Ilustračná snímka

Poradca Autá prerobené na LPG a CNG: Chystá sa dotácia?

Foto: Dreamstime

14.9. 2018 8:59 Dieselgate prišiel aj na Slovensko, avšak nie vo forme obmedzení. V parlamente je totiž návrh na daňovú úľavu aj dotáciu na autá s alternatívnymi pohonmi.

Sú to už tri roky, čo Volkswagen priznal manipulácie s emisiami pri homologizačných testoch v USA. Odvtedy aféra dieselgate nabrala gigantické rozmery. Kým spočiatku sa kritika sústredila len na VW, postupne sa do zameriavača úradov po celom svete dostali ostatné automobilky. Medzičasom sa objavujú pochybnosti aj o čistote benzínových motorov a je len otázkou času, kým filtre pevných častíc budú povinné aj pre ne. A potom tu máme zákazy vjazdu starších dieselov do nemeckých miest. Je viac ako isté, že postupne sa tieto obmedzenia rozšíria aj do ostatných krajín.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Aféra resp. jej dôsledky dorazili aj k nám. Lenže nie vo forme obmedzení, ale naopak, finančnej výhody. O tom je totiž jeden poslanecký návrh na zmenu hneď dvoch zákonov: zákona o dani z motorového vozidla, ktorú platia podnikatelia, a zákona o Environmentálnom fonde.

Poslanci navrhujú oslobodenie podnikateľov od povinnosti platiť túto daň, ak má vozidlo alternatívny pohon alebo využíva alternatívne palivá. „Cieľom uvedenej novely zákona je zatraktívniť pre podnikateľské prostredie nákup a registráciu vozidiel, ktoré využívajú alternatívne druhy paliva alebo iný, alternatívny spôsob ich pohonu,“ píše sa v dôvodovej správe.

Poslanci však myslia aj na ostatných motoristov, čiže fyzické osoby. Tie by mali nárok na dotáciu vo výške 500 eur. „Keďže fyzické osoby nie sú spravidla platcami dane z motorových vozidiel, zavádzame novú formu dotácie na prerábku vozidiel na inštalácie plynových technických zariadení,“ dodáva správa.

Návrh sa týka osobných (M) a malých úžitkových vozidiel (N), ako aj vozidiel kategórie L, čiže motocyklov, trojkoliek a štvorkoliek. Konkrétne sa hovorí o hybridnom a elektrickom pohone, pohone na stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG) alebo skvapalnený ropný plyn (LPG) a vodíkovom pohone.

Navrhovatelia upozorňujú na všeobecný trend znižovania emisií v doprave v Európskej únii a čoraz prísnejšie emisné normy. Podľa nich sa Slovensko prihlásilo k záväzku EÚ a sľúbilo, že do roku 2020 bude na našich cestách jazdiť minimálne 10 percent vozidiel na alternatívne palivá resp. s alternatívnym typom pohonu. „Keďže v roku 2016 bolo na Slovensku evidovaných len 2,1 percenta vozidiel jazdiacich na alternatívne palivá, je evidentné, že svoj záväzok voči EÚ Slovensko nesplní,“ zdôrazňujú poslanci.

Prestavby vozidiel jazdiacich na benzín na LPG, CNG či LNG nie sú na Slovensku žiadnou novinkou. Technológie v priebehu posledných desaťročí výrazne pokročili a v súčasnosti sú podľa poslancov plynové systémy na takej úrovni, že jazda na plyn nie je prakticky rozoznateľná ako jazda na benzín. Výhoda prevádzky vozidla na plynový pohon má teda nielen ekonomický, ale aj ekologický charakter.

Nanešťastie, poslanci v návrhu nevyčíslili dopady na štátny rozpočet a neuviedli ani spôsob, akým by sa vykompenzoval výpadok v daňových príjmoch štátu ani náklady na dotácie. Vzhľadom na to, že ide o návrh opozície, ktorý naviac môže urobiť nemalú dieru v rozpočte, nepredpokladáme, že má šancu na úspech.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia