Je známy fakt, že studenému motoru sa bez ohľadu na ročné obdobie neoplatí šliapať veľmi na krk, kým nedosiahne prevádzkovú teplotu No aj opačný extrém motoru nesvedčí. Príliš nízke otáčky môžu jeho životnosť pohonnej jednotky skrátiť rovnako rýchlo, ak nie rýchlejšie.

Príliš nízke otáčky môžu byť pre štvorvalcové motory smrteľnou pascou. Obzvlášť vtedy, ak sú spojené s vyšším rýchlostným stupňom. Pri plynulej jazde si motor s otáčkami okolo voľnobehu resp. 1 500 ot/min. dokáže slušne poradiť. Ak však potrebujete z ľubovoľného dôvodu zrýchliť a tvrdšie šliapnete na plynový pedál, môže sa vám to vypomstiť.

Predstavte si, že na bicykli do kopca zvolíte najťažší prevod. Bicykel a jeho komponenty to ustoja, vy asi tiež (ak ste v dobrej kondícii), ale záťaž pre pohonný systém aj človeka je príliš vysoká a dochádza k zvýšenému opotrebovaniu. Podobný princíp môžeme pokojne aplikovať aj na motor. Nižší rýchlostný stupeň zvýši otáčky motora a možno aj mierne spotrebu, no predĺžite jeho životnosť.

Jedným z najhorších radcov je asistent radenia, ktorý v mnohých vozidlách aj dnes dáva skutočne nelogické odporúčania. Napríklad, pri studenom motore sa vám pri 1 500 ot/min ukáže šípka nahor. Prípadne vám pri jazde do kopca rýchlosťou 50 km/h naznačí, aby ste zaradili piaty stupeň. Každý skúsený vodič pri takomto odporúčaní len prevráti oči. Keďže jeho jedinou úlohou je nasilu znížiť spotrebu a emisie bez zreteľného ohľadu na opotrebovanie tých najdrahších komponentov, v redakcii tohto mudrlanta zvyčajne úplne ignorujeme.

Problématický býva i fakt, že množstvo vodičov chce úmyselne jazdiť s čo najnižšími otáčkami motora, pretože na oko dosahujú nízku spotrebu. Neuvedomujú si však, že tento jazdný štýl má svoje dôsledky a tie nemusia byť úplne príjemné a ani lacné. Čo všetko môže podtáčanie motora spôsobiť?