Byť na vrchole niektorých rebríčkov nie je vôbec žiadna sláva. Jedným z nich je isto aj prvé miesto v štatistikách poruchovosti autoklubu ADAC – kde ako najčastejšia príčina nepojazdného auta figuruje akumulátor. Nie vždy je však za poruchy skutočne zodpovedná autobatéria. Nemalý podiel viny padá aj na preťažené alternátory a k tomu stále väčšie množstvo elektrických spotrebičov na palube. A k tomu všetkému je tu ešte mimoriadne kazový štart-stop systém.

zdroj: Auto BILD
zdroj: Auto BILD
Zdroj: Auto BILD

V takýchto náročných podmienkach už prichádzajú na hranicu svojich možností aj akumulátory novej generácie, teda typy AGM (Absorbed Glass Mat), či EFB (Enhanced Flooded Battery). A to sú do takejto tvrdej prevádzky špeciálne navrhnuté. Dôvod problémov je pritom na prvý pohľad celkom jednoduchý: každý akumulátor potrebuje osobitý nabíjací proces, meniaci sa podľa jeho typu a stavu.

Tieto požiadavky však v praxi nebývajú dodržané, lenže v záujme bezpečnosti a životnosti akumulátora sa tok energie doň obmedzuje viac, než by bolo potrebné. V mnohých prípadoch je v ňom potom uskladnené príliš malé množstvo náboja, čoho výsledkom je menšie napätie a po istom čase aj definitívny a nenávratný koniec vyčerpaním.

Inicializácia akumulátora – informácia pre energetický manažment

Aby to nezachádzalo až tak ďaleko, zaviedli automobilky energetický manažment palubnej siete. Jeho riadiaca jednotka monitoruje stav nabitia akumulátora, ráta štarty, reguluje odoberaný výkon a zaznamenáva všetky potrebné parametre. Na základe toho počíta prenesený náboj, ktorý je obrazom skutočného stavu, podľa ktorého potom presne reguluje nabíjanie, jeho prúd i napätie, aj možnosti vybíjania. Akumulátory dnes vďaka tomu dosahujú o čosi vyššiu životnosť, než pred časom.

zdroj: Auto BILD
zdroj: Auto BILD
Zdroj: Auto BILD

Na druhej strane však z tohto dôvodu stále viac výrobcov automobilov požaduje inicializáciu nového akumulátora, palubným systémom, ktorá v prvom rade vynuluje predchádzajúce nastavenia. Vyžaduje si to však návštevu servisu, pretože na tento úkon je potrebná diagnostika.

Čo ale, ak si chce zákazník vymeniť akumulátor sám, alebo ak sa jednoucho nedodrží striktný predpis výrobcu? Napríklad také Audi umožňuje iba inicializáciu svojich originálnych dielov. Dôvodom je nutnosť zadania kódu do palubného systému, a ten majú pochopiteľne len značkové diely.

Výmena akumulátora – vždy len za rovnaký typ

Vyskúšali sme, čo sa stane, ak vymeníme originálny akumulátor typu EFB v Audi A3 Sportback 1,4 TFSI za iný, s rovnakými technickými parametrami a nevykonáme jeho inicializáciu. Aby sme predišli prípadným škodám, vybrali sme rovnaký typ, ako je originál. V žiadnom prípade by sa nemal zamieňať napríklad klasický olovený akumulátor za modernejší AGM, príliš rozdielne by nemali byť ani charakteristiky autobatérií, hlavne kapacita.

Akumulátor v kufri Audi. Nový typ AGM (Absorbed
Akumulátor v kufri Audi. Nový typ AGM (Absorbed
Zdroj: Auto BILD

V prvom momente po výmene a zapnutí zapaľovania sme sa poriadne vystrašili. Kabínou sa totiž ozvalo pípanie a palubný počítač nás začal rozsvietením kontroliek upozorňovať na všetky možné poruchy, od brzdového asistenta, cez automatické dodržiavania rozostupu, štart-stop systém až po stabilizačný systém.

Opatrne sme sa rozbehli a postupne začali varovné hlásenia utíchať. Už to nebolo divoké ako na začiatku, to len energetický manažment Audi A3 na prvých metroch jazdy niektoré funkcie deaktivoval. Postupne si ale s novým akumulátorom začal vymieňať informácie a po dvoch zabrzdeniach zhasli aj posledné chybové hlásenia.

