ikona paliva

Poradca EÚ podporila alternatívne palivá

Foto: archív

9.10. 2014 19:45 Šíreniu vozidiel s alternatívnymi palivami bránia nielen ich vyššie ceny, ale najmä nedostatok čerpacích a nabíjacích staníc. Brusel vzal tento problém od podlahy.

Motoristi, ktorí využívajú alternatívne palivá, či už je to LPG, CNG alebo elektrina, majú často problémy s dopĺňaním paliva. Najmä v prípade elektrickej energie je v Európe rozšírených niekoľko typov koncoviek nabíjačiek, ktoré znemožňujú majiteľom dobíjať batérie na ľubovoľnej stanici.

Jednotné informácie aj vybavenie

Brusel sa rozhodol s nedostatočnou infraštruktúrou skoncovať. Európska komisia nedávno schválila smernicu, ktorej cieľom je vybudovať základnú sieť staníc na dopĺňanie alternatívnych palív. Všetky tieto stanice budú musieť mať jednotný štandard konštrukcie aj použitia, vrátane koncoviek nabíjačiek pre elektromobily. Členské štáty musia do konca roka 2016 zverejniť príslušné národné stratégie a ciele.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: archív

Predaj vozidiel používajúcich tzv. čisté palivá doteraz brzdia tri hlavné prekážky: vysoké ceny áut, nedostatočná infraštruktúra čerpacích resp. nabíjacích staníc a slabý záujem verejnosti. Všetky tieto faktory považuje komisia za začarovaný kruh, nakoľko navzájom úzko súvisia. Smernica preto zaväzuje členské štáty k vytvoreniu základnej infraštruktúry, ktoré budú musieť úplne sprístupniť informácie o geografickej polohe verejných čerpacích a nabíjacích staníc.

Ďalšia požiadavka sa sčasti dotýka aj automobiliek, ktoré budú musieť spotrebiteľom poskytnúť jasné informácie o palive, ktoré sa vo vozidle používa, a to formou jednotného označovania v manuáloch a priamo v predajniach. Podobné údaje sa budú musieť vyskytovať aj na čerpacích resp. nabíjacích staniciach, vrátane porovnania cien alternatívnych a bežných palív.

Požiadavky na jednotlivé druhy palív

Smernica myslí nielen na existujúce alternatívne palivá, ale do budúcnosti počíta aj s vodíkom. Na jednotlivé druhy palív stanovuje nasledovné požiadavky:

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: archív
Elektrická energia: Členské štáty musia stanoviť plánovaný počet verejne prístupných nabíjacích staníc, ktoré vybudujú do roku 2020. Tieto ciele by mali obsahovať minimálne jednu stanicu na desať elektrických vozidiel a používanie jednotnej koncovky v rámci celej EÚ. Komisia chce týmto spôsobom zabezpečiť bezproblémové používanie elektromobilov aspoň v mestských a prímestských oblastiach.

Skvapalnený zemný plyn (LPG): Technológia LPG je osvedčená, výkonom motora a cenami zodpovedá agregátom na tradičné palivá, z hľadiska emisií je však oveľa čistejšia. Členské štáty sú v rámci siete TEN-T povinné zabezpečiť dostatočný počet verejných čerpacích staníc s jednotným vybavením, ideálne každých 400 km do konca roka 2025.

Stlačený zemný plyn (CNG): Smernica rovnako ako v prípade LPG vyžaduje vybudovať dostatočný počet verejných čerpacích staníc s jednotným štandardom, ktoré umožnia voľný pohyb vozidiel v mestských aj vidieckych oblastiach. V rámci siete TEN-T by sa mali ideálne nachádzať každých 150 km a musia byť vybudované do konca roka 2025.

Vodík: Hoci vodíkový pohon je v súčasnosti skôr na vedľajšej koľaji, smernica s ním do budúcnosti počíta. Členské štáty, ktoré sa rozhodnú pre tento typ paliva, musia do konca roka 2025 vybudovať dostatočnú infraštruktúru s jednotným vybavením.

Facebook like button

Diskusia  ()

Video

Diskusia