V západných krajinách, kde sú tieto značky už dlho bežnou súčasťou cestného koloritu, sú vodiči zvyknutí radiť sa do priebežného pruhu až na konci. U nás, pravdepodobne pre nezvyk, sa vodiči preraďujú čo najskôr a tí, ktorí sa rozhodnú využiť celý jazdný pruh a preradiť sa až na konci, sú vnímaní negatívne. Vodiči v priebežnom pruhu im často bránia preradiť sa. Veď čo, značka sem, značka tam.

Je potrebné si uvedomiť, že vodič má právo využiť jazdný pruh a preradiť sa až v mieste, kde sa pruhy zbiehajú. Zákon nezakazuje a ani neprikazuje, aby sa vodiči v týchto situáciách preradili okamžite alebo čo najskôr. Preto vo väčšine prípadov nejde o prejav agresivity alebo nedostatku tolerancie. Akonáhle sa jazdné pruhy zbiehajú alebo je tam umiestnená značka „Striedavé radenie“, vodiči v priebežnom pruhu musia preradenie umožniť. 

To sa ale ľahko povie, no realita je často iná, plná hanlivých slov, trúbenia a zdvihnutých prstov, aj keď väčšinou úplne zbytočne. Dopravná značka označujúca striedavé, alebo inak zipsové radenie, sa na naše cesty neumiestňuje len tak pre parádu, aj keď si to množstvo vodičov zjavne myslí. Jednoduchá úprava pravidiel vzťahov medzi šoférmi v pripájacom a priebežnom jazdnom pruhu môže výdatne pomôcť plynulosti dopravy.

To by ju však šoféri museli rešpektovať. Ak sa náhodou nájde šofér, ktorý reálne pozná predpisy a vie, že na konci ľavého pruhu mu zákon umožňuje sa bez komplikácií zaradiť do priebežného jazdného pruhu, v očiach ostatných ešte môže dopadnúť ako ignorant, ktorý predbieha kolónu. Dôležitú legislatívnu úpravu absolvovalo striedavé radenie v apríli minulého roka.

Dovtedy muselo byť prikázané špeciálnou značkou C30. Po novom už nie je potrebná a odpadá taktiež výnimka týkajúca sa prekážky na ceste, kedy pravidlo taktiež povinne platilo, no mnohí ho ignorovali. Dnes ide o celoplošnú záležitosť, takže vyhovárať sa na nevedomosť či nepozornosť bude zbytočné.

V praxi to znamená, že vodiči sa musia navzájom striedavo púšťať i v prípade bežných zbiehajúcich sa pruhov, bez ohľadu na konkrétnu cestu či zvislé dopravné značenie. Týka sa to teda aj nájazdov na mosty, kde sa to porušuje na dennom poriadku. Polícia sa pritom na porušenie pozerá ako na nedanie prednosti v jazde. Hrozí za to teda nielen pokuta do výšky 300 eur, ale tiež odobratie vodičského preukazu až na dva roky.

Ilustračná foto.
Zdroj: TASR

Preto apelujeme aj na vás, našich čitateľov, aby ste sa nebáli využívať pripájací pruh v celej jeho dĺžke. Nebudete za egoistu ani neslušného ignoranta, jednoducho dodržiavate dopravné predpisy ako všetci ostatní. Navyše získate aj jeden bonus. Vďaka neznalosti ostatných členov premávky sa legálnym spôsobom cez pomalý úsek dostanete skôr, než keby ste “poslušne” čakali v pravom jazdnom pruhu. Agresia na cestách je neželaná, zdravá asertivita však na škodu byť nemusí.