ikona dialnica vystraha

Poradca Keď sa auto pokazí na diaľnici

Foto: archív

25.9. 2014 9:00 Život prináša motoristom nejednu výzvu a medzi najväčšie patrí poruchu vozidla. Ak sa tak stane na diaľnici bez odstavného pruhu alebo krajnice, ide doslova o život.

Porucha vozidla je vždy nepríjemná, najmä však v prípadoch, keď auto zostane nepojazdné. Slovo „nepríjemnosť“ je v prípade trojprúdovej diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou, kde nie sú odstavné pruhy na kraji vozovky, len veľmi mierne označenie a ani zďaleka nevystihuje riziká pre vodiča a posádku pokazeného vozidla.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: archív

V zásade existujú dva možné scenáre. Auto môže byť úplne nepojazdné, alebo (v lepšom prípade) čiastočne pojazdné, napríklad v prípade defektu. Pokiaľ je auto čo i len trošku pojazdné, určite sa pokúste prejsť k najbližšej odstavnej ploche. Aj v prípade, že by to znamenalo výraznejšie poškodenie pneumatiky či disku. Zastaviť na diaľnici mimo odstavnej plochy je jednoznačný hazard so životom – nielen vlastným, ale aj životmi iných ľudí.

Po odstavení vozidla na mieste na to určenom sa môžete pokúsiť poruchu odstrániť. Nezabudnite ale na reflexnú vestu. Pokiaľ meníte koleso na ľavej strane, postavte auto čo najviac k okraju odstavnej plochy a pri manipulácii si dávajte pozor, aby vás za voľnejšie časti odevu nezachytil napríklad okoloidúci kamión. Osoby, ktoré sa priamo nezúčastňujú na oprave, by mali stáť v bezpečí za zvodidlami.

Čo robiť, ak je auto nepojazdné

Oveľa horší scenár nastáva keď je vozidlo nepojazdné a na odstavnú plochu sa nedostane. V prvom rade zapnite výstražnú funkciu smerových svetiel, rozdajte posádke reflexné vesty a dostaňte všetkých mimo zóny ohrozenia, čiže dostatočne ďaleko od vozovky. Všetci pasažieri by mali auto opustiť pravou stranou, aby minimalizovali riziko zachytenia iným prechádzajúcim vozidlom.

O situácii ihneď informujte políciu a správcu komunikácie. Podľa Michala Fúrika, hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá je správcom diaľnic a rýchlostných komunikácií, motoristi majú pre prípad problémov k dispozícii bezplatnú nonstop linku SOS CENTRUM 0800 100 007.

V čase, keď sme okolo vozidla prechádzali, vodič
V čase, keď sme okolo vozidla prechádzali, vodič
Zdroj: Soňa Zverková

Ak je to možné, umiestnite výstražný trojuholník v dostatočnej vzdialenosti od vozidla. Zákon síce predpisuje pre diaľnice a rýchlostné komunikácie vzdialenosť 100 metrov od auta, terén a hustota premávky to však nemusia umožniť. Pokiaľ je premávka príliš hustá, zbytočne pri tom neriskujte. A hlavne, určite nechoďte s trojuholníkom v ruke po diaľnici. Na miesto uloženia trojuholníka prejdite poza zvodidlá.

Oprava poruchy na mieste je v tomto prípade najhorším možným riešením a neodporúčame ani snažiť sa zapriahnuť pokazené auto za iné a odtiahnuť ho, i keď zákon vlečenie na diaľnici umožňuje za účelom opustenia diaľnice na najbližšom výjazde. Pokiaľ sa vám auto pokazí na trojprúdovke mimo odstavnej plochy, profesionálne vybavenú pomoc vám zabezpečia priamo pracovníci núdzovej linky NDS.

 

Ako postupovať pri poruche

1. Ak je vozidlo pojazdné, pokračujte k najbližšej odstavnej ploche alebo odpočívadlu.

2. Ak je vozidlo nepojazdné, odstavte ho čo najviac na pravú stranu.

3. Rozdajte posádke reflexné vesty a dostaňte ich do bezpečia.

4. Zavolajte políciu a správcu komunikácie na bezplatnú nonstop linku SOS CENTRUM 0800 100 007.

5. Ak je to možné, umiestnite výstražný trojuholník v dostatočnej vzdialenosti od vozidla

6. Nezdržiavajte sa pri vozidle a nesnažte sa poruchu odstrániť.

Núdzový jazdný pruh ako v Rakúsku

Vzhľadom na hustnúcu premávku a kritickú situáciu na niektorých úsekoch diaľnic, napríklad na  spomínanom trojpruhu medzi Bratislavou a Trnavou, nás zaujímalo, či ministerstvo vnútra neuvažuje o zavedení núdzového jazdného pruhu, ktorý je na diaľniciach v susednom Rakúsku povinný od začiatku roka 2012. Z policajného prezídia sme dostali kladnú odpoveď. Podľa hovorcu Michala Slivku polícia práve v tomto čase v spolupráci s odborom bezpečnostnej legislatívy Kancelárie ministra vnútra SR pripravuje návrh zmeny zákona týkajúci sa vozidiel s právom prednostnej jazdy.

BANNER300

Vzhľadom na to, že celý proces je len na začiatku, nemohol nám hovorca poskytnúť viac podrobností ani termíny. Napriek tomu potvrdil, že núdzový jazdný pruh by mal fungovať na podobnom princípe ako v Rakúsku, kde sa označuje ako Rettungsgasse, čo vo voľnom preklade znamená „záchranárska ulička“. Základnou zásadou je povinnosť vodičov vytvoriť v strede vozovky priestor pre záchranné zložky v okamihu, keď sa ešte len kolóna začína tvoriť a vzniká oprávnený dojem, že premávka sa čoskoro zastaví alebo výrazne spomalí. Dôvod pre vznik zápchy pritom nehrá rolu.

Takto to bude zrejme fungovať aj u nás. Zdroj:
Takto to bude zrejme fungovať aj u nás. Zdroj:
Zdroj: Ministerstvo dopravy, inovácií a technológie Rakúska

Na vozovke s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy, vodič v ľavom pruhu musí uhnúť čo najviac na ľavú stranu, vodiči v pravom pruhu čo najbližšie k pravému okraju vozovky. Môžu pritom využiť aj krajnice a odstavné pruhy. Ak sú na ceste tri jazdné pruhy a viac, vodiči vo vnútorných pruhoch sa uhýbajú vpravo.

Tento návrh má na Slovensku má o to väčší význam, že príčinou väčšiny kolón na diaľniciach a diaľničných obchvatoch sú práve kolízie a záchranné zložky sa musia čo najrýchlejšie dostať k miestu nehody.

Facebook like button

Diskusia  ()

Video

Diskusia