ikona CO2

Poradca EÚ chce reálne testy spotreby

Foto: Dreamstime

21.8. 2014 13:55 Európska komisia pracuje na návrhu testovacích metód, ktoré by poskytli reálne údaje o spotrebe a emisiách. Automobilky súhlasia, no chcú realisticky nastavené ciele.

Európska únia v tomto období pripravuje návrh smernice, ktorá nariadi reálne testy spotreby na cestách. Ide tak o snahu zbaviť sa legislatívnych medzier, vďaka ktorým môžu automobilky umelo vylepšovať údaje o spotrebe a emisiách svojich vozidiel.

Analýza z minulého roka poukázala na niektoré laboratórne metódy merania, ktoré znížili priemerné emisie CO2 v Európe o tretinu – na papieri. Hovorila napríklad o prelepovaní dvier a okien alebo simulácia jazdy na neprirodzene hladkom povrchu, prípadne o ďalších manipuláciách výsledkov. Ako pre agentúru Reuters potvrdil anonymný zdroj, nové štandardy by mali byť vypracované do konca tohto roka. Na to, aby platili, ich však musia schváliť všetky členské krajiny EÚ.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Európska komisia tvrdí, že najväčšie manipulácie sa týkajú emisií oxidov dusíka (NOx), ktoré sú spájané s ochorením horných dýchacích ciest a tisícmi predčasných úmrtí. Podľa Bruselu reálne emisie NOx štvor- až päťnásobne prevyšujú údaje z laboratórnych testov, a teda prekračujú aj povolené európske limity.

Ide o ďalší krok v snahe EÚ dosiahnuť reálnejšie výsledky. Už od 1. septembra vstupujú do platnosti prísnejšie testovacie normy, ktoré sa dotknú predovšetkým dieselových vozidiel. Práve dieselové motory sú podľa odborníkov hlavným zdrojom emisií oxidov dusíka a podľa nových noriem by emisie mali dosiahnuť najviac 0,08 g/km. Doteraz bol limit 0,180 g/km.

 

Plánované hranice znižovania emisií

2015: 130 g CO2/km pre celú EÚ

2021: limit 95 g/km pre osobné autá

2025: EK zrejme zavedie ďalší limit pre rok 2050

2030: EK môže zaviesť prísnejší limit pre rok 2050

Automobilový sektor uznáva nedostatky súčasného režimu, ale zdôrazňuje, že EK by mala byť vo svojej snahe realistická. Združenie nemeckého automobilového priemyslu (VDA) oznámilo, že pracuje na vlastnom návrhu reálnych testov, ktoré predloží skôr než EK, píše Reuters.

Automobilky tvrdia, že už teraz majú problém splniť smernicu schválenú na začiatku tohto roka, ktorá zavádza najprísnejšie emisné limity na svete. Podľa nich je priskoro stanoviť štandardy pre emisie CO2 pre rok 2025, na ktorých EK pracuje.

Združenie európskych automobiliek (ACEA) už vlani upozornilo, že akékoľvek limity po roku 2020 sa majú zakladať na nezávislých analýzach. Súčasné limity patria medzi najprísnejšie vo svete a ich ďalšie sprísnenie nesmie ohroziť konkurencieschopnosť európskych automobiliek. Preto je dôležité, aby normy mali vedecký základ, nielen politický.

Facebook like button

Diskusia  ()

Video

Diskusia