Ilustračná snímka. Zdroj: Reuters

Poradca Dieselgate: VW vedel o softvéri už v roku 2007

Foto: Reuters

28.9. 2015 10:00 Škandál Volkswagenu sa ďalej rozrastá. Zistilo sa, že vedenie koncernu vedelo o nelegálnosti softvéru minimálne od roka 2007. Medzičasom čoraz viac štátov sveta spúšťa vyšetrovanie a zavádza protiopatrenia.

Hoci sa aféra Volkswagenu ešte len rozbieha a už na svetlo sveta presakujú potenciálne explozívne informácie. Niet divu, že škandál získal prezývku „Dieselgate“ inšpirovanú aférou Watergate, pre ktorú musel odstúpiť americký prezident Richard Nixon. Interná revízia vo Volkswagene musí preskúmať množstvo záznamov a protokolov a audítori odhalili závažné skutočnosti. Podľa nich totiž manažment koncernu už v roku 2007 vedel o manipuláciách s emisnými hodnotami.

Týždenník Bild am Sonntag poukazuje na list spoločnosti Bosch, ktorý je hlavným dodávateľom vstrekovacích systémov common-rail. Firma v ňom už roku 2007 reaguje na inštaláciu nelegálneho softvéru. Bosch upozorňuje, že síce tento softvér dodal, avšak výlučne na testovacie účely. Podľa jeho informácií je jeho používanie vo vozidlách v bežnej prevádzke v rozpore so zákonom. Vedel dodávateľ o nelegálnych úmysloch svojho najväčšieho zákazníka? Ako VW zareagoval na varovanie? Na tieto otázky Bosch odmietol zareagovať: „V rámci obchodných vzťahov s Volkswagenom sme viazaní dôverným vzťahom,“ povedal hovorca dodávateľa.

Ilustračná snímka. Zdroj: Reuters
Ilustračná snímka. Zdroj: Reuters
Zdroj: Reuters

Toto odhalenie však dokazuje predovšetkým jedno: ak aj dodávateľ vedel o machináciách, počet zasvätených musí byť oveľa väčší, než sa doteraz predpokladalo. Ďalšie informácie prináša nedeľné vydanie Frankfurter Allgemeine Zeitung, podľa ktorého istý technik už v roku 2011 upozorňoval na nelegálne praktiky týkajúce sa úrovne emisií. Dozorná rada počas piatkového rokovania, pri ktorom zvolila nástupcu Martina Winterkorna, tieto dokumenty dostala, avšak bez vysvetlenia, ako je možné, varovanie zostalo toľké roky bez odozvy.

Dozorná rada medzičasom najala externých audítorov, nakoľko je presvedčená, že interné vyšetrovanie nezaručuje dôkladné preskúmanie aféry. Kontrakt údajne získala americká advokátska kancelária Jones & Day. Volkswagen tak nasleduje príklad Siemensu, ktorý pri riešení veľkého korupčného škandálu pred niekoľkými rokmi najal audítorov spoza Atlantiku. Ak však externí vyšetrovania odhalia pochybenia manažérov, bude musieť koncern žiadať odškodné. To by ale nemal byť problém, keďže dozorná rada je tak či tak odhodlaná tento krok podniknúť.

Vyšetrovanie a protiopatrenia sa šíria

Ilustračná snímka. Zdroj: TASR
Ilustračná snímka. Zdroj: TASR
Zdroj: TASR
Čoraz viac krajín v celom svete spúšťa vlastné vyšetrovanie dcérskych spoločností Volkswagenu na svojom území, ohlásila sa už India, Čína alebo Mexiko. Európske štáty zvažujú miestami veľmi tvrdé opatrenia. Francúzsko a Veľká Británia mienia formou náhodného výberu preveriť desiatky vozidiel rôznych značiek, Taliansko zas plánuje preveriť 1000 vozidiel koncernu Volkswagen. Podľa slov talianskeho ministra dopravy Graziana Delriu ich každý test vyjde približne na 8 000 eur, ale túto investíciu považuje za odôvodnenú.

Belgický importér nemeckého koncernu preventívne pozastavil predaj zhruba 3 200 vozidiel s problematickými dieselovými motormi. Tamojšie ministerstvo hospodárstva predpokladá, že aféra sa dotýka asi pol milióna áut. Najtvrdšie opatrenia prijalo Švajčiarsko, ktoré s účinnosťou od dnešného dňa dočasne zakázalo registrácie problémových vozidiel. Podľa dopravného úradu Astra sa opatrenia nedotknú už zaevidovaných áut.

Diskusia  ()

Video

Diskusia