V poslednej dobe jazdi po verejných komunikáciách veľa typov motorov, pretože mobilita sa rokmi neustále diverzifikuje - benzín, nafta, hybridy, elektromobily, plug-in hybridy... Kráľmi na trhu ale stále zostávajú prví dvaja spomenutí kandidáti. A pokiaľ by ste chceli vedieť odpoveď na otázku, ktoré auto horšie znáša odstávky, pokúsime sa na ňu odpovedať.
V prvom rade si treba uvedomiť základný fakt - akékoľvek mechanické zariadenie, dokonca aj elektrické, je navrhnuté tak, aby sa pohybovalo, nie aby stálo na mieste. Aj v tej najlepšej možnej garáži, akú si viete predstaviť, nehybnosťou auto trpí, pretože má veľa komponentov, ktoré pri nedostatku aktivity strácajú svoje vlastnosti. Či už hovoríme o pneumatikách, tesneniach, hadičkách a podobne. Z tohto dôvodu je vhodné auto naštartovať a ak je to možné, posunúť aj o niekoľko metrov, minimálne raz za týždeň. Aj keď budete dodržiavať tento postup, neznamená to, že vaše vozidlo sa bude mať rovnako dobre ako keby ste na ňom normálne jazdili.
V zásade platí, že čím jednoduchšia je štruktúra motora, tým menej prvkov sa môže pokaziť. To sa môže javiť ako jedna z výhod elektromobilov, pretože ich ústrojenstvo sa zvyčajne skladá z menšieho počtu mechanických dielcov (o predčasnom starnutí elektroniky a budúcich nákladoch na jej opravu a údržbu si povieme inokedy). V prípade hybridov sa veci komplikujú, pretože majú aj spaľovací aj elektrický motor, takže počas dlhšieho oddychu sa môže pokaziť ešte viac vecí, ako v klasickom benzíňáku.
Pri benzínových a naftových motoroch všetko závisí od príslušnej jednotky a, aj keď je to paradox, od jej veku, pretože práve ten ovplyvňuje jej stupeň jednoduchosti alebo zložitosti. Staršie vozidlo bude jednoduchšie vyladiť ako to nové, pretože nie je až tak zaťažené technológiami ako sú sondy, filtre pevných častíc, turbá alebo riadiace jednotky. Tým pádom budú menej citlivé na vedľajšie účinky dlhšieho "postávania".
Ale ak na dlhší čas odstavíme vedľa seba dve auta s rovnakým vekom, bude na tom na konci horšie benzín alebo diesel? V jednoduchosti platí, že naftové motory sú o niečo zložitejšie a tým pádom náchylnejšie na problémy súvisiace s karanténou. To ale neznamená, že to tak bude vždy, pretože to závisí od mnohých ďalších faktorov, počnúc hladinou paliva v nádrži, hladinou oleja a končiac pravidelnými trasami, ktoré auto absolvovalo ešte pred odstavením.