ikona klimatizácia

Poradca Klimatizácia po zime: Baktérie, plesne aj korózia

Foto: Soňa Zverková

16.4. 2013 12:10 VAŠA TÉMA   So stúpajúcou teplotou prichádza k slovu klimatizácia, ktorá tiež potrebuje pravidelnú údržbu. Jej zanedbanie môže vyjsť draho.

Pani Zima definitívne zbalila kufre a uvoľnila priestor teplejšiemu počasiu. Spolu so stúpajúcimi teplotami sa dostávajú k slovu klimatizácie. Hoci si dnes už bez nej nevieme predstaviť šoférsky život, aj táto súčasť auta si vyžaduje pravidelnú údržbu, kontrolu a starostlivosť.

Námet na tento článok sme získali prostredníctvom čitateľského tipu. Pokiaľ máte aj vy zaujímavé námety, píšte nám na [email protected] alebo prostredníctvom našej stránky na Facebooku. Tie najzaujímavejšie odmeníme.

Signálom správneho fungovania klimatizácie, ktorý rozpozná aj laik, je malý vlhký fliačik pod autom alebo „cestička“ z kvapiek pri cúvaní. Na výparníku klimatizácie sa totiž zráža vlhkosť, ktorá na jeho stenách namŕza. Akonáhle sa klimatizácia vypne, výparník sa rozmrazí podobne ako chladnička a voda vytečie. Túto funkciu zabezpečuje aj elektronická regulácia klimatizácie, ktorá pravidelne vypína chladenie a umožňuje tak roztopenie vody. Pokiaľ by došlo k poruche, „námraza“ by mohla postupne zaniesť výparník a zabrániť prúdeniu vzduchu do kabíny vozidla.

Zanesený kabínový peľový filter a plesne

Vhodné je nechať si skontrolovať klimatizáciu každý rok, nakoľko ochranná zmes proti tvorbe plesní má účinnosť približne jeden rok. Technik upozorňuje, že plesne sa tvoria predovšetkým vo výparníku, v ktorom je vlhké prostredie.

Ideálne je používať klimatizáciu aj v zime, lebo práve v čase, keď sa klimatizácia nepoužíva, sa systém zanesie plesňami oveľa rýchlejšie. Spustením chladenia po dlhšej prestávke sa na výparníku vyzráža vlhkosť a práve vtedy sa do kabíny začne šíriť veľmi intenzívny zápach. Pokiaľ klimatizáciu v zime bežne nepoužívate, je vhodné spúšťať ju na niekoľko minút aspoň raz, dvakrát mesačne. Aby sa zbytočne nezvyšovala spotreba, dá sa spustiť napríklad keď máte pred sebou dlhšie klesanie, ktoré prejdete so zaradenou rýchlosťou.

Zanesený peľový filter môže zhoršiť prúdenie
Zanesený peľový filter môže zhoršiť prúdenie
Zdroj: Soňa Zverková

Pokiaľ sa rozhodnete dezinfikovať klimatizáciu vlastnými silami, šetriť na dezinfekčnom prostriedku sa neopláca. I keď spreje dostupné v sieti supermarketov môžu na etikete uvádzať účinnosť jeden rok, otázka znie, či túto podmienku naozaj splnia. Odporúčame preto kúpiť sprej v autorizovanom servise danej značky, alebo u renomovaného predajcu, ktorý vie poradiť.

Ďalšou súčasťou klimatizácie, ktorá vyžaduje pravidelnú výmenu, je kabínový peľový filter. Priveľké znečistenie zhoršuje účinnosť klimatizácie a jedným z typických znakov je výraznejšie rosenie okien a dlhší čas na ich vyčistenie. Čistenie a dezinfekciu výparníka klimatizácie je vždy potrebné spojiť s výmenou peľového filtra, nakoľko časť plesní a alergénov na nachádza aj na ňom, čo by malo za následok „recidívu“.

BANNER300

Aj peľových filtrov existuje niekoľko druhov, niektorí výrobcovia ponúkajú produkty s dlhšou životnosťou, alebo vyššou účinnosťou vhodné napríklad pre alergikov. Životnosť peľového filtra závisí od intenzity používania vozidla a prostredia, väčšinou sa však odporúča každoročná výmena.

Ako postupujú mechanici v servise

Navštívili sme autorizovaný servis a nazerali technikovi cez rameno. Prístup k výparníku a filtru je v každom automobile riešený iným spôsobom, v našom prípade bol trochu komplikovanejší, no i tak celý proces trval iba niečo vyše polhodiny.

Mechanik najprv odstránil časť plastového obloženia a odmontoval odkladací box pred spolujazdcom. Z priestoru za stredovou konzolou vybral peľový filter a do výparníka nastriekal dezinfekčný prostriedok, ktorý nechal zhruba desať minút pôsobiť, aby nastala potrebná chemická reakcia. Následne vozidlo naštartoval, klimatizáciu prepol na vnútorný okruh a asi 10 minút nechal ventilátory bežať najvyššou rýchlosťou, aby sa dezinfekcia dostala do celého systému. Nakoniec založil nový peľový filter a vrátil palubnú dosku do pôvodného stavu.

Nedostatok chladiaceho média

Na to, aby klimatizácia plnila svoj účel, je nevyhnutným predpokladom dostatočné množstvo chladiaceho média. Pokles objemu sa prejavuje predovšetkým slabším účinkom klimatizácie, napríklad chladenie nabieha príliš pomaly alebo systém nedokáže upraviť teplotu v kabíne podľa nastavenej hodnoty.

Technik zdôrazňuje, že predpísané množstvo náplne je pre správnu funkčnosť klimatizácie kritické. V prvom rade preto, že náplň sa zmiešava s olejom a cirkuláciou cez systém pomáha premazávať všetky komponenty, predovšetkým kompresor. Keď výraznejšie klesne tlak, zhorší sa mazanie. A to v extrémnom prípade môže viesť až k zadretiu kompresora.

Meranie tlaku chladiaceho média v systéme
Meranie tlaku chladiaceho média v systéme
Zdroj: Soňa Zverková

Najčastejšou príčinou úniku chladiaceho média býva netesnosť, ktorá prináša aj ďalšie riziko. Do obvykle hermeticky uzavretého systému sa totiž môže dostať vlhkosť a s ňou aj korózia. Podľa technika najväčším neduhom je po zistení netesnosti prejazdiť zimu s prázdnym systémom s výhovorkou, že chladenie bude potrebné až v lete. Po polroku môže byť totiž problém klimatizáciu opäť spojazdniť, a to práve pre vlhkosť.

Klimatizácia pri kúpe jazdenky

Pri kúpe ojazdeného auta, obzvlášť takého, ktoré v minulosti pravidelne nenavštevovalo autorizovaný servis, je vhodné nechať si skontrolovať klimatizáciu. Totižto nie je klimatizácia ako klimatizácia. Predovšetkým pri starších autách môžu nastať komplikácie až pri intenzívnejšom používaní v horúčavách, kedy sa systém začne z bezpečnostných dôvodov automaticky vypínať. Prípadná oprava či výmena klimatizačnej jednotky sa ráta v stovkách, alebo dokonca až tisícoch eur. Po kúpe je určite vhodné nechať systém dezinfikovať od začiatku – aj v prípade, že pôvodný majiteľ sa o auto pravidelne staral.

Technik preto odporúča nechať skontrolovať množstvo chladiaceho média raz za dva roky. Hoci podľa jeho slov ide o hermeticky uzatvorený systém, únik, napríklad v dôsledku menšej netesnosti, by počas tohto obdobia nemal presiahnuť 50 až 70 g. Pri kontrole náplne mechanici zmerajú tlak v systéme. Príliš nízky tlak signalizuje netesnosť, čo si vyžiada dôslednejšiu kontrolu.

Po odstránení netesnosti sa pomocou plniacej stanice odseparuje chladiace médium. Následne sa systém vakuuje, čiže sa odstráni vlhkosť a vzduch, naplní sa novou náplňou a hermeticky uzavrie. Najmä v prípade návštevy autorizovaného značkového servisu nejde práve o lacnú položku, rozhodne však stojí menej, než výmena kompresora či skorodovaných dielov.

Video

Diskusia