Vonkajšie teploty stúpajú, dni sa predlžujú a slnečné dni vlievajú ľuďom do žíl nový život. Motoristom nastáva obdobie, keď sa opäť konfrontujú s dilemou, či už nastal vhodný čas na prezutie zimných pneumatík na letné. Pomoc je relatívne jednoduchá a závisí najmä od regiónu, v ktorom sa vodič pohybuje. Vplyv ale na to majú aj najčastejšie trasy.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: ADAC

Zimné a letné pneumatiky majú svoje opodstatnenie. Každý typ je vyrobený z inej gumovej zmesi ušitej na mieru konkrétnemu ročnému obdobiu. Zimné pneumatiky sú z mäkšieho mixu, ktorý v nízkych teplotách zabezpečuje dostatočnú pružnosť a priľnavosť. A naopak, letné pneumatiky sú vyrobené z tvrdšej zmesi.

Aj preto sa neodporúča „dojazdiť“ zimné pneumatiky v lete, nakoľko ich vlastnosti môžu byť doslova nebezpečné v kritických situáciách, objaviť sa môže napríklad plávanie v zákrute, dlhšia brzdná dráha a podobne. Iná situácia nastáva v prípade celoročných pneumatík, no keďže ide o akéhosi „mačkopsa“, inými slovami kompromis, aj tie majú svoje slabiny.

V zásade platí, že prezúvať by sa malo vtedy, ak priemerné denné teploty dlhodobejšie presahujú 7°C. Upozorňujeme na slová „priemerné“ a „dlhodobejšie“. To znamená, že netreba prezúvať, keď prvýkrát na niekoľkých hodín za slnečného dňa stúpnu nad danú hranicu. Sneh a ranné mrazy nie sú vo februári, marci či apríli ani pri súčasnom teplejšom počasí ničím nevídaným, a to nielen vo vyšších nadmorských výškach. Aj v tomto období často v skorých ranných hodinách klesajú teploty pod nulu.

Počkajte s prezúvaním, ak plánujete cesty do vyšších polôh, prípadne často jazdíte skoro ráno alebo neskoro v noci. Zimným pneumatikám pár týždňov pri teplotách aj okolo 10 až 15°C rozhodne neuškodí. Kritické sú až oveľa vyššie teploty. Navyše, rast spotreby v zime nespôsobujú len pneumatiky, ale tiež dlhšie zahrievanie motora na pracovnú teplotu. To platí aj počas kolísania teplôt na jar, keď sú rána a noci studené alebo mrazivé a dni teplé.

Zdroj: Soňa Zverková