Ilustračná snímka

Poradca Jednoduchý trik: Toto odhalí búranú jazdenku

Foto: Dreamstime

11.6. 10:30 Pri kúpe ojazdeného vozidla azda neexistuje niečo horšie, ako kúpiť havarovanú mačku vo vreci. No existuje veľmi ľahká pomoc a verte či nie, pomocná ruka tentokrát prichádza od štátu. Rozpoznáte nielen poškodené auto, ale aj nepoctivého predávajúceho.

Kúpa ojazdeného vozidla je pre mnohých našincov nevyhnutnosť, nakoľko za dobrú cenu môžu kúpiť auto, ktoré si ako nové nemôžu dovoliť. No jazdenky so sebou prinášajú mnohé riziká spojené s podvodníkmi, ktorí sa budú snažiť obohatiť na úkor dôverčivého či neznalého kupca.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Našťastie možno pozorovať trend, že ľudia si čoraz viac uvedomujú potrebu preverovať pôvod vozidla. Jednou z možností je aj výpis z Registra prevádzkových záznamov vozidiel, tzv. ODO-Pass, o ktorom sme vás pred časom informovali. Existuje však ešte jedna alternatíva, no rovnako ako v prípade ODO-Passu vyžaduje spoluprácu majiteľa vozidla, čiže predávajúceho. Aj tu platí, že poctivý predávajúci nebude mať problém poskytnúť potrebný údaj.

Ak vozidlo absolvovalo kontrolu originality (KO), namerané hodnoty je možné bezplatne vyhľadať po prihlásení na stránke Technickej služby kontroly originality v sekcii Overenie vozidla. Pozor, najprv sa musíte zaregistrovať a až následne sa vám ukáže vyhľadávací filter. Registrácia je bezplatná a v podstate okamžitá. A tu prichádza to zaujímavé. Nepotrebujete totiž ODO-Pass, ale postačí aj číslo Odborného posudku o kontrole originality, ktoré je potrebné zapísať ako vyhľadávacieho parametra.

Prečo je to zaujímavé? Popri výsledkoch kontroly totiž dostanete aj údaje o stave odometra a hrúbke laku. Práve hrúbka laku jasne indikuje, či má vozidlo pôvodný lak alebo ho bolo potrebné po nejakej kolízii opravovať a prelakovať. Hrúbka továrenského laku sa zväčša pohybuje od 90 do 130 mikrometrov (μm). V praxi sa vyskytujú aj prípady s hornou hranicou do 180 μm. Namerané hodnoty blízke alebo vyššie ako 200 μm však vyvolávajú podozrenie, že daná časť vozidla bola opravovaná, tmelená a prelakovaná.

Samotný údaj o hrúbke laku pritom nie je pre výsledok KO smerodajný, nakoľko kontrola overuje identitu vozidla a pravosť dokladov. Poškodenie karosérie teda do tejto oblasti nespadá. Meranie povlakovej vrstvy je len pomocným orientačným meraním. A keďže tieto údaje môžu byť zneužiteľné, zobrazujú sa až po registrácii konkrétneho používateľa a po zadaní čísla Odborného posudku o KO.


Postup a údaje, ktoré môžete o jazdenke získať, nájdete v galérii


Vzhľadom na možnosť zneužitia niektorých údajov sa tretím osobám neposkytuje graf priebehu najazdených kilometrov, ale iba stav odometra pri kontrole originality. Historické záznamy získate len prostredníctvom ODO-Passu. V každom prípade už toto jednoduché overenie pomôže kupujúcemu overiť tvrdenie majiteľa, že auto nebolo havarované. Už to je veľká pomoc, nakoľko práve havarované vozidlá môžu so sebou prinášať celý rad veľmi drahých nášľapných mín. Preto sa poctivému predávajúcemu aj obozretnému kupujúcemu oplatí investovať pár eur naviac a „prehnať“ auto kontrolou originality.

Zdroj: Soňa Zverková

Video

Diskusia