Hnací hriadeľ spoznáte jednoducho podľa typického tvaru gumových manžiet

Poradca Dôležitý diel: Zanedbáte ho a oprava bude drahá

Foto: Dreamstime

6.6. 10:00 Nemáte problémy? Kúpte si auto. Jeho vlastníctvo si však vyžaduje aj potrebu platiť. Výdavky môžete znížiť dôslednou starostlivosťou a údržbou. A to platí aj pre hnací hriadeľ.

Energia pohonu musí ujsť dlhú cestu: od motora, cez prevodovku a diferenciál až do kolies. Celú vec komplikuje fakt, že všetko je ukotvené pružne a kolesá občas poskakujú a ako súčasť riadenia pochopiteľne zabezpečujú ovládateľnosť vozidla. Túto ťažkú úlohu musí zvládať hnací hriadeľ.

Hnací hriadeľ spoznáte jednoducho podľa typického tvaru gumových manžiet
Hnací hriadeľ spoznáte jednoducho podľa typického tvaru gumových manžiet
Zdroj: Dreamstime

V zásade možno každú tyč, ktorá krútiaci moment na jednom konci s pomocou točivého pohybu prenáša na druhý koniec, označiť ako hnací hriadeľ. V automobiloch sa však za hnací hriadeľ považuje tyč, ktorá prenáša výkon motora od diferenciálu na kolesá. Úplne laicky povedané, najlepšie spoznáte hnací hriadeľ podľa „harmonikových“ gumových manžiet na oboch koncoch: jedna sa nachádza na strane kolesa, druhá na výstupe z diferenciálu. V prípade pohonu zadných kolies je komponent vedúci z prevodovky do diferenciálu označovaný ako kardanový hriadeľ.

Najťažšou úlohou hnacieho hriadeľa je zabezpečiť rovnomerný prenos krútiaceho momentu bez kolísania otáčok na kolesá, a to aj napriek pružiacim a riadiacim pohybom kolies. Tie si totiž žijú svojím vlastným životom, čo v praxi znamená, že rozostup medzi nábojom kolesa a diferenciálom sa neustále mierne mení. Aj to musí hnací hriadeľ zvládnuť.

A popri tom prenášať veľké sily. Stručný výpočet: Ak má dieslový motor krútiaci motor 500 Nm, prevodovka ho na prvom rýchlostnom stupni zosilní na 2 750 Nm a v diferenciáli sa to celé znásobí na 10 175 Nm. Po rozdelení na dva výstupy to robí niečo vyše 5 000 Nm na každé koleso. To znamená asi toľko, ako by na hnacom hriadeli s priemerom 30 mm bola pripevnená 10-metrová páka a na nej viselo 100-kilové vrece zemiakov. Inými slovami, nároky na materiál hriadeľa sú obrovské.

Samotný hriadeľ je nudný, to zaujímavé sa deje v kĺboch na oboch koncoch. Najmä v prípade pohonu prednej nápravy, nakoľko kolesá sa musia točiť plynulo aj pri veľkých výchylkách riadenia a vodič nesmie pociťovať údery do volantu. V súčasnosti sa najčastejšie používajú homokinetické kĺby. Ich vývoj sa začal zhruba pred 100 rokmi a presadil sa patent zamestnanca Fordu Alfreda Hansa Rzeppu, ktorý dnes nájdeme takmer v každom osobnom aute.

Najrozšírenejší typ homokinetického kĺbu so šiestimi oceľovými guľôčkami
Najrozšírenejší typ homokinetického kĺbu so šiestimi oceľovými guľôčkami
Zdroj: Pixabay

Prenos sily medzi vnútornou hviezdicou a vonkajším púzdrom zabezpečuje zväčša šesť, niekedy až osem, oceľových guľôčok. Tie sa pohybujú po trojdimenzionálnych dráhach a dokážu vyrovnávať pozdĺžne pohyby hnacieho hriadeľa. Ďalším typom homokinetických kĺbov u modelov s pohonom prednej nápravy sú tripoidné kĺby, u ktorých sú z vonkajšej strany vnútorného ozubenia umiestnené tri unášače. Ich výhodou je väčší pozdĺžny pohyb než už u Rzeppových kĺbov.

Už zo samotnej konštrukcie vyplýva, že základom funkčnosti kĺbov je dobré mazanie a logicky aj ochrana pred nečistotami. Na mazanie sa zväčša používa veľmi odolný disulfid molybdeničitý, ktorý by mal vydržať počas celej životnosti kĺbu. Ochranu zabezpečujú gumové manžety v typickom „harmonikovom“ tvare.

V niektorých modeloch s pohonom prednej nápravy sa používa tzv. tripoidný kĺb
V niektorých modeloch s pohonom prednej nápravy sa používa tzv. tripoidný kĺb
Zdroj: Dreamstime

Čo škodí hnaciemu hriadeľu

Najčastejšou príčinou poškodenia hnacieho hriadeľa sú nečistoty a spôsob jazdy. Problém zväčša spôsobuje starnutie či poškodenie manžety, najmä na strane pri kolese. Olej unikne a dovnútra sa dostane piesok a prach, ktorý spolu so zostávajúcim mazadlom vytvoria veľmi účinnú brúsnu pastu. Tá následne už v priebehu niekoľkých kilometrov zničí presne stanovenú vôľu a dráhu guľôčok v homokinetickom kĺbe. Keďže sa manžety kontrolujú len zriedka a niekedy ich poškodenie nemusí byť na prvý pohľad zjavné, defekt sa zistí až vtedy, keď je kĺb definitívne zničený.

Životnosť kĺbov u vozidiel s pohonom prednej nápravy výrazne znižuje aj spôsob jazdy, najmä však ostrý rozjazd s vytočeným volantom. Oceľové guľôčky v homokinetickom kĺbe sú v limitných polohách a teda v oblasti najväčšieho momentu sily voči puzdru, ktoré sa pri veľkom preťažení môže zdeformovať.

Netesnosť gumovej manžety môže nezvratne poškodiť homokinetický kĺb
Netesnosť gumovej manžety môže nezvratne poškodiť homokinetický kĺb
Zdroj: Pixabay

Potenciálny problém s hnacím hriadeľom pomôže rozpoznať práve netesnosť manžety. Tmavé mazadlo vytečie na vnútornú stranu diskov a odtiaľ sa môže dostať až na blatník. Ak teda odhalíte tmavé mastné striekance, je načase navštíviť servis a nechať skontrolovať manžety aj hriadele. V úvodných štádiách poškodenia vznikajú vibrácie, ktoré pripomínajú zle vyvážené koleso. Neskôr pribudnú klepotavé zvuky v zákrutách a v konečnom štádiu hlasné praskanie už pri vjazde do zákruty.

Odporúčame nepodceňovať tieto symptómy, i keď pre vodiča ani posádku nepredstavuje poškodený hriadeľ priame ohrozenie života či zdravia. Nemožno však zabúdať na dominový efekt, ktorý vibráciami postupne vyklepe ložiská v kolese, zavesenie nápravy a časom aj diferenciál. A to už ide poriadne do peňazí. O to viac, že napríklad na Škodu Octavia stojí jeden hriadeľ okolo 50 či 60 eur. V servise si síce pochopiteľne priplatíte za prácu, no stále je to menej než výmena zavesenia náprav či diferenciálu. Naviac v konečnom štádiu poškodenia sa kĺb skrátka rozpadne a auto sa už nepohne.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD, Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia