Ilustračná snímka. Zdroj: TASR

Poradca Kruhový objazd: Aké chyby robia naši vodiči?

Foto: TASR

12.9. 2017 10:44 Kruhové objazdy môžu podstatne zlepšiť plynulosť cestnej premávky. Neznalosť pravidiel však tento účel dokáže doslova vygumovať a vzniká chaos a nervozita.

Kruhové objazdy u nás neustále pribúdajú, nakoľko možnosti pre zlepšenie plynulosti a bezpečnosti premávky sú naozaj vysoké. Hovoríme o špecifickom druhu križovatky, ktorý má svoje špecifické pravidlá. Tí, ktorí tieto zásady jazdy nepoznajú alebo nedodržiavajú, vyvolávajú neistotu a nervozitu. Narúšajú tak primárny účel objazdu, ktorým je zvýšenie bezpečnosti a zlepšenie plynulosti premávky.

Ilustračná snímka. Zdroj: TASR
Ilustračná snímka. Zdroj: TASR
Zdroj: TASR

1. Smerovky

Hoci bolo o používaní smeroviek na križovatkách popísaného už veľa, neustále sa možno stretnúť s chaotickým správaním sa vodičov. Problém im očividne spôsobuje niečo tak triviálne, ako sú smerovky. Hoci na prvý pohľad ide o bagateľ, svojím správaním cvičia ostatných vodičov v telepatii alebo im spôsobujú bolehlav.

Táto nejednotnosť vyvoláva chaos a nervozitu a je najvyšší čas, aby každý pravidlá konečne pochopil a začal ich dodržiavať. Platí jednoznačná zásada: smerovky sa zapínajú až pred výjazdom z kruhového objazdu. Nemá zmysel zapínať smerovku ešte pred vstupom do objazdu, nakoľko metiete čakajúcich vodičov, ktorý nevedia, kedy sa chystáte objazd opustiť. Až pred výjazdom je potrebné zapnúť smerovku v dostatočnom predstihu tak, aby ostatní vodiči ju mali šancu znamenie zaregistrovať. Pochopiteľne je potrebné prispôsobiť rýchlosť jazdy, aby vodič mal čas točiť volantom aj zapnúť smerovku.

Jedinou výnimkou je situácia, keď vodič plánuje opustiť kruhový objazd na najbližšom výjazde. Vtedy môže zapnúť smerovku ešte pred zaradením sa do objazdu.

Chyba č. 1: Zapínanie smerovky ešte pred kruhovým objazdom
Chyba č. 1: Zapínanie smerovky ešte pred kruhovým objazdom
Zdroj: AUTO BILD

2. Prednosť v jazde

Ďalšou chybou je neznalosť prednosti v jazde v kruhovom objazde. Vodič si buď nevšimne značky alebo nevie, ako sa má zachovať, preto brzdí pred každým výjazdom, na ktorom stojí vozidlo. Rovnako ako v prípade smeroviek aj tu platia dva jednoduché princípy.

Ak je kruhový objazd vyznačený dopravnými značkami, všetko je jasné. Ak značenie chýba, platí pravidlo pravej ruky. V praxi to znamená, že prednosť má vozidlo prichádzajúce do kruhového objazdu. Na Slovensku takéto neoznačené objazdy prakticky nemáme, no v zahraničí sa s nimi možno stretnúť.

Chyba č. 2: Neznalosť prednosti v jazde a brzdenie pred každým výjazdom
Chyba č. 2: Neznalosť prednosti v jazde a brzdenie pred každým výjazdom
Zdroj: AUTO BILD

3. Arogancia

Tretí problém už nesúvisí ani so samotným objazdom alebo pravidlami cestnej premávky. Skôr ide o obyčajnú aroganciu niektorých vodičov. Akonáhle zbadajú vozidlo blížiace sa ku kruhovému objazdu, dupnú na plyn, aby sa pre boha živého niekto „nepredbehol“. Ako beh ku pokladni v supermarkete.

Podobný princíp sme už neraz zaregistrovali aj v prípade, keď sa ku kruhovému objazdu blížia dve vozidlá z dvoch rôznych smerov. Až príliš často sa stáva, že jeden vodič zrýchli a do objazdu vletí driftom, aby v ňom bol prvý a nemusel počkať 10 sekúnd.

Chyba č. 3: Arogancia
Chyba č. 3: Arogancia
Zdroj: AUTO BILD

4. Pokuty

Kruhový objazd v sadzobníku pokút nefiguruje ako samostatný umelecký výkon. Napriek tomu si vodič môže vyslúžiť od policajnej hliadky veľkorysý honorár. V sadzobníku sme identifikovali hneď niekoľko a vezmeme to paragraf po paragrafe.

zdroj: PZ SR
zdroj: PZ SR
Zdroj: PZ SR
Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia