Asistenčné systémy, ktoré majú byť od roka 2021 povinné

Poradca Budú asistenčné systémy povinné?

Foto: Bosch, EK

3.10. 2016 12:31 Nemecká Dekra je presvedčená, že niektoré asistenčné systémy, napríklad, brzdový asistent či varovanie pred opustením jazdného pruhu, by mali byť zo zákona povinné.

Člen predstavenstva nemeckej Dekry Clemens Klinke v súvislosti s pripravovaným zákonom o autonómnej jazde tvrdí, že niektoré asistenčné systémy by mali byť predpísané zákonom. „Asistenčné systémy majú veľký potenciál znížiť počet obetí dopravných nehôd,“ povedal pre nemeckú agentúru DPA.

Ilustračná snímka. Zdroj: Bosch
Ilustračná snímka. Zdroj: Bosch
Zdroj: Bosch

Minister dopravy Alexander Dobrindt v súčasnosti pracuje na návrhu zákona, ktorý umožní čiastočne autonómnu jazdu, no asistenčné systémy sa v novej legislatíve nespomínajú. Podľa portálu Automobilwoche však niektoré systémy sú tak vyvinuté, že ich možno označiť ako prvý krok k úplne autonómnej jazde. „Akonáhle je brzdový asistent pre ochranu chodcov pripravený do série, musí byť predpísaný pre všetky nové osobné vozidlá. Pre systémy varovania pred opustením jazdného pruhu to platí rovnako,“ tvrdí Klinke.

V tejto súvislosti poukazuje na problém pomalého obnovovania celkového vozového parku. Ak sa niektorý systém predpíše zákonom, počet vozidiel, ktoré sú ním vybavené, sa zvýši až po niekoľkých rokoch. „Takéto rozhodnutia zaberú určitý čas, keďže sa schvaľujú na európskej úrovni.“ Ako príklad uvádza ABS, ktorý sa stal všeobecne rozšíreným až po rokoch.

Na úplne autonómnu jazdu si ešte počkáme niekoľko desaťročí. Ilustračná snímka: Bosch
Na úplne autonómnu jazdu si ešte počkáme niekoľko desaťročí. Ilustračná snímka: Bosch
Zdroj: Bosch

Zároveň je podľa Klinkeho dôležité preverovanie funkčnosti týchto systémov pri pravidelných technických kontrolách. „Nesmie sa stať, že sa do systému nahrajú softvérové aktualizácie bez povolenia,“ tvrdí predstaviteľ Dekry. Podľa neho by aktualizácie mohli pozmeniť bezpečnostné systémy a vozidlo viac nezodpovedá typovému schváleniu. Za najdôležitejší ale považuje zákaz deaktivácie určitých funkcií, napríklad, brzdového asistenta. Na druhej strane si nemyslí, že vozidlá by mali byť vybavené tzv. čiernou skrinkou ako v letectve, keďže autá už dnes zaznamenávajú množstvá dát.

Klinke neočakáva rapídny rozvoj úplne autonómnej jazdy, keď riadenie a všetky ďalšie úkony bude vykonávať výlučne počítač. „Neobmedzenú a úplne autonómnu jazdu uvidíme najskôr o 40 alebo 50 rokov. Ak vôbec. Veľmi dlhý čas budeme mať na cestách zmiešanú flotilu,“ upozorňuje. Medzičasom je potrebné zodpovedať množstvo právnych, technických a etických otázok. Napríklad, komu vlastne patria dáta v prípade nehody: majiteľovi, výrobcovi alebo polícii? A existuje tu jedna podstatná prekážka: chcú vôbec vodiči autonómnu jazdu? „Mnohí ľudia predsa majú zo šoférovania radosť,“ uzatvára Klinke.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia