Ilustračná snímka. Zdroj: Opel, Vauxhall, PSA

Poradca Je to oficiálne: Peugeot a Citroën kupujú Opel

Foto: Opel, Vauxhall, PSA

6.3. 2017 12:48 PSA Peugeot Citroen dnes na veľkej tlačovej konferencii v Paríži oficiálne potvrdil, že kupuje európske podnikanie General Motors.

Konečne je to oficiálne: značky Opel/Vauxhall a európsky biznis finančnej divízie GM Financial kúpi francúzsky koncern PSA Peugeot Citroen. Nemecká značka a jej britská sestra budú stáť 1,3 miliardy eur, finančná divízia zhruba 900 000 eur. PSA zaplatí len 1,8 miliardy eur, keďže pre kúpu GM Financial si našiel partnera. Celá transakcia sa má zavŕšiť ešte tento rok.

Ilustračná snímka. Zdroj: Opel, Vauxhall, PSA
Ilustračná snímka. Zdroj: Opel, Vauxhall, PSA
Zdroj: Opel, Vauxhall, PSA

Podľa informácií portálu Automobilwoche sa transakcia dotýka šiestich montážnych a piatich výrobných závodov pre systémové komponenty, vývojového centra v Rüsselsheime a približne 40 000 zamestnancov. Vývojové centrum v talianskom Turíne zostane v rukách GM. Po integrácii značiek Opel a Vauxhall, ktoré vlani vykázali tržby 17,7 miliardy eur, sa francúzsky koncern stane po Volkswagene druhou najväčšou európskou automobilkou. Jeho trhový podiel by mal dosiahnuť približne 17 percent. PSA od transakcie očakáva do roka 2026 ročné úspory vo výške 1,7 miliardy eur.

Predseda predstavenstva PSA Carlos Tavares zdôraznil význam značiek Opel a Vauxhall. Oceňuje ich silu a dlhú tradíciu. „Máme v úmysle budovať na identite značiek koncernu PSA a Opel/Vauxhall a spoločnosť budeme v tomto zmysle aj viesť,“ povedal dnes na tlačovej konferencii v Paríži. Akvizícia je vzhľadom na úspešnú spoluprácu pri vývoji produktov pre európsky trh „len ďalším logickým krokom v našom vzťahu“, dodal šéf PSA. Podľa jeho slov nastal čas túto spoluprácu posunúť na novú úroveň. Zdôraznil však, že PSA rešpektuje záväzky, ktoré mal GM voči zamestnancom oboch značiek.

Úspory majú dopomôcť Oplu k ziskovosti

PSA očakáva, že očakávané úspory nákladov vo výške 1,7 miliardy eur ročne sa prejavia aj na rýchlejšom obnovení ziskovosti Opla, najmä vďaka úsporám v oblastiach nákupu, výroby a výskumu a vývoja. Veľkú časť očakávaného poklesu nákladov by mali dosiahnuť už pred rokom 2020. Opel by mal dovtedy dosiahnuť dvojpercentnú maržu z bežného podnikania, do roka 2026 by sa mala zvýšiť na šesť percent.

Podľa Automobilwoche európsky biznis GM Financial neprevezme PSA sám, ale nový spoločný podnik s francúzskou veľkobankou BNP Paribas, kde obidve spoločnosti vlastnia 50 percent každá. „Tento spoločný podnik zachová súčasnú európsku platformu aj tím GM Financial,“ potvrdil PSA.

GM získa opcie za vyše pol miliard eur

Šéfka GM Mary Barraová od predaja očakáva, že predaj prinesie americkému koncernu úspory vo výške zhruba dve miliardy dolárov (1,89 miliardy eur). Tieto prostriedky umožnia GM urýchliť spätné odkupovanie jeho akcií. Navyše GM získava opcie na podiel na budúcom zisku PSA v hodnote 650 000 eur. Tieto opcie majú splatnosť deväť rokov, GM ich však môže speňažiť najskôr o päť rokov. Pokiaľ by ich koncern všetky využil, získal by 4,2 percenta akciového kapitálu PSA. Američania sa však zaviazali k tomu, že pri využití opcií predajú všetky takto získané akcie PSA do 35 dní.

Všetky veľké európske a britské penzijné programy značiek Opel a Vauxhall zostávajú v rukách GM. Menšie programy a záväzky, ktoré z nich vyplývajú, preberie PSA. GM za to zaplatí vyrovnanie vo výške tri miliardy eur. Okrem toho sa obidva koncerny zaviazali k ďalšej spolupráci na vývoji technológií pre elektromobily a zachovajú aj existujúce dodávateľské zmluvy pre značku Holden a niektoré modely Buick. PSA chce v budúcnosti kupovať systémy palivových článkov od spoločného podniku GM a Hondy.

