, pozerá do telefónu alebo spí/zaspáva. Táto technológia je schopná ísť nad rámec jednoduchého snímania obrazu a dokáže si pospájať činnosti v kontexte. "Nemôžeme detekovať len činnosti vodiča, ale aj všetkých cestujúcich - v prednej aj zadnej časti vozidla," dodal výskumník Fraunhofer Michael Voit. "Už sme v kontakte so spoločnosťami, ktoré chcú našu technológiu používať."

Čo ale otázka súkromia? Naozaj budú vodiči v budúcnosti pod drobnohľadom? Pascal Birnstill, hlavný vedec Fraunhoferu, uviedol, že systém bol navrhnutý tak, aby uprednostňoval ochranu a zabezpečenie údajov. "Údaje z kamery sú analyzované v reálnom čase, neukladajú sa a v žiadnom prípade neopúšťajú vozidlo," povedal. "Na to nie sú ani prispôsobené modely, takže nezhromažďujú žiadne osobné údaje." Či už sa nám to páči alebo nie, nové predpisy Európskej Únie čoskoro takéto monitorovanie vodičov nariadia, aby sa zvýšila bezpečnosť bez ohľadu na využívanie autonómie.