Zaujíma Vás, na čo sa zamerať pri kúpe auta zo zahraničia? V našej novej sekcii Poradňa Vám profesionáli odpovedajú na Vaše otázky.

Otázka:

Dobrý deň, chcel by som sa opýtať, či sa v mojom prípade jedná o skrytú závadu na vozidle. V sobotu som predal auto značky BMW. Kupujúci urobil prehliadku, tiež sa bol odviezť. Všetko išlo ako malo, super. Bol upozornený, že auto bolo búrané, tiež že je nutné meniť brzdy. Bolo to zjavé pri jazde a obhliadke vozidla. Po štyroch dňoch mi volal, že na aute treba meniť komplet spojku. Považuje sa spojka za skrytú závadu, ak je spojka spotrebný materiál a dá sa ju zničiť aj za deň a šla ako mala pri skúšobnej jazde? A tiež či je kúpno-predajná zmluva vôbec platná, keďže je medzi dvoma fyzickými osobami ale riadi sa obchodným zákonníkom a nie občianskym? Ďakujem za odpoveď. Kupujúci bol oboznámený so všetkým, ja som klamať nechcel, o ničom čo mi vravel som nevedel. Jedná sa o 14 ročné auto ...  
--

Adamcsok Ondrej

 

Odpoveď: 

 

Kúpna zmluva uzatvorená medzi dvoma fyzickými osobami podľa obchodného zákonníka je platná, pokiaľ bola takáto voľba dohodnutá v zmluve v súlade s obchodným zákonníkom. Podľa zvoleného zákonníka sa následne určuje zodpovednosť za poruchy.

Podľa ustanovení obchodného zákonníka predávajúci nezodpovedá za poruchy tovaru, o ktorých kupujúci v čase uzavretia zmluvy vedel alebo s prihliadnutím na okolnosti, za ktorých sa zmluva uzavrela, musel vedieť iba, že sa poruchy týkajú vlastností tovaru, ktoré tovar mal mať podľa zmluvy. Predávajúci zodpovedá za poruchu, ktorú má tovar v okamžiku, keď prechádza nebezpečenstvo škody na tovare na kupujúceho, aj keď sa porucha stane zjavnou až po tomto čase - to znamená skryté poruchy.

Vzhľadom na to, že ide o vozidlo pravdepodobne značne opotrebované /14-ročné/, mohlo by ísť o bežnú prevádzkovú poruchu vozidla a teda o bežné opotrebovanie. Obzvlášť, ak vozidlo poruchu pri preberaní nejavilo.

Pokiaľ na strane predávajúceho nejde o pravidelne opakujúcu sa činnosť za účelom dosahovania zisku (t. j. podnikanie), napriek tomu čo hovorí zákon o ochrane spotrebiteľa, by sa povinnosti ohľadne vybavovania reklamácii na tento prípad vzťahovať nemali.


Jindřich Topol,
regionálny manažér výkupu AAA AUTO



Máte nezodpovedané otázky ohľadom kúpy, predaja či prevádzky motorového vozidla? Potom je naša online moto-poradňa motoristom určená práve pre vás. Svoje otázky do poradne môžete zasialať kedykoľvek a bezplatne na [email protected]