Znižovanie spotreby paliva našich automobilov je dnes jeden z najvýznamnejších parametrov, ktoré sa automobilky snažia zohľadniť. Cena benzínu a nafty je ale stále vysoká a rozdiel medzi skutočnou a schválenou spotrebou sa často zvyšuje v náš neprospech.

Aj z tohto dôvodu je jedným z najrozšírenejších spôsobov na zníženie paliva používanie vyššieho prevodového stupňa, čo znamená nižšie otáčky. Táto stratégia má v niektorých prípadoch skutočne svoje výhody, no ak sa nepoužije správne, môže rapídne znížiť hranicu životnosti motora aj veľkosť vášho účtu.

Podtáčanie motora spôsobuje problémy
Zdroj: Pexels

V bežnej praxi sa už dlhšie stretávame s tým, že výrobcovia inštalujú do áut prevodovky s veľmi dlhým prevodovým ťahom alebo väčším počtom prevodových stupňov. Keď budeme hovoriť o 6-tich prevodových stupňoch pri manuálnej prevodovke, nejde o žiadnu prevratnú novinku ani nezvyčajnú vec.

Prečo sa počet prevodových stupňov zvyšuje?

V prípade automatických prevodoviek je panoráma prakticky rovnaká, štandardne majú 8,  9 a niekedy dokonca až 10 prevodových stupňov. Za cieľ majú znížiť emisie a spotrebu tak veľmi, ako sa len dá. Tento trend, ktorý je čiastočne podporovaný stále prísnejšími a kontroverznejšími európskymi normami, má na znižovaní otáčok svoju vinu.

Aj keď automobilky vedia, že downsizing už dávno nie je jediný spôsob, ako znížiť spotrebu, automobilový trh neustále zaplavujú skupiny motorov a prevodoviek, ktoré svoju činnosť zakladajú na vysokom krútiacom momente pri nízkych otáčkach.

Stratégia výrobcov nie je sama o sebe zlá, táto metóda umožňuje využiť medzery na schválenie spotreby. Ale ak k tomuto spôsobu pridáme falošné presvedčenie, že musíme jazdiť v čo najnižšom spektre otáčok, len aby sme znížili spotrebu paliva, vytvárame si tým veľký problém, ktorý tam nemusí vôbec byť.

Pravidelná jazda v nízkych otáčkach vás môže dostať jedine do servisu
Zdroj: Pixabay

Práca motora pri nízkych otáčkach v niektorých prípadoch spotrebu paliva skutočne znižuje, ale má to aj protichodný pól. To, či je to pravda práve vo vašom aute, závisí od mnohých faktorov. Prvá vec, ktorú treba vziať do úvahy, je typ nášho motora a rozsah otáčok, v ktorom pracuje najlepšie.

Vo všeobecnosti sa pri turbodieselových motoroch bavíme o ideálnych podmienkach v prípade, že motor točí 1500 – 3000 ot./min., zatiaľ čo benzínom preplňované motory sa zvyknú pohybovať okolo hodnoty 2000 – 3500 ot./min.. Tieto rozmedzia poskytujú veľmi dobrý rozhľad o tom, kde sa motor cíti najlepšie.

Každý motor je ale jedinečný a rozdiely môže upresniť dodávka krútiaceho momentu. Využitie dostatočného množstva krútiaceho momentu vám zlepší nielen čísla spotreby, ale dodá vám aj potrebný ťah pri zrýchľovaní. Tým zabránite prepracovaniu motora pod alebo nad jeho optimálnou zónou, kde poskytuje maximálny výkon.

Používanie najvyššieho možného prevodového stupňa sa odporúča iba v prípade veľmi nízkeho zaťaženia motora, súvislého chodu alebo pri využívaní priaznivého sklonu vozovky. V opačnom prípade, keď musí byť motor viacej zaťažený ako obvykle, napríklad pri výjazde do strmého kopca, musíte nájsť správny prevodový stupeň, ktorý motoru poskytne dostatočnú podporu, kým sa nevráti do svojej „komfortnej“ zóny krútiaceho momentu.