Urobili sme malý okruh a Audi bolo čoraz spokojnejšie, elektronickí pomocníci začali postupne fungovať, dokonca sa automaticky nastavili aj hodinky. Chvíľu trvalo, než si energetický manažment vozidla vytvoril dôverný vzťah s novým akumulátorom a zabudol na ten starý. Teraz sa už ale môže starať o optimálne nabíjanie, a to aj bez ich zoznamovania cez diagnostiku v autoservise.

Náš záver:

Inicializáciu nového akumulátora vyžadujú mnohé automobilky, zvlášť pri vozidlách vybavených systémom štart-stop. Jej výhodou je, že všetky komfortné aj bezpečnostné systémy auta môžu pracovať okamžite po montáži nového dielu. Náš test ale ukázal, že vďaka automatickej detekcii to ide aj bez inicializácie. No rozhodne si treba dať pozor a dodržať rovnaký typ. Pozrite sa, čo hovoria o ich výmene jednotliví výrobcovia.

Audi

Pri vozidlách s energetickým manažmentom palubnej siete (typy A6, A8 a Q7 od modelového roku 2004 a skoro všetky typy od roku 2010) je na optimálnu prevádzku potrebná inicializácia akumulátora. Tá je možná len s originálnym dielom. Bez nej, alebo pri montáži „neznačkového“ kusu nemôže manažment pracovať korektne. To môže viesť k obmedzeniu funkčnosti a zníženiu životnosti akumulátora. Výmena a inicializácia trvá podľa typu auta od 24 do 60 minút.

BMW

Pri vozidlách so systémom IBS (Inteligentný senzor akumulátora) je inicializácia potrebná. Platí to pre všetky typy od modelového roku 2008. Bez inicializácie môže dochádzať k prebíjaniu akumulátora, keďže systém nespozná, že bol namontovaný nový diel.

zdroj: Auto BILD
zdroj: Auto BILD
Zdroj: Auto BILD

Fiat

Akumulátor možno vymeniť bez inicializácie. V niektorých prípadoch je ale potrebné znovu nastaviť dátum a čas. Podľa servisného manuálu by výmena pri akomkoľvek type Fiat, alebo pri koncernových značkách Alfa Romeo a Abarth nemala trvať dlhšie než 12 až 15 minút.

Ford

Výmena je možná bez väčšieho úsilia. Pri automobiloch, ktoré sú vybavené systémom štart-stop, je potrebné vynulovanie riadiaceho modulu akumulátora. V tomto prípade sa odporúča použitie originálneho dielu EFB-Start-Stop, pretože má odlišné napätie naprázdno (bez zaťaženia). Samotná výmena trvá pri súčasných automobiloch 24 až 36 minút, v závislosti od prístupu.

Honda

Akumulátor je možné vymeniť aj bez inicializácie. Počas výmeny sa však deaktivuje audiosystém a navigácia, preto je potrebné opätovné nastavenie ich dátumu a času.

Hyundai

Inicializácia po výmene akumulátora je potrebná pri vozidlách so štart-stop systémom ISG. Počas nej musí automobil stáť štyri hodiny uzamknutý na mieste. Až následne je systém ISG (Inteligent Stop & Go) opäť funkčný. Podobným spôsobom prebieha proces inicializácie aj u sesterskej značky Kia. Samotná výmena trvá 12 až 18 minút, podľa konkrétneho typu.

zdroj: Auto BILD
zdroj: Auto BILD
Zdroj: Auto BILD

Mazda

Proces inicializácie je potrebný len v prípade, ak sa pri výmene akumulátora nepoužije žiaden pomocný zásobník energie (Memory Saver). V opačnom prípade je možné, že bude potrebná inicializácia viacerých systémov ako je napríklad elektrické ovládanie okien, či strešného okna, snímač uhla natočenia volantu, hodiny, audiosystém, alebo snímač tlaku v pneumatikách. Ak je vozidlo vybavené systémom štart-stop, mala by inicializácia prebehnúť vždy, čím sa zaistí jeho funkčnosť okamžite po montáži nového akumulátora. Samotná výmena trvá pri vozidlách so systémom štart-stop približne 12 až 18 minút.

