Ilustračná snímka

Poradca Sú vaše pneu bezpečné? Takto si to viete overiť

Foto: Dreamstime

16.7. 9:00 Pri kúpe novej pneumatiky sa môže stať, že motorista dostane kusy staršieho dátumu výroby. Vek je veľmi dôležitý z hľadiska vlastností, preto je potrebné dbať na niekoľko základných pravidiel.

Každý, kto si kupuje nový produkt, predpokladá, že je naozaj nový. No v prípade pneumatík to nemusí byť vždy pravda. Množstvo rozmerov a špecifikácií núti výrobcov aj obchodov k skladovaniu väčšieho množstva pneumatík. Dôsledkom je to, že sa často predávajú aj „odležané“ plášte. Na rozdiel od kvalitnej whisky to však u pneumatík nemusí byť práve najlepšie.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Musí kupujúci prijať pneumatiku staršieho dátumu výroby? Aký dátum výroby je vlastne ešte prijateľný? Na tieto otázky sa pokúša nájsť odpovede nemecký autoklub ADAC. Podobne ako v Nemecku ani u nás nie je zákonom stanovený limit týkajúci sa veku pneumatiky. Vo všetkých krajinách EÚ je určená iba minimálna hĺbka dezénu. U nás je to pre zimné plášte 3 mm a pre letné 1,6 mm.

Dátum výroby rozpoznáte veľmi jednoducho na bočnici pneumatiky. Určuje ho DOT kód, ktorý obvykle pozostáva z troch častí po štyroch znakoch. Pre motoristu je najdôležitejšia tretia časť, kde sú štyri číslice spravidla orámované oválom. Prvé dve číslice označujú kalendárny týždeň, druhé dve rok. Kód na našej fotografii (0314) znamená, že pneumatika bola vyrobená v treťom kalendárnom týždni roka 2014.

Táto konkrétna pneumatika bola vyrobená v 3. týždni 2014
Táto konkrétna pneumatika bola vyrobená v 3. týždni 2014
Zdroj: Soňa Zverková

Podľa odborníkov táto konkrétna pneumatika je už na hranici bezpečnej použiteľnosti. Prečo? Čerstvá guma má najlepšiu priľnavosť. Pneumatiky však časom starnú v dôsledku fyzikálnych a chemických procesov, veľký vplyv majú poveternostné podmienky, napríklad UV žiarenie, vlhkosť a extrémne nízke alebo vysoké teploty. Pružnosť a priľnavosť pneumatiky sa po čase zmení, a to platí aj pre nové alebo málo používané plášte.

Preto je aj pri kúpe úplne novej pneumatiky veľmi dôležité skontrolovať dátum výroby a snažiť sa kúpiť čo najmladšiu. Pochopiteľne sa vám nemusí podariť nájsť pneumatiku, ktorá bola vyrobená v posledných mesiacoch, no aj nový plášť by nemal starší než dva roky. V opačnom prípade daný kus odmietnite prevziať a vyžiadajte si iný. Ak kupujete cez internet, obvykle máte možnosť napísať predajcovi poznámku. Odporúčame uviesť, že žiadate zaslanie pneumatík najviac dva roky starých.

Výrobcovia často argumentujú tým, že vzhľadom na množstvo rozmerov, variánt a špecifikácií sa opláca len veľkosériová výroba a len vďaka tomu je možné zabezpečiť prijateľnú konečnú cenu. Preto za predpokladu správneho skladovania označujú trojročné pneumatiky za továrensky nové a do piatich rokov za nové. Podľa ich vyjadrenia pre ADAC je používanie takýchto plášťov bezpečné, i keď len počas kratšieho obdobia.

Čo však znamená „správne skladovanie“ a ako môžete vedieť, že predajca jeho princípy naozaj dodržal? Práve preto je dôležité trvať na tom, aby pneumatiky neboli staršie ako dva roky. ADAC totiž vo svojom teste zistil zaujímavú vec. Klub otestoval päť letných a päť zimných pneumatík, jedna sada bola čerstvo vyrobená, druhá sada bola síce tiež nová a nepoužívaná, no starla v sklade. Odskúšali sa brzdné vlastnosti na mokrom povrchu, valivý odpor a u zimných pneumatík aj vlastnosti na snehu.

Výsledok? Vlastnosti trojročných plášťov boli v porovnaní s novo vyrobenými horšie. Dôvodom je už spomínané starnutie, ktoré sa prejavuje tvrdnutím gumovej zmesi. To ovplyvňuje priľnavosť a brzdnú dráhu na mokrom povrchu. Zjavné to bolo najmä v prípade zimných pneumatík, ktoré musia v nízkych teplotách zostať „mäkké“. Už po šiestich rokoch stratili časť svojich vlastností, preto ADAC odrádza používať staršie zimné plášte. Letné pneumatiky by nemali byť staršie než osem až desať rokov. Bez ohľadu na hĺbku dezénu alebo frekvenciu používania.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia