Ktoré autá sú naozaj ekologické? Rôzne motoristické tábory by sa o odpovedi na túto otázku vedeli hádať od rána do večera. Nie je to však potrebné, Nemecký autoklub (ADAC) má presné čísla. V rámci roka 2020 sa pozrel na 95 nových automobilov, pričom meral to, koľko vylučujú oxidu uhličitého a ďalších škodlivých látok. Ukázalo sa to, s čím plne súhlasíme aj my - najekologickejšie sú malé autá.

Anketa: Budete pri kúpe ďalšieho auta zvažovať aj jeho dopad na životné prostredie?

Naopak, masívne BMW X5 či Mercedes-Benz GLE sa ani v plug-in hybridných verziách zázračne nestanú šetrnými vozidlami. Ponúkajú síce množstvo výhod, no v realite podľa meraní ADACu životné prostredie rozhodne nešetria. Situácia je skôr úplne obrátená, tieto SUV skončili na konci rebríčka a predbehli ich aj bežné naftové či benzínové vozidlá. Nemci však plug-in hybridnú technológiu neodsudzujú, naopak, vyzdvihujú Huyndai Ioniq Plug-in či produkty automobilky Volvo.

Huyndai Ioniq.
Zdroj: Marek Pokrývka

Presvedčil najmä Ioniq, ktorý je v skutočnej premávke schopný jazdiť s kombinovaným apetítom 3,1 l/100 km a 8,0 kWh/100 km. ADAC vyjadril očakávanie, že pozícia plug-in hybridov sa v EcoTeste v priebehu roka 2021 vylepší, čoskoro totiž na trh príde napríklad aj Mercedes-Benz triedy C, ktorý by mal v elektrickom režime prejsť niečo okolo 100 kilometrov.

V rebríčku sa na dobrých pozíciách dokázali umiestniť aj full hybridy či mild hybridy. Menovite patrí medzi hviezdy hybridného segmentu Honda Jazz, vlajku mild hybridov zasa vysoko zdvíha Suzuki Swift. Obidve šikovné autá sú schopné jazdiť so spotrebou len mierne presahujúcou 5  l/100 km, vďaka čomu majú nízku emisnú stopu.

ADAC ďalej upozornil aj na to, že veľmi čisté sú i vozidlá spaľujúce CNG, napríklad Volkswagen eco up! s takýmto alternatívnym pohonom sa umiestnil v rámci TOP 10 najekologickejších vozidiel minulého roka v rámci testov ADACu. Nemecký autoklub zároveň upozornil na to, že za ostatný rok mali v Nemecku vozidlá spaľujúce CNG trhový podiel len na úrovni 0,2 %, zatiaľ čo elektromobily dosiahli 6,9 %. Záujem o plyn je teda stále zjavne malý.

Pri elektromobiloch sa v rámci rebríčka ADACu jednoznačne ukázalo, že kľúčovým faktorom ich ekologického prínosu je spotreba elektrickej energie. Znamená to, že nie každý elektromobil je hneď aj priateľský voči životnému prostrediu. Za vzorné možno označiť napríklad VW e-up!, Seat Mii electric, Mini Cooper SE či Hyundai Ioniq Electro (spotreba okolo 16,3 kWh/100 km).

Mercedes-Benz EQC.
Zdroj: Mercedes-Benz

V elektrickom segmente je taktiež vidieť, že nie je všetko zlato, čo sa blyští.Napríklad také Audi e-tron 55 Sportback či Mercedes-Benz EQC dostali od ADACu za šetrnosť k životnému prostrediu  iba tri hviezdičky z možných piatich. Môže za to ich vysoká spotreba, Audi dosahuje kombinovaný apetít okolo 24,4 kWh a Mercedes približne 27,6 kWh. 

Záver testovania ADACu je jednoznačný - veľkosť vozidla zatiaľ oklamať nevieme a platí to aj pre moderné alternatívne pohony. Ak si chcete kúpiť ekologické auto, zvážte aj jeho hmotnosť a aerodynamiku, nie iba lákavé marketingové slogany. Kompletné poradie 95 automobilov nájdete v tabuľke po kliknutí na tento link.