Mercedes

Nutnosť inicializácie akumulátora závisí od typu vozidla aj od príslušného modelu, keďže elektrické siete nemusia byť vždy rovnaké. Z toho dôvodu sú rozličné aj predpísané časy na výmenu. Napríklad pri modeli A 180 CDI (generácia W 176) trvá 35 minút.

Mini

Pri všetkých aktuálnych vozidlách Mini je palubná sieť aj akumulátor monitorovaný špeciálnym snímačom. Výpočet nabíjacieho prúdu alternátora vďaka tomu berie do úvahy aj jeho stav a vek. Jeho výmenu je preto potrebné zaregistrovať pomocou diagnostiky. V prípade, ak sa nový diel nezaregistruje, nabíjací prúd nebude dosahovať správne hodnoty. Výmena akumulátora, vrátane registrácie, trvá od 15 do 30 minút, podľa typu vozidla.

Nissan

Výmena akumulátora si nevyžaduje žiadne veľké úsilie, po montáži nového dielu sa však musí opätovne inicializovať automatické ovládanie okien. Okrem toho treba znova nastaviť rádio a palubný počítač. Predpísaný čas na výmenu sa podľa konkrétneho typu pohybuje medzi 18 až 30 minútami.

Opel

Ak sa vybitý akumulátor vymení za originálny diel, celý systém sa inicializuje automaticky. Až po úplné ukončenie procesu však môžu byť niektoré funkcie krátkodobo obmedzené z dôvodu ochrany nového dielu. Pri použití iných akumulátorov nemožno zaručiť rovnaké parametre. Inicializácia je potrebná pri všetkých vozidlách od modelového roku 2011.

zdroj: Auto BILD
zdroj: Auto BILD
Zdroj: Auto BILD

Peugeot

Akumulátor možno vymeniť za akýkoľvek iný, rovnakého typu. Po jeho zapojení by sa mali preveriť funkcie elektrických zariadení, previerka je však možná bez diagnostiky. Rovnaké pravidlá platia aj pre sesterské značky Citroën a DS.

Renault

Pri aktuálnych vozidlách Renault nie je po výmene akumulátora potrebná žiadna inicializácia. Demontáž starého dielu a montáž nového trvá podľa typu a modelu 12 až 18 minút.

Škoda

Výmena akumulátora si nevyžaduje väčšiu námahu. Pri vozidlách vybavených štart-stop systémom si ale montáž nového dielu vyžaduje inicializáciu. Tento úkon sa vykonáva aktualizáciou riadiacej jednotky sledovania akumulátora pomocou servisnej diagnostiky. Samotná výmena akumulátora trvá podľa vozidla asi 20 až 30 minút.

Toyota

Nový akumulátor nie je potrebné žiadnym spôsobom inicializovať, výmena je jednoduchá a možno ju pokojne zvládnuť aj svojpomocne.

Volvo

Inicializácia nového akumulátora nie je potrebná, vozidlo ho však musí identifikovať a zladiť sa s ním. Nový diel má totiž iné napätie než starý, či poškodený. Riadiaca jednotka dobíjania sa mu preto musí prispôsobiť, prípadne sa zresetovať, až potom sa jeho schopnosti využívajú naplno. Okrem toho je možné, že bude potrebná aj nová kalibrácia elektrického ovládania okien aj strešného okna. Celá výmena by nemala zabrať viac času, než 25 minút.

Volkswagen

Inicializácia nového akumulátora je potrebná len pri vozidlách s energetickým manažmentom, ktorý používajú modely Blue Motion. Výmena je však principiálne možná aj bez inicializácie, v tom prípade však istý čas trvá, než riadiaca jednotka rozlíši, že je k dispozícii dostatok energie pre systémy ako je napríklad štart-stop.

Registrácia nového dielu je možná aj cez špeciálnu funkciu on-line diagnostického a informačného systému ODIS. Vkladajú sa doň dáta ako sériové číslo nového akumulátora, či jeho menovitá kapacita. Na základe nich potom riadiaca jednotka nový diel detekuje. Čas samotnej výmeny závisí od typu vozidla, pre Golf je napríklad stanovený na 24 minút.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD