Stále viac slovenských vodičov je pri kúpe nového vozidla na vážkach. Kúpiť manuál či automat? Prvá možnosť je finančne dostupnejšia a Slováci sú na ňu zvyknutí, no samočinné skrine lákajú na nenahraditeľný komfort pri jazde. Aj preto sa v nových vozidlách na našom trhu objavujú čoraz častejšie.

Komfort samočinných prevodoviek láka stále viac Slovákov
Komfort samočinných prevodoviek láka stále viac Slovákov
Zdroj: Filip Kadlečík

Uplatnenie si tu nájdu predovšetkým tri druhy samočinných prevodoviek. Veľkú časť predaja zhltne klasický automat s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. V súčasnosti je však už pravdepodobne o niečo populárnejšia dvojspojková samočinná prevodovka známa pod skratkami DSG či DCT. Menšia časť vozidiel, predovšetkým japonských, sa predáva aj s prevodovkou CVT, ktorá sa vyznačuje možnosťu plynulej zmeny prevodového pomeru.

Každá z nich má svoje plusy a mínusy dané odlišnou koncepciou. Všetky sú však náchylné na podobné druhy poškodenia, ktoré neopatrným prístupom nevedomky spôsobujú samotní šoféri. Máte aj vy automat, no nikdy vás na ňom nikto neučil jazdiť? AUTO BILD vám pomôže eliminovať najnebezpečnejšie zlozvyky.


1. Nepreťažujte vozidlo

Každé vozidlo má predpísanú užitočnú hmotnosť. Preťažovať auto sa neodporúča nielen kvôli zvýšenej záťaži agregátu či pruženia. Trpí aj prevodovka. Ak sa musí vysporiadať s odporom, na ktorý nebola dimenzovaná, môže sa veľmi rýchlo opotrebovať. Svoju úlohu pritom zohráva aj prehriatie hnacieho ústrojenstva.


2. Nejazdite príliš agresívne a športovo

Podobný scénar nastáva aj v prípade agresívnej dynamickej jazdy. Samozrejme, športovo orientované autá sú na takéto zachádzanie pripravené, no bežné vozidlá so samočinnou prevodovkou ju zvládajú len ťažko. V dôsledku prehrievania dochádza k neúmernému opotrebovávaniu komponentov prevodovej skrine. Pri neustálom radení pod plynom trpia aj spojky.

Intenzívna športová jazda môže priniesť prehriatie prevodovky
Intenzívna športová jazda môže priniesť prehriatie prevodovky
Zdroj: Filip Kadlečík

3. Vyhýbajte sa prehnanému podraďovaniu

Pri jazde na manuále nás odjakživa učili, že môžeme šetriť brzdy vozidla vďaka podraďovaniu. Tejto činnosti by ste sa však pri automatických prevodvkách mali vyhnúť. Podraďovanie totiž na ústrojenstvo vyvíja neprimeraný a zbytočný tlak. Výmena brzdových doštičiek je lacnejšia než oprava poruchy konvertora či spojky. Brzdenie motorom pri samočinnej prevodovke sa určite neodporúča.

Na automate radšej príliš často nepodraďujte - môže vás to vyjsť poriadne draho
Na automate radšej príliš často nepodraďujte - môže vás to vyjsť poriadne draho
Zdroj: Filip Kadlečík

4. Ak ste zapadli, nepretáčajte kolesá naprázdno

Prehrievanie je doslova záhubou samočinných radiacich skriní. Chladiaci systém prevodovku nemusí stíhať vychladiť v prípade, že ste uviazli a kolesá sa vám pretáčajú bez akéhokoľvek odporu. Preto v takom prípade radšej počkajte na pomoc, resp. ich skúste podložiť a auto rozhýbať až následne.


5. Nepreraďujte z D do R, ak vozidlo nestojí

Ide o pomerne logický bod. Zmena smeru pohybu masy presahujúcej hmotnosť 1 000 kg je veľkou záťažou aj pre kovové komponenty prevodovky. Preto sa odporúča prechod z D do R a naopak uskutočniť až keď auto reálne stojí. V opačnom prípade vznikajú zbytočné tlaky na ozubených kolesách resp. spojke. Ak tento zlozvyk robíte dlhodobo, hrozí nenávratné poškodenie zubov.


6. Používajte pri parkovaní ručnú brzdu

Ručná brzda síce cez zimu počas extrémne mrazivých nocí môže primrznúť, no v teplejších mesiacoch robí šoférom medvediu službu. Oplatí sa používať ju najmä v autách vybavených automatickou prevodovkou. Ak totiž volič prevodového stupňa zaradíte do polohy “P”, v pohybe autu bráni len drobný kovový komponent. Stačí, že do vás niekto na parkovisku silnejšie ťukne a škoda na prevodovke je na svete.

Toto sa deje, keď volič prevodových stupňov dáte do polohy
Toto sa deje, keď volič prevodových stupňov dáte do polohy "P"
Zdroj: Filip Kadlečík

7. Nepreraďujte z P či N do D a R, ak má motor točí vysoké otáčky

Ak sa s autom nechcete rozbiehať skokmi, do polohy Drive či Reverse by ste mali preraďovať len ak sa otáčky motora ustália na štandardnej voľnobežnej hodnote. Nejde pritom len o komfort posádky, ale aj o životnosť prevodovky. Silná nárazová záťaž vystavuje jej komponenty zbytočne veľkému tlaku. Časom môže hroziť prešmykovanie pohyblivých častí.


8. Nepodceňujte servis

Je to síce klišé, no pravidelný servis je jedným zo základných stavebných kameňov dlhej životnosti prevodovky. Ak ste schopný kontrolu kvapalín či technického stavu automatickej radiacej skrine vykonať doma, všetko je oveľa jednoduchšie. V opačnom prípade sa uistite, že pri pravidelnej prehliadke v servise sa mechanici pozreli aj na vašu samočinnú prevodovú skriňu. Jej odporúčané servisné cykly si môžete overiť v manuále vozidla.

Nepreraďujte z
Nepreraďujte z "D" do "R", ak sa auto ešte hýbe
Zdroj: Filip Kadlečík

9. Pri servisných prehliadkach dbajte aj na systém chladenia

Vo väčšine prípadov platí fakt, že chladiaci okruh samočinná prevodovka zdieľa s agregátom. Ak sa prehrieva motor, podobne je na tom s najväčšou pravdepodobnosťou aj radiaca skriňa. Fungujúci systém chladenia a dostatočné množstvo kvapaliny v ňom teda nechráni len pohonnú jednotku, ale aj prevodovku. Máte ďalšie tipy na ochranu samočinných radiacich skríň? Dajte nám o nich vedieť v diskusii.

Zdroj: Filip Kadlečík