Letná sezóna je v plnom prúde a v Európe nastalo menšie sťahovanie národov. A to pochopiteľne zaujíma aj políciu. Možno pre vás bude útechou, že lov na sezónne prehrešky nie je len doménou slovenských policajtov, ale aj ich zahraničných kolegov. Tentokrát sa zamerali na obytné prívesy, čo dokazujú neustále informácie členov nemeckého klubu ADAC.
Podľa nich sa policajti v Holandsku, Švajčiarsku a Rakúsku zamerali na správne pripojenie prívesu a konkrétne na správne upevnenie bezpečnostného lanka. Na rozdiel od Nemecka u nás sa zákon spôsobom pripojenia prívesného vozíka alebo karavanu nijak obšírne nezaoberá.
Okrem povinnosti dodržať stanovené maximálne rozmery a hmotnosti jediné, čo zákon o podmienkach prevádzky vozidiel a príslušná vyhláška uvádzajú, znie: „Spájacie zariadenia sa musia vzájomne zapojiť podľa návodu a pokynov výrobcu vozidla alebo výrobcu spájacieho zariadenia. Spájacie zariadenia musia zabezpečiť vzájomnú kompatibilitu pri spájaní vozidiel do jazdnej súpravy a musia zabezpečiť bezpečné vzájomné zapojenie vozidiel za všetkých podmienok prevádzky vozidla.“
Naproti tomu v Nemecku a ostatných krajinách sú povinnosti vodičov podrobnejšie rozpísané. Podľa ADAC musia byť poistným lankom zabezpečené iba brzdené prípojné vozidlá, pričom do tejto kategórie automaticky spadajú aj prívesy s najvyššou prípustnou hmotnosťou nad 750 kg. Nebrzdené prívesy do 750 kg poistné lanko nepotrebujú. Z hľadiska bezpečnosti sa však odporúča používať lanko neustále, nakoľko v prípade odpojenia by malo zabrániť pádu ťažnej tyče na zem a nekontrolovateľnému pohybu prívesu.
Používanie poistného lanka naviac zabráni nepríjemnému finančnému prekvapeniu od polície v zahraničí.
Holandsko
Holandské zákony požadujú poistné lanko pre brzdené aj nebrzdené prívesy. Pokiaľ ide o prívesy bez vlastnej brzdy, musí sa používať poistné lanko alebo reťaz, ktoré zadržia príves zapojený za ťažným vozidlom. Väčšie prívesy, napríklad, karavany, s vlastnou brzdou musia byť vybavené núdzovým brzdovým systémom. V podstate ide o oceľový kábel, ktorý spája ťažné vozidlo s brzdovým systémom prívesu. Ak dôjde odpojeniu ťažnej tyče, kábel aktivuje núdzovú brzdu prívesu a následne sa utrhne od ťažného vozidla. Obidva typy musia byť k vozidlám pripojené skobou. Ak tieto pravidlá porušíte, počítajte s pokutou až do 230 eur.
Švajčiarsko
Predpisy týkajúce sa prívesov sú v podstate identické ako tie, ktoré platia v Holandsku. Rozdiel je v pokute. Za porušenie vám hrozí pokuta až do výšky 500 frankov, čo je v prepočte približne 430 eur.
Rakúsko
V Rakúsku platia obdobné pravidlá. Na rozdiel od Švajčiarska a Holandska však nie je nevyhnutné použiť poistné lanko so skobou, ale postačí, ak je preložené cez „guľu“. Pokuty sú spomedzi všetkých troch krajín najnižšie: do 100 eur. Rakúsko má však aj jednu špecialitku. Pri porušení predpisov dostáva pokutu nielen vodič, ale aj majiteľ vozidla.
Aký príves môžete ťahať s vodičákom skupiny B?
Situácia možno vyzerá jednoznačne, realita až taká jasná nie je. Podľa zákona o premávke môžete s vodičským oprávnením skupiny B ťahať príves s maximálnou celkovou hmotnosťou do 750 kg, pričom hmotnosť súpravy nesmie presiahnuť 4 250 kg (3 500 + 750 kg). Určitý zmätok vnáša ustanovenie, ktoré uvádza, že takúto súpravu môžete viesť len s vodičským preukazom „s príslušným harmonizovaným kódom“. Podľa vyhlášky k zákonu o premávke ide o kód 96, ktorý môžete získať absolvovaním osobitného výcviku v autoškole.
I keď to môže vyznieť ako rozpor, že druhý odsek v podstate neguje ten prvý, v skutočnosti je vysvetlenie jednoduché. Rozmeníme si to na drobné. Môžu totiž nastať tri situácie:
- Príves nepresahuje 750 kg a jazdná súprava nepresahuje 4 250 kg – stačí skupina B
- Príves presahuje 750 kg, ale jazdná súprava nepresahuje 3 500 kg – stačí skupina B
- Príves presahuje 750 kg a jazdná súprava je ťažšia ako 3 500 kg, ale nepresiahne 4 250 kg – potrebujete osobitný výcvik a vodičák skupiny B s harmonizovaným kódom 96