ikona

Poradca Automat alebo manuál? TOP 10 pozitív a negatív

Foto: Filip Kadlečík

9.10. 2018 11:00 Pred niekoľkými rokmi sa kupujúci pri výbere automobilu zaoberali najmä tým, aký motor chcú mať pod kapotou. Dnes už je takmer pri každom modeli samozrejmosťou voľby medzi samočinnou či manuálnou prevodovkou. Ktorú si ale vybrať?

V minulosti u nás vodiči rozhodovanie pri kúpe automobilu mali chtiac-nechtiac jednoduché. Modelové portfólio nebolo zďaleka také široké ako dnes a neponúkalo sa ani také množstvo rôznych opcií. Slovenskí vodiči čoraz častejšie prichádzajú na chuť samočinným prevodovkám. Je to správne? Aké sú dôvody na kúpu automatu a kedy radšej zostať pri manuáli?

Samočinná prevodovka vám dokáže šetriť nervy v hustej mestskej premávke
Samočinná prevodovka vám dokáže šetriť nervy v hustej mestskej premávke
Zdroj: Filip Kadlečík

V prvom rade je dôležité definovať, že automobily v súčasnosti najčastejšie používajú tri tipy samočinných radiacich skríň. Prvým je tá s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Vyznačuje sa veľmi plynulým chodom, avšak ešte aj dnes zvykne trpieť na citeľnú stratu výkonu spôsobenú premenou časti energie agregátu na teplo pri spínaní hriadeľa pohonu a náhonu.

Čoraz viac fanúšikov si dnes získavajú dvojspojkové samočinné prevodovky, ktoré svojim prejavom viac pripomínajú prítomnosť manuálnej prevodovky. Ich nevýhodou je fakt, že najmä pod tlakom či pri rozbehu rýchlosti často nezvládajú radiť tak plynulo ako keď je použitá spomínaný hydrodynamický menič. Tretím typom sú skrine CVT, teda prevodovky s plynulou zmenou zmenou prevodu známe aj ako variátory. Každý z masovo rozšírených typov samočinných prevodoviek má svoje výhody i nevýhody, dokážu však plnohodnotne nahradiť manuál?

Negatíva samočinnej prevodovky

Touto otázkou sa zaoberal i Jason Fenske z youtube kanálu Engineering Explained, ktorý zostavil rebríček desiatich dôvodov, prečo si nekupovať automat či manuál. Prvým dôvodom na odmietnutie samočinnej prevodovky je jej cena. Vo väčšine prípadov je prinajmenšom o 1 000 eur drahšia, než manuálna skriňa.

Voliče jazdného smeru nebývajú len na centrálnom tuneli, Mercedesy ho majú tam, kde by ste bežne hľadali ovládanie stieračov
Voliče jazdného smeru nebývajú len na centrálnom tuneli, Mercedesy ho majú tam, kde by ste bežne hľadali ovládanie stieračov
Zdroj: Filip Kadlečík

Druhý fakt, ktorý hovorí proti automatu, je jeho nižšia efektivita. Aj v dnešnej dobe, keď už sú takéto prevodovky zväčša veľmi dobré, dochádza najmä pri rozbiehaní k väčším energetickým stratám než v prípade manuálu. Samozrejme, pri cestovaní stabilným tempom, napríklad 130 km/h po diaľnici, sa spotreby manuálu a automatu vo väčšine prípadov vyrovnajú.

Tretím dôvodom, prečo by ste sa mali zamyslieť nad kúpou automatu, je vyššia hmotnosť samočinnej radiacej skrine. V niektorých prípadoch môže v porovnaní s manuálnou ísť o rozdiel na úrovni desiatok kilogramov, čo sa môže prejaviť na dynamike i spotrebe automobilu.

Jason Fenske spomína ako nevýhodu automatu i fakt, že ho nemožno naštartovať roztláčaním tak ako pri manuálnej prevodovke. Núdzový spôsob nakopnutia agregátu sa však už pri mnohých moderných automobiloch neodporúča a viaceré z nich by ľudia týmto spôsobom ani nedokázali naštartovať, preto by sme tento bod do úvahy ani nebrali.

Poslednou nevýhodou samočinnej prevodovky má byť fakt, že nikdy nedokáže na 100 % prečítať vašu myseľ a úmysly. Ani tie najlepšie samočinné skrine nie sú suverénne v každej jednej situácii, zatiaľ čo v automobile vybavenom manuálnou prevodovkou je všetko vo vašich rukách, nad vozidlom máte kompletnú kontrolu.

Limity obľúbeného manuálu

Svoje limity však má i manuál, ktorý na našich cestách ešte stále dominuje. Prvým z nich je ten, že v porovnaní s prevodovkou vybavenou hydrodynamickým meničom môžete pri rozbehu na kolesá z toho isté agregátu preniesť výrazne nižší krútiaci moment. Túto nevýhodu však reálne pocíti len hŕstka ľudí, ktorá sa teší z rýchlych odpalov z miesta. “Pretekári” sa môžu sťažovať i na to, že človek sa v aute s manuálom rýchlosťou preraďovania takmer nikdy nevyrovná samočinnej skrini.

Manuálne prevodovky sa dnes tešia obľube najmä v športových modeloch
Manuálne prevodovky sa dnes tešia obľube najmä v športových modeloch
Zdroj: Filip Kadlečík

Ďalšie negatívum manuálnej prevodovky pociťujeme všetci. Ide o zaťaženie, s ktorým sa hnacia sústava musí vyrovnať pri rozbehu. Zopnutie spojky môže často prebiehať príliš rýchlo a neopatrne, vtedy sa komponenty pohonu vozidla neúmerne namáhajú, čo často vedie k zbytočným poruchám.

Jednoznačná nevýhoda manuálnych skríň sa často prejavuje v dopravných zápchach. Prvá a druhá rýchlosť sú od seba prevodovými pomermi vzdialené, pri posúvaní sa rýchlosťou 3 km/h buď poskakujete na jednotke, namáhate a zohrievate spojku, alebo motor “dusíte” na dvojke a opäť namáhate spojku. Aj preto sa do mestskej premávky vždy odporúča kúpa samočinnej radiacej skrine.

Finálnou a jednou z najväčších nevýhod manuálnej prevodovky je neobľúbené zhasnutie motora, ktoré sa vodičom stáva takmer vždy pri rozjazdoch na križovatkách. Vo všeobecnosti síce ide o znak menej skúseného šoféra, školáckej chybe sa však z času na čas nevyhnú ani ostrieľaní vodiči.

Ak by sme si mali vybrať my, napriek niekoľkým nevýhodám by sme rozhodne siahli po samočinnej skrini. Manuál by sme si v automobile predstavovali len v prípade, že by sme si kupovali auto na bláznenie na uzavretých cestách. V bežnej premávke samočinnú skriňu až na výnimky oceníte omnoho viac.

Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia