Výskum pod vedením španielskej poisťovne Mapfre dospel k záveru, že telefonát prostredníctvom smartfónu počas jazdy znižuje pozornosť vodiča o 36 percent. Ak je rozhovor s druhou stranou stresujúci, riziko sa zvyšuje na 40 percent. Ak vodič číta a odpovedá na správy napríklad cez WhatsApp, jeho pozornosť klesá až o 53 percent. 

Mapfre v spolupráci s Adhara Research a Inštitútom pre trvalo udržateľnú mobilitu usadil do simulátora 24 ľudí. Išlo o mužov a ženy, mladých a starých vodičov, oddýchnutých aj unavených ľudí. Účastníci absolvovali s mobilom v ruke tri scenáre - normálny telefonát, stresujúci hovor a písanie správ. Výsledok nie je prekvapením, pretože ho vídame na našich cestách každý deň. Akékoľvek používanie mobilného telefónu zdvojnásobuje pravdepodobnosť, že sa dopustíte chyby alebo spôsobíte nehodu. Vodič, ktorý jazdí sám, urobí pri telefonovaní cez mobil v priemere 33,7 chýb za hodinu. 

Pozornosť v prípade unavených vodičov sa znížila o 52,5 percenta, čo je takmer rovnako výrazné číslo ako to, ktoré zodpovedá používaniu aplikácie WhatsApp. Ak sa skombinujú obe okolnosti, ospalosť plus posielanie správ, pozornosť klesne o 66,7 percenta. Používanie smartfónov ovplyvňuje spôsob jazdy a štúdia od spoločnosti Mapfre zistila, že pri telefonovaní alebo odosielaní správ majú vodiči aj vyššiu spotrebu paliva. Nárast spotreby paliva o 9,5 percenta je zapríčinený prudkým zrýchľovaním, brzdením a "zneužívaním" prevodovky.