Zimná pneumatika.

Poradca “Ešte sezónu vydržia!”: Názorný test ukázal, akú chybu robíme, keď jazdíme na zničených pneu

Foto: Filip Kadlečík

30.10. 12:20 Kúpa pneumatík vie byť finančne náročným úkonom, ktorý súvisí s prevádzkou automobilu. Oplatí sa naozaj investovať do nových?

Vodiči často podceňujú veci, ktoré ich na prvý pohľad nepália. “Mám staršie pneumatiky? A čo však si dám pozor, ušetrím slušný balík peňazí, pojazdím ich ešte jeden rok a potom si už kúpim poriadne, úplne nové. A keď náhodou vydržia, tak ešte počkám”. Takéto myšlienky môže mať z času na čas každý z nás, rozhodne sa to však neoplatí.

Takto vyzerajú nové zimné pneumatiky. V porovnaní so zjazdenými majú neporovnateľné jazdné vlastnosti.
Takto vyzerajú nové zimné pneumatiky. V porovnaní so zjazdenými majú neporovnateľné jazdné vlastnosti.
Zdroj: Filip Kadlečík

Vo všeobecnosti platí, že zimné pneumatiky majú v bezchybnom fabrickom stave hĺbku dezénu približne na úrovni 8 mm. Zákonom stanovená hranica, pri ktorej ich musíte vymeniť za nové, sú 3 mm. Výrobcovia však odporúčajú tak urobiť už v bode, keď vám zostávajú len 4 mm špeciálneho dezénu. To, ako dlho vám zimná pneumatika vydrží, nezávisí iba od nájazdu, ale aj od termínu jarnej výmeny za letnú alternatívu. Jazda so zimnou pneumatikou pri teplotách nad 7 až 10 °C ju totiž zbytočne znehodnocuje výrazne rýchlejšie.

Pred každým jesenným prezúvaním si skontrolujte hĺbku dezénu, ide o extrémne dôležitý faktor, ktorý vám môže zachrániť život nielen na snehu či ľade, ale najmä na mokrých či vlhkých cestách. Práve tie totiž z pohľadu šoféra v zimnom období tvoria najčastejší problémový povrch, po ktorom jazdí. Test nemeckého Auto Bildu ukázal, aké obrovské rozdiely v brzdnej dráhe má na svedomí hĺbka dezénu. 

Anketa
Išli ste už niekedy so zimnými pneumatikami "na hranu"?
  • 32%
  • 68%

Pozorne si prejdite priloženú tabuľku a sme si istí, že ak ste aj niekedy výmenu pneumatík zbytočne odsúvali, teraz to už neurobíte. Jednoznačne sa to neopláca. Rozdiel v brzdnej dráhe pri rýchlosti 80 km/h na vozovke pokrytej 1 mm vody medzi novými a zničenými pneumatikami predstavuje viac než dve dĺžky priemerného automobilu. Pri diaľničnom tempe je rozdiel ešte šialenejší, rovná sa až viac než dvadsiatim vozidlám zaparkovaným za sebou. Oplatí sa ušetriť pár eur? Podľa nás je odpoveď jednoznačná.

Ako vplýva hĺbka dezénu na brzdnú dráhu?

Test ukázal, ako vplýva hĺbka dezénu zimných pneu ma vozovke, ktorá je pokrytá súvislou vrstvou vody s hĺbkou 1 mm. Testovacie vozidlá boli vybavené systémom ABS.

 

Prvý stĺpec znázorňuje brzdnú dráhu z rýchlosti 80 km/h, druhý z rýchlosti 120 km/h.

 

Nové pneumatiky

  • Continental  25,8 m / 57,3 m
  • Goodyear      26,1 m / 59,1 m
  • Michelin         26,1 m / 60,8 m

Dezén 5 mm

  • Continental  26,5 m / 68,9 m
  • Goodyear      26,5 m / 71,2 m
  • Michelin         27,4 m / 73,5 m

Dezén 3 mm

  • Continental  31,0 m / 118,5 m
  • Goodyear      31,4 m / 120,2 m
  • Michelin         32,8 m / 124,3 m

Dezén 1,6 mm

  • Continental  36,2 m / 150,2 m
  • Goodyear      36,2 m / 154,9 m
  • Michelin         37,6 m / 158,8 m

 

Video

Diskusia