Ilustračná snímka

Poradca Máte poškriabané či prasknuté čelné sklo? Nie vždy musí nasledovať jeho drahá výmena

Foto: Shutterstock

25.11. 6:40 Škrabance na čelnom skle nie sú ničím nezvyčajným. Sklo môžete poškriabať v zime jednoduchým čistením ľadu pomocou škrabky, ale ryhy môžu zanechať aj samotné stierače.

Dobrý výhľad z auta je pre šoféra pri jazde nevyhnutný a tak by sme sa mali vyvarovať všetkým nedostatkom, ktoré ho negatívne ovplyvniť. Medzi tieto nedostatky patria aj škrabance a praskliny na skle, ktoré môžu rozptyľovať svetlo od iných vozidiel. Stačí však v tomto prípade sklo opraviť alebo je potrebná jeho drahá výmena?

Pokiaľ je sklo vášho vozidla pomerne čisté a obsahuje len jemné škrabance, nemusíte si lámať hlavu z drahou a pracnou výmenou. V tomto prípade totiž stačí sklo vyleštiť tak, ako sa v prípade škrabancov leští aj lak karosérie. Rozdiel medzi lakom karosérie a sklom je však veľmi veľký, čo znamená, že sa na tento úkon použijú iné prostriedky. 

Čelné sklo môžu poškriabať aj stierače.
Čelné sklo môžu poškriabať aj stierače.
Zdroj: Auto Bild

Na okno sa nanesie brusná pasta určená na sklovitý povrch, ktorý sa preleští. Sklo môžete leštiť ručne, no výsledok nemusí byť práve ideálny. Medzi ďalšie možnosti patrí strojové leštenie, kde je výsledok lepší, no je potrebné dávať si väčší pozor. Pri strojovom leštení sa totiž sklo veľmi rýchlo zohrieva, vplyvom čoho môže prasknúť.

V prípade hlbokých škrabancov však samotné leštenie nepomôže a tak ho je potrebné brúsiť. To znie možno veľmi jednoducho, no rozhodne nie je. Dôvodom je totiž fakt, že pri neodbornom brúsení skla z neho môžeme vytvoriť šošovku, ktorá bude skresľovať objekty na ktoré sa počas jazdy budete pozerať. Zabrúsiť sa v tomto prípade musí celá plocha skla, čo je veľmi pracné a časovo náročné. Týmto spôsobom však stráca sklo na pevnosti. 

Najhorším prípadom sú veľké praskliny, pri ktorých majiteľ vozidla nemá na výber a musí sklo vymeniť. V tomto prípade je lepšie výmenu nechať na odborníkov, pretože pri neodbornom vyrezávaní by sa mohlo okolie čelného skla poškriabať. V prípade, ak by ste toto miesto neošetrili pred nalepením nového skla, začala by sa v tejto oblasti rýchlo tvoriť hrdza. Okrem toho by neodborné lepenie čelného skla mohlo viesť k presakovaniu vody do interiéru vozidla. Pokiaľ nemáte dostatočné skúsenosti s výmenou čelného skla, odporúčame vám nepúšťať sa do toho na vlasnú päsť.

Pokiaľ sa ale jedná o veľmi malú prasklinu od kamienka, nemusíte sa hneď stresovať. V tomto prípade je možné poškodené miesto zaceliť. Prasklina však nesmie presahovať 2 centimetre. Pokiaľ teda narazíte na prasklinu, nemali by ste s opravou čakať. Tá sa totiž môže časom rozšíriť do takej veľkosti, že sa už nebude dať opraviť.

Za poškodené čelné sklo vám hrozí pokuta:

Za jazdu s poškodeným čelným sklom vám hrozí pokuta.
Za jazdu s poškodeným čelným sklom vám hrozí pokuta.
Zdroj: Autobild

Podľa zákona sa považuje vozidlo za technicky nespôsobilé na cestnú premávku v prípade, ak je poškodenie čelného skla v stieranej ploche väčšie ako 20 mm. To znamená, že ak máte poškodené sklo v oblasti kam dočiahnu stierače, považuje sa vozidlo za technicky nespôsobilé. Toto poškodenie však musí presahovať priemer minimálne 2 cm.

Za jazdu s takto poškodeným čelným sklom môžete dostať pokutu vo výške 60 eur, no a navyše vám policajti môžu zadržať aj technický preukaz, ktorý si budete môcť vyzdvihnúť na polícii až po tom, ako závadu odstránite.

Diskusia  ()

Video

Diskusia