Elektrické vozidlá majú menej pohyblivých častí ako autá poháňané spaľovacími motormi. Zástancovia elektromobility tvrdia, že táto mechanická jednoduchosť by mala časom viesť k vyššej spoľahlivosti. No história nás naučila, že elektronika sa kazí omnoho častejšie ako mechanika. Ako to je teda v skutočnosti? Odpoveď má americký Consumer Reports, ktorý sa pozrel na reálnu spoľahlivosť elektromobilov.
Metrika hodnotenia je v tomto prípade odlišná: magazín netestoval každé auto na trhu, ale namiesto požiadal svojich čitateľov, aby nahlásili problémy, ktoré mali za posledných 12 mesiacov. Vo výsledku sa tak do prieskumu zapojilo vyše 300-tisíc vozidiel vyrobených v rokoch 2000 až 2023. Elektromobily pritom predstavovali doteraz najväčšie percento skúmaných vozidiel.
Najčastejšie hlásene problémy súviseli s batériami, nabíjaním, elektromotormi, ale aj klimatizáciou a kúrením. Práve tie sú v elektromobiloch technicky odlišné od spaľovacích motorov.
Časopis pripisuje tento trend technologickej vyspelosti. Spaľovacie motory sú skôr evolúciou než revolúciou a ťažia z desaťročia vyvíjaných komponentov. Na druhej strane, elektromobily sú primárne postavené na úplne nových platformách a majú tendenciu predvádzať inovácie, ako sú najnovšie ovládacie prvky, informačno-zábavné systémy a podobne.
V rebríčku nižšie je zosumarizovaných 10 elektromobilov predávaných na trhu v Spojených štátoch od najmenej spoľahlivého po najspoľahlivejší. Bližšie údaje k problémom jednotlivých modelov zatiaľ nie sú k dispozícii. Modely sú hodnotené na stupnici od 0 do 100 bodov, pričom hodnoty od 41 do 60 predstavujú priemernú spoľahlivosť automobilov v danej kategórii. Hodnoty pod 41 znamenajú, že daný model bol menej spoľahlivý ako priemer a hodnoty nad 60 zasa hovoria o nadpriemernej spoľahivosti