Keď sa pozeráte na zábery vozidiel na internete, určite si všimnete, že väčšina z nich má vytočené predné kolesá, aby auto na objektíve vyzeralo lepšie. Auto v takejto pozícii pôsobí jednoducho pútavejšie. Mnohí vodiči ju ale využívajú pri parkovaní v bežnom živote, nájsť auto s vytočenými kolesami na sídlisku nie je nikdy problém.
V prvej chvíli sa takéto parkovanie môže zdať nevinné, náprava predsa slúži na to, aby sa prispôsobovala pohybom kolies. Teoreticky by to teda škodiť nemalo. V praxi ale platí trochu iné pravidlo, a to to, že ho považujeme za zlozvyk, ktorý zo sebou prináša viacero negatív. Ako pri parkovaní teda nechať kolesá? Štandardne existuje na túto otázku iba jedna správna odpoveď a tou je ich vyrovnanie pri zaparkovaní.
Základným argumentom proti spomínanému pózovaniu je ohľaduplnosť voči ostatným. Pneumatiky vytŕčajúce mimo obrysov karosérie totiž tvoria prekážku navyše, ktorá môže iným šoférom zavadzať pri manévrovaní. Nejde však len o to. Okrem toho môže dostupné miesto obmedziť tak, že zabráni jednoduchému prechádzaniu pomedzi automobily s detským kočíkom alebo nákupným košíkom. Koleso je však prekážkou aj pre ostatných peších. Stačí chvíľa nepozornosti a nohavice zašpinené od trčiacej pneumatiky sú na svete.
Ponechanie vozidla s vytočenými kolesami prináša aj ďalší prozaický problém. V dnešnom uponáhľanom svete totiž nie je nič výnimočné, ak má vodič počas usadania do auta hlavu zahrabanú v pracovných povinnostiach či starostlivosti o potomstvo. Najmä pri opticky vyrovnanom volante môže preto zabudnúť na skutočný uhol riadenia. Rozbiehanie sa v tesných priestoroch tak dokáže vyústiť v náhly pohyb nepredpokladaným smerom a celkom zbytočnú škodovú udalosť.
Trpia najmä manžety
Téma má však aj technickú rovinu. Predná náprava je síce prispôsobená na otáčanie kolies, ale nie na dlhodobé ponechanie v tejto pozícii. Pre niektoré komponenty to znamená nadmerné namáhanie sa. Kritickou súčasťou sú manžety: pri zaparkovaní vo "frajerskej" polohe je časť krycej gumy nadmerne roztiahnutá, kým druhá zostáva príliš stlačená.
Pravidelné parkovanie s trčiacimi pneumatikami môže spôsobiť predčasnú únavu materiálu. Na ochranných prvkoch sa môžu objaviť praskliny a nakoniec trhliny, čo predstavuje riziko pre ďalšie komponenty nápravy. Nečistotám sú vydané na milosť najmä homokinetické kĺby. Tieto dôležité súčiastky sa môžu vinou poškodeného obalu nadmerne opotrebovávať a výsledkom sú vôle vyúsťujúce v pukanie sprevádzajúce otáčanie volantu či trasenie počas akcelerácie. V prípade zistenia poškodenia na niektorej manžete je preto dobré ju rýchlo vymeniť.
Na kopci je to iné
Napriek spomínaným negatívam sú situácie, v ktorých je ponechanie vozidla s vytočenými kolesami žiaduce. Niekde ho dokonca prikazuje zákon. Je to prípad mnohých hornatých lokalít, snáď najžiarivejším príkladom je severoamerické San Francisco. Na jeho strmých uliciach nájdete autá s vyrovnanými papučkami len zriedkavo. Vodiči to berú ako samozrejmosť, ide totiž o bezpečnosť.
Pri parkovaní v kopci nosom nahor je podľa pravidiel potrebné pneumatiky natočiť smerom od obrubníka. Oň sa má vozidlo jednoducho oprieť, ak by mu náhodou zlyhala ručná brzda a začalo cúvať. Nedôjde tak k ďalším škodám. V prípade parkovania dolu kopcom treba kolesá nasmerovať opačne, teda priamo k betónovému okraju chodníka. Dôvod je rovnaký. Ak teda občas parkujete v strmom kopci, pokojne volantom otáčajte príslušným spôsobom. Štandardne je však najlepšie schovať kolesá do blatníkov. Nejde len o ohľaduplnosť k iným šoférom a chodcom, ale tiež ku gumeným manžetám chrániacim komponenty prednej nápravy.