PSA a Opel čaká ešte dlhá cesta

Celý proces však nebude ani zďaleka tak jednoduchý, ako predstavil Tavares na dnešnej tlačovej konferencii v Paríži. PSA aj Opel mali celý rad problémov. Hoci francúzsky koncern je na ceste do lepších časov, Opel je stále stratový. Navyše celá transakcia vyvoláva v nemeckých fabrikách obavy o pracovné miesta. Potvrdzujú to aj experti z automobilovej branže, ktorí poukazujú na potrebu tvrdých sanačných opatrení. Samotný fakt, že PSA sa po akvizícii Opla stane európskou dvojkou z hľadiska predaja, nezaručí aj podnikateľský úspech.

Akvizícia totiž neznamená automaticky nové trhy ani výrazné zvýšenie predaja, povedal pre Automobilwoche jeden z najuznávanejších nemeckých expertov Ferdinand Dudenhöffer. PSA a Opel ponúkajú veľmi podobné modely, obidvaja sa výrazne sústreďujú na európsky trh a v posledných rokoch neustále strácali trhové podiely. Tavares dostal PSA opäť do zisku vďaka drastickým úsporným opatreniam a tento koncept s najväčšou pravdepodobnosťou zopakuje aj v prípade Opla.

Tisíce pracovných miest v ohrození

Jednou z možností je zrušenie až 10 000 pracovných miest v rámci reorganizácie celého koncernu, napríklad, presunom administratívnych a riadiacich funkcií do Paríža. Z tohto hľadiska blednú aj garancie pre zachovanie samostatnosti Opla či udržanie pracovných miest zhruba pre 38 000 zamestnancov do roka 2018. Z hľadiska takto veľkých akvizícií to bude už pozajtra.

Tvrdé zásahy očakáva aj ďalší popredný automobilový expert Stefan Bratzel. Podľa neho je to pri štyroch miliónoch predaných vozidiel ročne nevyhnutné. PSA musí odstrániť zdvojené funkcie, napríklad, marketing, nákup či predaj, a musia sa znížiť výrobné kapacity. Na kontinente si totiž nemecké továrne Rüsselsheim, Kaiserslautern a Eisenach budú konkurovať so závodmi Opla v Poľsku, Španielsku a Rakúsku.

Šéf PSA Carlo Tavares sa nebojí tvrdých opatrení. Zdroj: TASR
Šéf PSA Carlo Tavares sa nebojí tvrdých opatrení. Zdroj: TASR
Zdroj: TASR

Sanácia bez prepúšťania nebude možná. Tavares je známy tým, že nerobí veľké okolky. Pri poslednej sanácii PSA v roku 2011 zaniklo 30 000 pracovných miest. Škrty sa s najväčšou pravdepodobnosťou dotknú aj britských fabrík, aby po brexite zásobovali len tamojší trh.

Ďalším problémom sú spoločné modely, ktoré vznikli zo spolupráce GM a PSA založenej v roku 2012. Z technického hľadiska takmer identické modely Opel Crossland X, Citroen C3 Picasso a Peugeot 2008 sa totiž vyrábajú v španielskej fabrike Opla. „Všetko, čo je možné vidieť a čoho sa možno dotknúť, pochádza z Opla,“ povedal pre Automobilwoche šéf-inžinier modelu Crossland Olaf Kaden. Zvyšok tvoria zväčša stavebnice PSA a stoja na francúzskej platforme.

Odbory zaujali vyčkávací postoj

Aj odbory vedia, že budú musieť opäť sadnúť za rokovací stôl a v prvom rade sa sústredia na to, aby boli súčasťou rozhodovacích procesov o integrácii Opla do nového materského koncernu. IG Metall sa preto vzdal verejnej kritiky a akejkoľvek demonštrácie sily. Predstaviteľ odborov Wolfgang Schäfer-Klug namiesto toho hľadá možnosti spoločného postupu s francúzskymi kolegami. Jeho stratégia je veľmi otázna, nakoľko počas poslednej krízy v Opli v roku 2009 úplne zlyhala, keď britské odbory odsúhlasili výrazné zníženie miezd. Vďaka tomu namiesto britskej fabriky Ellesmere Port boli zatvorené továrne v Antverpách a nemeckom Bochume.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia