Dacia Duster si medzi motoristami získala značnú obľubu a platí to aj o jej jazdených exemplároch. Ich ponuka je dokonca častokrát menšia než dopyt, čo má pochopiteľne vplyv aj na ceny. Päťročné auto s pohonom všetkých kolies a vznetovým motorom, ktoré má najazdených okolo 100 000 kilometrov sa tak stále predáva aj za viac než polovicu sumy, ktorú stálo ako nové.

Dacia Duster 1.5 dCi 110 4WD Prestige.
Dacia Duster 1.5 dCi 110 4WD Prestige.
Zdroj: Auto Bild

Nie je problém nájsť medzi exemplármi prvej generácie vozidlá, ktoré kúpite za 5 000 eur, no v ponuke sú i také, za ktoré si majitelia pýtajú cez 11 000 eur. V čom taká nízka strata hodnoty spočíva? Celkom jednoducho, v nedostatku alternatív. Duster s pohonom oboch náprave totiž takmer nemá konkurenciu. Ak by sme hľadali podobné auto, ktoré sa ako nové predáva do 20-tisíc eur, výber je skutočne veľmi obmedzený.

Dacia Duster – stručný časový prehľad
  • 2010 - Uvedenie typu Duster. Štvorvalcové motory: zážihový s objemom 1,6-litra (77 kW/105k), alebo vznetový s objemom 1,5 litra (81 kW/110 k), iba manuálna prevodovka. Rozmery karosérie: 4 320/1 830/1 630 mm.
  • 2011 -Rozšírenie ponuky o vznetový motor 1,5 dCi s výkonom 66 kW (90k).
  • 2012 -Ukončenie výroby modelu s motorom 1,5 dCi s výkonom 66 kW (90k).
  • 2014 -Facelift s reštylizovanou mriežkou chladiča, svetlometmi, po novom obsahujúcimi denné svietenie, novými zadnými svetlami a prepracovanou strednou časťou palubnej dosky. ESP je už dodávané v základnej výbave.
  • 2017 - Predstavenie druhej generácie, ktorá priniesla veľké zlepšenia najmä čo sa kabíny a jazdných vlastností týka.

Rumunské SUV je postavené na technickom základe, ktorý mu venoval Renault Clio predchádzajúcej generácie. Nie je to samozrejme nič neobvyklé, materská firma Renault zásobuje svoju lacnejšiu značku takouto technikou pravidelne. Na použití osvedčených, hoci starších komponentov samozrejme nemožno vidieť nič zlé.

Pri aute tejto kategórie sa predpokladá aj prevádzka mimo spevnenej cesty, Duster sa jej ale báť nemusí. Vďačí za to najmä svetlej výške 205 mm a taktiež celkom veľkorysým nájazdovým uhlom, vpredu 30 a vzadu dokonca až 36 stupňov. Na nerovnostiach, prípadne rozbehu do strmého svahu mu okrem toho významne pomáha aj veľmi krátko sprevodovaný prvý stupeň.

Rozmermi karosérie sa toto SUV radí k tým menším, vodič a jeho spolujazdec na prednom sedadle si to ale vôbec nemusia všimnúť, pre nich je vo vnútri miesta naozaj dosť. Výhrady by však mohli mať cestujúci v zadnom rade, kde je priestor pre urastenejšie postavy predsa len trochu stiesnený.