Turbodúchadlo je stále obľúbenejšie - výrazne vylepšuje parametre motora a nemá príliš nepriaznivý vplyv na spotrebu
Denis Milo
Denis Milo

Poradca Časté chyby majiteľov turbomotorov: 5 tipov, ako s týmito agregátmi zaobchádzať

Foto: AUTO BILD

23.8. 9:20 Pred niekoľkými rokmi sa osádzali len zriedkavo, no dnes už sú súčasťou prevažnej väčšiny moderných agregátov. Reč je o čoraz rozšírenejších turbodúchadlách. Mnohí však nevedia, ako sa k nim majú správať.

Turbomotory dnes patria medzi štandardné agregáty nachádzajúce sa pod kapotou nielen veľkých a športových, ale aj malých mestských automobilov. Tieto pohonné jednotky sú síce spravidla objemovo menšie ako staré „atmosféry“, no ich výkon je väčší. Klasické atmosférické motory už pod kapotou väčšiny bežných áut len tak nenájdeme, aj napriek ich jednoduchšej konštrukcii.

Komplikovanejšia technická stránka je dôvod, prečo by ste sa mali k turbomotorom správať citlivejšie než ku klasickým atmosférickým motorom. Mnohí majitelia si s tým ale hlavu netrápia, no neskôr sa čudujú, prečo má ich agregát vybavený turbodúchadlom neustále problém. S technickou zložitosťou totiž prichádzajú aj starosti o údržbu ďalších komponentov, ktoré sú náchylné na poškodenie.  Poďme sa pozrieť na pár tipov, ako si nezničiť svoj turbomotor.

1. Dochladzujte turbodúchadlo

Turbo už dnes používa väčšina sériovo vyrábaných áut.
Turbo už dnes používa väčšina sériovo vyrábaných áut.
Zdroj: Honda

Pokiaľ idete po diaľnici a rozhodli ste sa zastaviť na pumpe pre malé občerstvenie či kávu, určite nezabudnite turbodúchadlo dochladiť. Nejde však o to, aby ste v aute strávili pol hodiny, ale aby ste nechali motor po zastavení ešte 1-2 minúty naštartovaný.

Turbo je totiž veľmi tepelne namáhaná súčiastka, ktorá je rovnako ako motor chladená pretekajúcim olejom. Ten ho nielen chladí, ale aj premazáva. Náhle zastavenie a okamžité vypnutie motora po väčšej záťaži spôsobí prehriatie a spečenie motorového oleja, ktorý ostal v kanáloch turbodúchadla. To môže spôsobiť rýchlu degradáciu oleja a jeho stratu mazacích vlastností, čo vo väčšine prípadov vedie až k upchatiu mazacích kanálov motora a teda aj samotného turba. Výsledkom je tak nedostatočné mazanie, vplyvom čoho môže dôjsť k deštrukcii turbodúchadla a motora.

Denis Milo
autor Denis Milo
Diskusia  ()

Video

Diskusia