ikona Metodika merania spotreby paliva

Poradca Nové meranie spotreby príde už v roku 2017

Foto: Auto BILD

23.3. 2015 14:14 Európska únia pripravuje novú metodiku merania spotreby paliva, ktorá priblíži katalógové údaje každodennej praxi. Do platnosti má vstúpiť už o dva roky.

Spotreba paliva je téma, ktorá často dokáže priniesť do diskusie viac emócií než maximálna rýchlosť alebo zrýchlenie. Zvlášť vtedy, ak sa reč zvrtne na rozdiely medzi hodnotami udávanými výrobcom a skutočnosťou, dosahovanou v každodennej premávke.

Katalógové hodnoty spotreby súčasných automobilov vyzerajú skvelo, realita na ceste je však zväčša úplne odlišná. Namiesto sľubovaných troch, piatich, či siedmich litrov tak zvykne z nádrže pri jazde ubúdať podstatne viac paliva. Odchýlky zvyšujú tep množstvu motoristov, svorne hromžiacim na automobilky, tie však nie sú hlavným vinníkom celej kauzy.

Metodika merania spotreby paliva pripravovaná
Metodika merania spotreby paliva pripravovaná
Zdroj: Auto BILD

Dôvodom rozdielov je aktuálna metodika, predpisujúca meranie pri simulovanej prevádzke, ktorú určuje jazdný cyklus nazvaný NEDC (New European Driving Cycle). Predpis však napriek slovu „New“ pochádza z roku 1970, vychádza teda z dynamiky automobilov, ktoré boli na trhu pred viac než štyridsiatimi rokmi. Jeho posledná čiastková modifikácia je datovaná na začiatok deväťdesiatych rokov.

Keďže súčasné vozidlá disponujú podstatne odlišnými parametrami a tiež režim ich prevádzky je výrazne odlišný, normované hodnoty spotreby len zriedkakedy súhlasia s každodennou realitou. Všetko by sa však malo zmeniť v roku 2017, kedy majú vstúpiť do platnosti nové predpisy, podstatne vernejšie vyjadrujúce dnešný charakter prevádzky automobilov.

Nová metodika je známa pod skratkou WLTP, za ktorou sa skrýva označenie Worldwide-harmonized Light Vehicle Test Procedures, teda celosvetovo zladené meracie postupy pre osobné automobily. Okrem priblíženia výsledkov testov bližšie k realite je jej druhým cieľom tiež rozšírenie pôsobnosti na čo najväčšiu časť sveta, keďže aktuálny NEDC reálne platí iba v krajinách Európskej únie.

Podstatné zmeny pripravovaného testu WLTP

1. Vyššia hmotnosť vozidla – množstvo paliva v nádrži sa zvýši z doterajších 40 % maxima na 50 %. Automobily okrem toho budú musieť absolvovať meranie s obvyklou výbavou (napr. klimatizácia).

2. Väčšia dĺžka testu – dĺžka jazdy sa v novom cykle WLTP zvýši na 30 minút a prejdená vzdialenosť dosiahne 23 km. Aktuálny NEDC predpisuje dĺžku jazdy necelých 20 minút, počas ktorých auto prejde ani nie 11 km.

3. Vyššia rýchlosť jazdy – od roku 2017 sa bude spotreba zisťovať pri štyroch rýchlostiach jazdy: do 60 km/h, do 80 km/h, do 100 km/h a pri vyše 130 km/h, ktoré budú simulovať jazdu v meste, na okresnej ceste aj na diaľnici. Priemerná rýchlosť v teste sa pritom zvýši na 47 km/h. V súčasnom cykle bola predpísaná maximálna rýchlosť 120 km/h, priemerná rýchlosť dosahovala 33,4 km/h.

4. Rozdelenie automobilov do tried – podľa metodiky WLTP budú automobily rozdelené do troch tried podľa výkonovej hmotnosti: do 22 W/kg, do 34 W/kg a vyše 35 W/kg. Automobily sa tiež rozdelia podľa maximálnej rýchlosti: do 120 km/h a vyše 120 km/h. Dnešný test NEDC žiadne rozdelenie vozidiel do skupín nepredpisuje.

BANNER300

Čo urobí nová metodika s neférovými technickými výhodami?

Toľko vieme teraz. Až sa nový typ testu WLTP bude blížiť k termínu svojej účinnosti, isto sa objavia aj ďalšie detaily o jeho metodike. Zaujímavé bude napríklad zistiť, či a ako si táto metodika poradí s automobilmi, ktoré majú stop-štart systém, výrazne ich papierovo zvýhodňujúci pri aktuálne metodike NEDC.

Rozdiely medzi normovanou a skutočnou spotrebou
Rozdiely medzi normovanou a skutočnou spotrebou
Zdroj: Auto BILD

A ešte viac by nás zaujímal prípad plug-in hybridov, ktoré nastupujú na testy NEDC s nabitými batériami, ktoré sa počas testu nemajú šancu vybiť tak rýchlo ako pri reálnej jazde na trati s podstatne väčšou dĺžkou než je normovaných pár desiatok kilometrov. Čiže papierovú spotrebu znižujú oproti reálnej ešte viac. Stačí si pozrieť výsledok napríklad takého BMW i8 v našom predošlom článku. Vyrieši WLTP tieto technické neférovosti? Dúfajme, že áno.

Diskusia  ()

Video

Diskusia