V dnešnej dobe nie sú turbo motory ničím výnimočným, možno ho máte pod kapotou aj vy sami. Turbo je pevnou súčasťou vozidiel už celé desaťročia, má niekoľko presdvedčivých výhod. Medzi tie najpodstatnejšie patrí úspora paliva v dôsledku zmenšenia veľkosti motora a lepší výkon.

Ako každý iný mechanický prvok, aj turbodúchadlo si vyžaduje určitú pozornosť a náležitú starostlivosť, najmä ak nechcete míňať zbytočné peniaze na nákladné opravy. Stačí poznať jednoduchý trik, vďaka ktorému sa môžete zbytočným nepríjemnostiam vyhnúť. Nazvime ho pravidlo jednej minúty.

Aj turbo si zaslúži náležitú starostlivosť.
Zdroj: Pixabay

Predtým si ale povieme základnú myšlienku, s ktorou turbo pracuje. Cieľom turbodúchadla je zvýšiť objemovú účinnosť motora zvýšením hustoty nasávaného plynu, zvyčajne vzduchu. Obežné koleso stláča nasávaný vzduch z okolia predtým, ako sa vzduch dostane do zberača nasávacieho potrubia pri zvýšenom tlaku. To má za následok väčšie množstvo vzduchu vchádzajúceho do valcov.

Problémy však môžu nastať vtedy, ak s ním budete nesprávne zaobchádzať. Nevyhnutné trenia, s ktorými sa musí turbo pri každej jazde vysporiadať spôsobujú, že jeho životnosť nie je nekonečná. Pri správnej starostlivosti ale môžete z turba spraviť kvalitnú a spoľahlivú súčiastku auta, ktorá v ňom pobudne po celý jeho život.

Keď ráno sadnete do auta, naštartujete a prudko zrýchlite už pri studenom motore, turbo musí pracovať s extrémnym trením. Motorový olej v tejto chvíli ešte nestihol „obísť a pozdraviť“ všetky vnútorné komponenty a tak je turbo vystavené silnej tepelnej námahe.

Ak po jazde vo vyšších otáčkach zastavíte a okamžite vypnete motor, deje sa niečo podobné. Olej, ktorý obklopuje hriadeľ turba, prestane zrazu tiecť a vplyvom veľmi vysokých teplôt môže zuhoľnatieť. Na to, aby olej dosiahol svoje najlepšie mazacie schopnosti, musí totiž dosiahnuť teploty v desiatkách stupňov.

Vplyvom karbonizácie budú v turbodúchadle postupne pribúdať usadeniny, ktoré môžu spôsobiť poruchu a nežiadúcu vôľu hriadeľa. Ak teda pracujete s turbo motorom presne podľa vyššie spomenutých krokov, namiešali ste si dokonalý recept na nákladnú poruchu. Ak auto začne spotrebovávať viac oleja ako by malo, ide o jeden z príznakov poškodeného turba.

Pravidlo jednej minúty

Nejde o žiadnu prevratnú metódu, skôr o veľmi jednoduchý a primitívny postup, ktorým si môžete ušetriť zbytočné výdavky a nepríjemnosti. Ak idete s autom preč, naštartujte ho a nechajte ho bežať na voľnobežných otáčkach aspoň jednu minútu. Nie je to tak dlhá doba, takže si v kľude môžete vyprázdniť vrecká, nastaviť obľúbenú pieseň v mobile, poslať SMS že vyrážate po kolegu alebo si jednoducho zadať do navigácie cieľovú adresu.

Aj turbo si zaslúži náležitú starostlivosť.
Zdroj: Pixabay

Po uplynutí tejto minútky jazdite plynule, až kým auto nedosiahne optimálnu prevádzkovú teplotu. V prípade oleja sa jedná približne o 15 minút jazdy. Potom už bude turbo motor pripravený aj na prudké zošliapnutie pedála. Pravidlo jednej minúty by ste mali používať aj pri dorazení do cieľa. Obzvlášť dôležité je to po jazde, kde turbodúchadlo dostávalo neustále „do tela“, napríklad pri dlhej jazde po diaľnici alebo pri prechádzaní horských priechodov.

Využite poslednú minútu strávenú v aute na zbalenie vecí do tašky alebo podobnej činnosti, ktorú by ste aj tak po vystúpení z auta museli absolvovať. Turbo si zatiaľ vydýchne a olej schladí cievku turba natoľko, že nedôjde k jeho karbonizácii. Ocení to nielen vaše auto, ale aj vaša peňaženka.