Ilustračná snímka. Zdroj: TASR

Poradca Čo robiť, ak uviaznete na železničnom priecestí?

Foto: TASR

9.5. 2017 9:04 Každý logicky uvažujúci vodič so zdravým pudom sebazáchovy vie, že proti rozbehnutým stovkám ton poctivej ocele nemá šancu. Napriek tomu ľudia riskujú a bezhlavo vstupujú na železničné priecestie.

Dopravné nehody na železničných priecestiach sú obľúbeným „trhákom“ televíznych správ a najmä po tragických nehodách sa množia žiadosti o zmenu zabezpečenia. V prvom rade doplniť jednoduché výstražné kríže o svetelnú signalizáciu a závory. Nanešťastie ani to nepomôže, čo dokazujú desiatky a stovky videí z celého sveta. Nech sa zabezpečenie zlepší akokoľvek, ani najmodernejšia technika neochráni človeka pred ním samým.

Ilustračná snímka. Zdroj: TASR
Ilustračná snímka. Zdroj: TASR
Zdroj: TASR

Stále sa totiž nájdu vodiči, ktorí aj na priecestiach so závorami a svetelnou signalizáciou vojdú na koľaje, i keď sú závory sklopené a blikajú červené výstražné svetlá. Je ťažké pochopiť takýto hazard s vlastným životom. Lokomotíva v závislosti od typu má hmotnosť okolo 75 ton, prázdny nákladný vagón vyše 20 ton a prázdny osobný vagón asi 40 ton. A to hovoríme o prázdnych hmotnostiach. Teraz si to všetko vynásobte počtom vagónom a pripočítajte k tomu ďalšie tony nákladu. Proti tomuto rozbehnutému kolosu nemá plechovka na štyroch kolesách šancu. O to viac, že brzdná dráha vlaku meria od niekoľkých stoviek metrov až po vyše kilometra.

Čo robiť, ak uviaznete na koľajisku

Okrem úmyselného porušovania pravidiel sa na priecestiach a v ich blízkosti môžu stať neočakávané udalosti, ktoré by sa príchodom vlaku zmenili na tragédiu. Príkladom môže byť nehoda alebo porucha vozidla, pričom k nim mohlo dôjsť v čase, keď bolo priecestie otvorené. Preto je dôležité, aby účastníci premávky vedeli, že aj pre takéto prípady existuje riešenie.

Pokiaľ sa tak stane, ihneď prikážte posádke, aby opustila vozidlo a stiahla sa do bezpečia. Nezávisle od toho, či sú signalizácia a závory spustené alebo nie. Ak nie je spustená signalizácia, môže sa tak stať každým okamihom. Preto sa nesnažte spojazdniť auto na koľajisku, ale požiadajte niekoho z posádky alebo okoloidúcich, aby vám ho pomohli odtlačiť. Pokiaľ sa to nepodarí, neváhajte a ihneď kontaktujte Integrovaný záchranný systém na linke 112 alebo políciu na čísle 158. Na zadnej strane výstražného kríža alebo signalizačného zariadenia sa nachádza tzv. jedinečné identifikačné číslo (JIČ), ktoré tvorí dvojica písmen SP (slovenské priecestie) a štvorciferné číslo. Tento kód je vytlačený na reflexnom materiáli, takže ho bez problémov prečítate aj v noci.

Nálepka s identifikačným číslom priecestia sa nachádza na zadnej strane výstražného kríža alebo signalizačnej skrine. Zdroj: ŽSR
Nálepka s identifikačným číslom priecestia sa nachádza na zadnej strane výstražného kríža alebo signalizačnej skrine. Zdroj: ŽSR
Zdroj: ŽSR

Identifikačným číslom sú označené všetky železničné priecestia, zabezpečené aj nezabezpečené. K tomuto číslu je priradený súbor údajov, napríklad, telefónne číslo výpravcu a dispečera, názov úseku, poloha priecestia, číslo križovania cesty s traťou, miestny názov prejazdu a mnohé ďalšie. Pre bežného motoristu je najdôležitejší fakt, že všetky tieto informácie majú k dispozícii dispečingy polície a Integrovaného záchranného systému. Operátor tak môže okamžite zistiť potrebné informácie a oznámiť udalosť zamestnancom železníc, ktorí môžu zastaviť vlak alebo v prípade potreby vypnutím trakčného vedenia úplne zastaviť premávku na danom úseku.

Tip na záver

Nezávisle od toho, či je priecestie zabezpečené závorami alebo nie, vždy zvýšte pozornosť. Odporúčame správať sa tak, akoby išlo o nezabezpečené priecestie. Signalizácia aj senzory sú totiž vystavené poveternostným podmienkam a ako každá technika, aj táto sa môže pokaziť. Hoci železnice zodpovedajú za opravu, nemusia ju stihnúť včas. Preto vždy v blízkosti priecestia stíšte rádio, aby ste počuli sirénu vlaku či iné zvuky. Pred vstupom na priecestie sa pozrite vpravo aj vľavo a ubezpečte sa, že môžete bez rizika prejsť. Počítajte s tým, že niektoré priecestia sú v dezolátnom stave, takže pôjdete krokom. V premávke sa nespoliehajte na iných, vždy len na seba.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia